دکتر فرود امیری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز و عضو هیات علمی دانشگاه، قبول وکالت در کلیه دعاوی حقوقی اعم از (خانواده،تجاری،ثبتی،ملکی،چک،...) و کیفری
سیدجلال میرکاظمی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی پذیرش کلیه دعاوی  حقوقی ، کیفری ، خانواده دیوان عدالت اداری دادگاه انقلاب و دادگاه نظامی
دکتر سهیل طاهری وکیل پایه یک دادگستری عضو کانون وکلای دادگستری مرکز  و استاد دانشگاه
مهدیه کتابی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری
آیلین محمدی رفیع وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کانون وکلا دادگستری مرکز
احسان عابدین وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
علی جاوید وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی و عضو هیئت علمی دانشگاه
دکتر نغمه فرهود  وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز، وکالت در کلیه دعاوی حقوقی و کیفری (خانواده،ملکی ،ثبتی،چک،دعاوی مربوط به شهرداری و اصل 49و...) قبول وکالت ایرانیان مقیم خارج کشور

جهت مشاوره تلفنی با وکیل با شماره09128304909 در تماس باشید.

اساسنامه مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی در خارج از کشور

ارسالی توسط وکالت آنلاین وکیل پایه یک دادگستری
اساسنامه مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی در خارج از کشور

اساسنامه مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی در خارج از کشور

توضیح ضروری روزنامه رسمی:

به اطلاع می‌رسـاند، مصوبات شـورای عالی انقلاب فرهنـگی به شـماره‌های ۱۲۵۵۳/۸۹/دش ـ ۱۷/۱۲/۱۳۸۹، ۲۶۹۷/۹۰/دش ـ ۱۱/۳/۱۳۹۰، ۳۶۸۰/۹۱/دش ـ ۵/۴/۱۳۹۱، ۱۰۰۹۸/۹۱/دش ـ ۲۷/۸/۱۳۹۱ و ۱۰۵۰۲/۹۱/دش ـ ۸/۹/۱۳۹۱، در مورخ ۱۶/۵/۱۳۹۲ جهت درج به روزنامه رسمی ارسال گردیده است.

شماره۱۲۵۵۳/۸۹/دش  

اساسنامه مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی در خارج از کشور

(جلسه ۲۱۹ مورخ ۲۶/۱۱/۱۳۸۹ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی)

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

مصوبه «اساسنامه مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی در خارج از کشور» که در جلسه ۲۱۹ مورخ ۲۶/۱۱/۱۳۸۹ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی و بنا به تفویض جلسه ۶۷۹ مورخ ۱۴/۱۰/۱۳۸۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می‌شود:

مقدمه

به منظور گسترش آموزه‌های اسلامی ناب و گفتمان انقلاب اسلامی و افزایش سهم و تأثیر آراء اندیشمندان اسلامی و ایرانی در جریان‌های فکری و تولیدات علمی و فرهنگی جهان امروز و بهره‌گیری سایر ملل از گنجینه معارف اسلامی و علوم انسانی نگاشته شده به سایر زبانها از طریق گسترش ترجمه و نشر این گنجینه‌ها به زبان‌های دیگر و در اجرای ماده واحده مصوب ششصد و هشتمین جلسه مورخ ۱۹/۴/۱۳۸۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی، «مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی در خارج از کشور» که در این اساسنامه به اختصار «مرکز» نامیده شده است، تأسیس می‌شود.

فصل اول ـ کلیات

ماده ۱ـ ماهیت

مرکز یک مؤسسه تخصصی ـ علمی با ماهیت عمومی، غیردولتی و غیرانتفاعی وابسته به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی می‌باشد که از استقلال مالی، اداری و استخدامی برخوردار بوده و منحصراً بر اساس مفاد این اساسنامه فعالیت می‌کند.

