بانک اطلاعات وکلا وکیل وکیل پایه یک دادگستری وکیل دادگستری وکیل با سابقه موسسات حقوقی کارشناس دادگستری دفاتر اسناد رسمی
یاشار طاهری
آدرس : اردبیل چهار راه امام (ره)خیابان دادگستری روبروی اداره کل ثبت اسناد و املاک ساختمان وکلای راد طبقه سوم
وب سایت یاشار طاهری وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری اردبیل
فاطمه موذن
آدرس : تهران - انتهای حکیم غرب بلوار جوانمردان (تعاون) پلاک 18 ساخنمان نوبهار ط 6 واحد 19
تلفن تماس : 02144172650 - 09123255200
وب سایت فاطمه موذن وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
موسسه حقوقی عدالتخواه
آدرس : بابلسر بلوار پاسداران - نبش پاسداران 23 - مجتمع سامان طبقه پنجم واحد15
وب سایت موسسه حقوقی عدالتخواه
طیبه برزگر
آدرس : تهران - فلکه دوم صادقیه- ایتدای خیابان آیت الله کاشانی -بعد از بانک مسکن - پلاک 80-طبقه 3 واحد سوم
تلفن تماس : - 09122249601
وب سایت طیبه برزگر وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز ،با بیش از 10 سال سابقه کار و وکیل بانکها و موسسات مالی و اعتباری و وکیل شرکتهای خصوصی
مرتضی دستوری
آدرس : تهران-فلکه دوم صادقیه،بلوار آیت الله کاشانی-ایستگاه مهران ساختمان آرمیتا - پلاک77-طبقه اول-واحد8
تلفن تماس : 44007642 -44049071 - 09122546782
وب سایت مرتضی دستوری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری و کارشناس ارشد حقوق تجارت بین الملل
سرور ثانی نژاد
آدرس : تهران، خیابان پاسداران، خیابان عابدینی زاده (بین بهارستان 5 و 6)، پلاک 34، طبقه همکف
تلفن تماس : 22779314 - 09124357415
وب سایت سرور ثانی نژاد وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
بنیاد وکالت ایرانیان
آدرس : سعادت آباد، نبش خیابان سی و دوم، پلاک 116، طبقه 4 واحد 9
وب سایت بنیاد وکالت ایرانیان
علی جاوید
آدرس : تبریز ، 17 شهریور جدید ،جنب بانک ملی ، ساختمان ایران ، واحد A14
تلفن تماس : 04135572731 - 09141193504
وب سایت علی جاوید وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی و عضو هیئت علمی دانشگاه
محمد رضا مهرجو
آدرس : تهران سید خندان ابتدای خیابان دبستان کوچه شهید صفا فردوسی بلاک 24واحد 10
تلفن تماس : 02188463970 - 09123347471
وب سایت محمد رضا مهرجو وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز و دانشجوی دکتری حقوق خصوصی
احسان زررخ
آدرس : کرمانشاه، پارکینگ شهرداری، جنب هتل راه کربلا؛ کوی5، ساختمان مرجان، طبقه1، واحد2
وب سایت احسان زررخ وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری کرمانشاه و ایلام
كامران اكرمي افشار
آدرس : اروميه-خيابان دانش 1 روبروي ساختمان آذربايجان پلاك 38/2 طبقه سوم
وب سایت كامران اكرمي افشار وکیل و مشاور حقوقی قوه قضائیه
احسان عابدین
آدرس : تهران، خیابان پاسداران، خیابان عابدینی زاده (بین بهارستان 5 و 6)، پلاک 34، طبقه همکف
تلفن تماس : 22779314 - 09123956043
وب سایت احسان عابدین وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
مطالب پربازدید
جدیدترین مطالب
 

آسیب شناسی روند تصویب قوانین

ارسال شده توسط : پرتال اطلاع رساني وكالت آن لاين در تاریخ : 23-05-1392
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.
آسیب شناسی روند تصویب قوانین

 در کشور ما معمولان برآورد دقیقی از اینکه تصویب یک قانون برای کشور چه میزان هزینه دارد، انجام نمی‌شود؛ این در حالی است که اگر چنین برآوردی وجود داشته باشد، شاید جامعه و نهادهای نظارتی، نسبت به کارآمدی جریان تصویب قوانین حساسیت بیشتری به خرج دهند.

