×

اعطای نیابت بازرسی از سوی دادسرای انتظامی قضات به سازمان یا بازرسان آن

اعطای نیابت بازرسی از سوی دادسرای انتظامی قضات به سازمان یا بازرسان آن

کمیسیون حقوقی سازمان بازرسی کل کشور در تاریخ 21 5 76 تشکیل گردید پس از مطالعه و بررسی درخصوص استعلام مارالذکر به شرح ذیل اظهار نظر می­نماید

اعطای-نیابت-بازرسی-از-سوی-دادسرای-انتظامی-قضات-به-سازمان-یا-بازرسان-آن وکیل 

 


اعطای نیابت بازرسی از سوی دادسرای انتظامی قضات به سازمان یا بازرسان آن


 

 

 

کمیسیون حقوقی سازمان بازرسی کل کشور در تاریخ 21/5/76 تشکیل گردید. پس از مطالعه و بررسی درخصوص استعلام مارالذکر به شرح ذیل اظهار نظر می­نماید.

 

نظریه کمیسیون حقوقی                                                                       تاریخ نظریه21/5/76

 

با توجه به بند الف(1) اصلاحی ماده 2 قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور مصوب خرداد 1375 که به موجب آن سازمان بازرسی از دخالت در امور قضایی منع شده است و با توجه به بند ب اصلاحی ماده مذکور مقاماتی که می­توانند درخواست انجام بازرسی فوق­العاده را از سازمان بنمایند احصاء شده­اند  به نظر می­رسد مدلول دو بند مذکور ناسخ ضمنی ماده 43 قانون تشکیلات دادگستری مصوب 1333 بوده و لذا دادیاران و دادستان محترم انتظامی قضات نمی­توانند برخلاف صراحت بندهای الف و ب ماده مذکور از سازمان بازرسی تقاضای انجام نیابت را داشته باشند. مضافاً اینکه ماده 43 مذکور ناظر به وظایف اداره کل بازرسی دادگستری که حیطه عمل آن صرفاً دادگستری بوده است می­باشد و لذا با تغییر تشکیلات اداره مذکور از تشکیلات حذف و سازمان بازرسی کل کشور به موجب قانون خاص تشکیل و وظایف مشخصه­ای بشرحی که فوقاً بیان شد عهده­دار است.

 

 کد:22/11/89

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.