در حال حاضر عمر بسیاری از قانون کوتاه است و هنوز به یک سال نرسیده، باید بار دیگر اصلاح شوند. نواقص دیگری نیز در نظام قانونگذاری ما موجود است که بازنگری در آن را ضروری می‌کند. قانونگذاری و نظارت دو وظیفه اصلی مجلس شورای اسلامی است؛ بنابراین کسانی که ردای نمایندگی ملت را به تن می‌کنند، باید به اندازه کافی با اهمیت این دو موضوع آشنا باشند. آنچه در ادامه می‌آید، نظر تعدادی از کارشناسان حقوقی درباره برخی از معضلات قانونگذاری کشور است.

عمر کوتاه قوانین

یک کارشناس حقوق اقتصادی معتقد است: هیچ قانونگذاری نمی‌تواند آنچه قرار است در آینده اتفاق بیفتد را دقیقا پیش‌بینی کند، برای همین همیشه ممکن است قوانین در آینده، به دلیل اجمال، ابهام و نقص نیازمند اصلاح باشند؛ اما این موضوع نمی‌تواند بهانه‌ای برای تصویب قوانینی باشد که حتی شش ماه هم دوام ندارند و خیلی زود نیاز به اصلاح پیدا می‌کنند.

امید عبدالهیان به «حمایت» می‌گوید: اصلاح قانون یک موضوع استثنایی است و در موارد ضروری اتفاق می‌افتد؛ بنابراین نباید تبدیل به یک موضوع معمولی شود که برای بیشتر قوانین و مقررات پیش بیاید. وی تاکید می‌کند: در حال حاضر عمر برخی از قوانین به چند ماه هم نمی‌رسد؛ یعنی برخی از قوانینی که به تصویب رسیده‌اند، فقط چند ماه بعد از ابلاغ آنها، نیازمند اصلاح و تغییر می‌شوند. برای اصلاح این قوانین باید مجددا وقت و هزینه فراوانی هزینه شود. به عنوان مثال، در حالی که برنامه پنجم توسعه، از ابتدای سال 1390 به اجرا درآمده تعداد طرح‌ها و لوایحی که برای اصلاح آن در مجلس اعلام وصول شده، به عددی دو رقمی رسیده است. یا قانون مجازات اسلامی که تصویب آن چند سال طول کشید و میان زمان تصویب و لازم‌الاجرا شدن آن هم چندین ماه فاصله بود به محض اجرایی شدن با برخی انتقادات جدی مواجه می‌شود که رفع آن نیازمند تهیه لایحه‌ای جدید است. این اصلاحات هزینه‌های بسیاری بر کشور تحمیل می‌کند. البته تحقیق و مطالعه روشنی که برای هر ماده قانونی چه میزان هزینه‌ای صرف می‌شود وجود ندارد و جای آن خالی به نظر می‌رسد.

آیین‌نامه‌هایی در کما

این کارشناس حقوق اقتصادی موضوع دیگری را که باعث اتلاف هزینه در جریان تصویب قوانین می‌شود عدم تهیه آیین‌نامه‌های اجرایی قانون عنوان می‌کند و می‌گوید: در بسیاری از قوانین، مرسوم است که قانونگذار ترتیب اجرای آن را موکول به تصویب آیین‌نامه می‌کند تا مقام اجرایی، بر اساس ترتیبی پیش‌بینی‌شده، مقررات را اجرا کند.

امید عبدالهیان توضیح می‌دهد: تا زمانی که این آیین‌نامه‌ها تصویب نشود، عملا قانون بی‌اثر است یا نمی‌تواند به تمام اهداف خود برسد. در چنین وضعی، طولانی شدن تصویب آیین‌نامه‌ها، اجرای قانون را به کما می‌برد و هزینه‌هایی که برای تصویب آن قانون شده به هدر می‌رود. به عنوان مثال، قانون دسترسی آزاد به اطلاعات در سال 1388 به تصویب رسیده و قرار بوده آیین‌نامه اجرایی آن حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ تصویب توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهیه شود اما هنوز که هنوز است، چنین آیین‌نامه‌ای به تصویب نرسیده است. قانون مدیریت خدمات کشوری، قانون دیگری است که بسیاری از مقررات آن برای اجرا نیازمند تهیه آیین‌نامه و دستورالعمل هستند. قوانین بسیار دیگری را می‌توان یافت که هنوز آیین‌نامه‌های اجرایی و مقررات تکمیلی آن به تصویب نرسیده در نتیجه این قوانین با همه هزینه‌هایی که تصویب آن داشته است نمی‌تواند کارکرد عملی خود را داشته باشد. عبدالهیان تاخیر در تصویب آیین‌ها را نیز از موجبات ناکارآمدی نظام قضایی عنوان می‌کند.

هفت‌خوان لوایح قضایی

یک کارشناس ارشد حقوق عمومی دیگر به اتلاف هزینه و زمان در تصویب لوایح قضایی اشاره می‌کند و می‌گوید: اغراق نیست اگر گفته شود که یک لایحه قضایی برای تبدیل شدن به قانون، باید هفت‌خان را پشت سر بگذارد.

حبیب کیانی خاطرنشان می‌کند: لوایح قضایی، لوایحی هستند که در قوه قضاییه تدوین می‌شوند. جریان تصویب لوایح قضایی بدین ترتیب است که پس از تهیه آن در قوه قضاییه، رهسپار هیات دولت می‌شود تا پس از بررسی و تصویب توسط هیات وزیران در مجلس شورای اسلامی مطرح شد. در مجلس نیز معمولا این لوایح در کمیسیون حقوقی و قضایی مطرح می‌شود و سرانجام در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به رای گذاشته می‌شود.

این مدرس دانشگاه توضیح می‌دهد: دو ایراد در خصوص پیش‌بینی چنین روندی مطرح است که لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان نیز درگیر آن شده است:

طولانی شدن فرآیند تبدیل شدن لایحه به قانون: قوه قضاییه با بررسی وضعیت دستگاه قضایی، کمبود یک لایحه را تشخیص می‌دهد و آن را تهیه می‌کند اما طی روند اداری تصویب، سال‌ها طول می‌کشد و نتیجه آن می‌شود که معضلاتی که این لایحه قرار بود از آن پیشگیری کند رخ می‌دهد. مصداق بارز آن لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان است. در حقیقت چنین مکانیزمی برای تصویب لوایح باعث از دست رفتن زمان می‌شود.

لایحه‌ای که در قوه قضاییه تدوین می‌شود، از فیلتر هیات وزیران، کمیسیون تخصصی مجلس شورای اسلامی و صحن علنی مجلس می‌گذرد و در هر یک از این مراحل تغییراتی در آن روی می‌دهد که گاهی نتیجه این تغییرات از بین رفتن انسجام لوایح است.

کیانی ادامه می‌دهد: لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان شاهدی است برای این ترتیب ناکارآمد در تصویب قوانین. این لایحه که کلیات آن در سال 1387 تصویب شده بود، سرانجام در اوایل سال 1388 روانه دولت می‌شود و با تایید هیات وزیران در مجلس شورای اسلامی مطرح شود. اما سرانجام این لایحه در تابستان سال 1390 به مجلس شورای اسلامی راه یافت و هنوز که هنوز است کار تصویب آن به پایان نرسیده است.

معضل تورم قوانین

این کارشناس حقوق عمومی تورم قوانین را یکی دیگر از معضلات پیش روی نظام قانونگذاری ما عنوان می‌کند و می‌گوید: درست است که در تنظیم برخی حوزه‌ها نیاز به تصویب قوانین وجود دارد اما این کارکرد قانون به این معنی نیست که همیشه به عنوان اولین راهکار به فکر تصویب قانون و آیین‌نامه بیفتیم. این کار باعث تورم قوانین می‌شود و ضمن اتلاف هزینه مشکلات دیگری نیز به وجود می‌آورد.

کیانی به عنوان نمونه به چند لایحه اشاره می‌کند و می‌گوید: مدتی پیش به فاصله چند ماه سه قانون به تصویب رسید که مقدمه توجیهی آنها تقریبا کپی‌برداری از یکدیگر بود و از آن مهم‌تر ارتباطی میان مقدمه توجیهی و متن لایحه وجود نداشت. این سه لایحه، در یک روز، یعنی در تاریخ 15 اردیبهشت سال 1387 به تصویب هیات دولت رسیده است و برای مجلس شورای اسلامی فرستاده شده بود.

در مقدمه توجیهی هر سه لایحه آمده است: «به منظور حضور فعال جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی و بهره‌گیری از آن در جهت تامین منافع ملی و تحقق هرچه بیشتر همگرایی منطقه‌ای و بین‌المللی در راستای اصول و اهداف استراتژیک سیاست خارجی کشور و بهره‌گیری از آخرین دستاوردهای علمی و تکنولوژیکی، لایحه زیر برای طی تشریفات قانونی تقدیم می‌شود.» این متن دقیقا به همین صورت به ابتدای دو لایحه دیگر هم اضافه شده است و به مجلس شورای اسلامی فرستاده شد. البته اگر این مقدمه توجیهی با محتوای لایحه همخوانی داشت، باز می‌شد چنین اقدامی را توجیه‌ کرد؛ اما محتوای آنها چندان با حضور فعال ایران در مجامع بین‌المللی همخوانی ندارد. یکی از این لوایح سه‌گانه «لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه جهانی نمایشگران عروسکی» است. قضاوت با شماست که عضویت در اتحادیه جهانی نمایشگران عروسکی، چقدر با «تامین منافع ملی و تحقق هرچه بیشتر همگرایی منطقه‌ای و بین‌المللی در راستای اصول و اهداف استراتژیک سیاست خارجی کشور» ارتباط دارد. عضویت در این سازمان‌ها قرار است چه فرصت‌هایی را برای کشور ما به وجود آورد که سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی که ایران اکنون عضو آن است، خالی از آن فرصت‌هاست؟ و اگر کمی زمان صرف پیوست کردن ضمیمه‌ها و اسناد لازم می‌شد، چه منفعتی از دستگاه دیپلماسی ما فوت می‌شد؟کیانی می‌گوید: «لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در طرح همکاری نظارت بر امور دارویی» و «لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ» هم چنین وضعی دارند. این لوایح چنان با عجله تهیه شده‌اند که اساسنامه سازمان‌هایی که در متن به آنها اشاره شده، به آن پیوست نشده است و به هیچ‌وجه معلوم نیست که عضویت ایران در این سازمان‌ها چه حقوق و چه تکالیفی برای کشور ما به همراه خواهد داشت. این ایرادات و برخی نقاط ضعف دیگر باعث شد که این سه لایحه در سال 1387، از سوی شورای نگهبان رد شود. مجلس هشتم در پایان عمر خود، و پس از سه سال مسکوت گذاشتن این لوایح، به فکر اصلاح آنها افتاده و با تغییر و تکمیل آنها، بار دیگر به تصویب مجلس رسیده و به تازگی برای بار دوم برای شورای نگهبان فرستاده شده است.

منبع : روزنامه حمایت
بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.

موضوعات مرتبط

مطالب مرتبط

قانون سرقفلی باعث استثمار می شود
انتشار ترجمه انگلیسی قانون آیین دادرسی کیفری و قانون مجازات اسلامی مصوب 1392
طرح اصلاح قانون انتخابات شوراهای اسلامی دارای ایراداتی است
معیار جذب وکلا باید صلاحیت علمی باشد ، کانون وکلا قانون را اجرا نمی کند
مجازات اعدام حاملین مواد مخدر از قانون حذف می شود
قانون روابط موجر و مستاجر در مورد تلف عین مورد اجاره ، سکوت کرده است
وجه التزام در قانون ، قراردادن وجه التزام در قولنامه به چه طریقی صورت می گیرد ؟
دعوای تعدیل مال الاجاره در اماکن تجاری
حکم اموال تاریخی و فرهنگی که به صورت تصادف به دست می آید ، چیست؟
تفاوت بین کلاش و کلاهبردار در قانون

دیدگاه های شما

نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
نظر :
اختصاصی برای مدیر سایت ( درصورت انتخاب این گزینه نظر شما در وب سایت دیده نخواهد شد )
 
لطفا از ارسال سوالات حقوقی در این صفحه خودداری نمائید . به سوالات حقوقی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
 
 
کد امنیتی :
 
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

 
آنچه باید در مورد جرم جعل بدانید خبر تجاوز و قتل کودک کار پردیسی کذب است اخذ سفته توسط پدر برای ازدواج پسرش با دختر 10 ساله 92 درصد مردان زندانی جرائم غیر عمد از همسر خود جدا شده اند نحوه وصول دین از محل وثیقه با رهن شرایط تملک نصف دارایی مرد پس از طلاق چیست؟ برگزاری مراسم تحلیف 200 کارآموز مرکز مشاوران حقوقی و وکلای قوه قضاییه قانون سرقفلی باید اصلاح شود رشد 29 درصدی فوتی ناشی از گاز در کشور نزاع ، بیش از 84 هزار نفر را به پزشکی قانونی کشاند معاون قوه قضاییه ، 23 درصد زندانیان کشور بلاتکلیف هستند نقد اجمالی بر طرح مجلس در اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر دولت در لایحه جامع وکالت ، استقلال وکلا را حفظ کرد تفتیش بدون حکم ممنوع! رای شماره 1295 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال مصوبه شماره1389/9/8/-201022/45796  شورای اقتصاد از تاریخ تصویب نظریه های مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه رای شماه 1184 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع ابطال مصوبه مورخ 1394/10/21 شورای عالی شهرسازی و معماری ایران سوء استفاده هایی که برخی مالکان از سرقفلی داران می کنند ... اعلام اسامی روزهای هفته وکیل مدافع 35 درصد زندانی های خراسان جنوبی غیر بومی هستند