ماده۲ـ وظایف

۱ ـ ساماندهی و گسترش ترجمه گنجینه‌های معارف اسلامی و علوم انسانی از زبان‌های فارسی و عربی به سایر زبان‌ها

۲ـ انسجام‌بخشی، سیاستگذاری، حمایت، هماهنگی، نظارت بر امر ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی به زبان‌های دیگر

۳ـ معرفی، نشر و توزیع کتابهای چاپی و الکترونیکی ترجمه شده در حوزه معارف اسلامی و علوم انسانی در نقاط مختلف جهان از جمله کتابخانه‌ها و مراکز علمی و آموزشی

۴ـ تربیت و مهارت‌افزایی مترجمان متعهد و کارآمد بومی (خارجی) در زمینه معارف اسلامی و علوم انسانی

۵ ـ ایجاد انسجام، هماهنگی و هم‌افزایی میان فعالیت‌ها و برنامه‌های دستگاه‌های مختلف دولتی و سازمان‌ها و مؤسسات غیردولتی (کمک‌بگیر از دولت)‌ به‌ویژه دستگاه‌ها و مؤسسات عضو شورای سیاستگذاری

۶ ـ هدایت و نظارت فعالیت‌های مرتبط با ترجمه و نشر و توزیع معارف اسلامی و علوم انسانی به زبان‌های دیگر

۷ـ بسیج امکانات داخل و خارج از کشور برای پاسخگویی به نیاز رو به گسترش جامعه بشری به معارف اسلامی

۸ ـ تلاش برای دستیابی به اقتدار مناسب انقلاب اسلامی در عرصه نشر و توزیع جهانی بویژه در مجامع دانشگاهی و روشنفکری

۹ـ شناسایی و ارزیابی مستمر جریان ترجمه و نشر آثار ترجمه شده در حوزه معارف اسلامی و علوم انسانی در داخل و خارج از کشور و بازخورد آن

۱۰ـ محیط‌شناسی، مخاطب‌شناسی، شناسایی جریان‌های مؤثر دینی و فکری جوامع دیگر و تحلیل نیازهای این جوامع در زمینه ترجمه معارف اسلامی و علوم انسانی

۱۱ـ انجام مطالعات و تحقیقات به منظور تعیین اولویت مخاطبان و نیازهای آنها به معارف اسلامی و علوم انسانی، اولویت زبان ترجمه و اولویت‌های موضوعی برای ترجمه.

۱۲ـ ارائه گزارش‌های ادواری و سالانه از وضعیت ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی به زبان‌های دیگر، به‌ویژه فعالیت و عملکرد مرکز و دستگاه‌ها و مؤسسات عضو شورای سیاستگذاری به شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر مبادی ذیربط

۱۳ـ حمایت از طرح‌ها، فعالیت‌ها و برنامه‌های مؤثر برای گسترش ترجمه آثار فاخر فکری در حوزة علوم انسانی ـ اسلامی و گفتمان انقلاب اسلامی، مشارکت و اهتمام در ترجمه و نشر و توزیع منابع معتبر در سطح جهان

۱۴ـ برنامه‌ریزی و حمایت از ورود آثار ترجمه شده به شبکه‌های نشر و توزیع محصولات در سایر نقاط جهان و حمایت از ناشران معتبر داخلی و بین‌المللی به‌منظور انتشار ترجمه‌های مناسب و همچنین معرفی مناسب این آثار در نمایشگاه‌های معتبر و تخصصی خارج از کشور

۱۵ـ تهیه و ارسال مستمر آثار برتر و منتخب ترجمه شده به کتابخانه‌ها و مراکز پژوهشی و آموزشی معتبر جهان

ماده۳ـ محل

محل استقرار مرکز در تهران خواهد بود و در صورت لزوم با تصویب شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی می‌تواند رابطینی در داخل و خارج کشور داشته باشد.

فصل دوم ـ ارکان

ماده۴ـ ارکان مرکز عبارتند از:

۱ـ شورای سیاستگذاری و برنامه ریزی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی

۲ـ رئیس مرکز

ماده۵ ـ ترکیب اعضای شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی

شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی شامل ۹ عضو به شرح ذیل می‌باشد:

۱ـ دو تن از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به انتخاب شورای عالی

۲ـ معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

۳ـ رئیس یا معاون ذیربط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

۴ـ رئیس یا معاون ذیربط جامعة المصطفی العالمیه

۵ ـ رئیس یا معاون ذیربط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

۶ ـ دبیر کل یا معاون ذیربط مجمع جهانی اهل بیت (ع)

۷ـ دبیر کل یا معاون ذیربط مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

۸ ـ رئیس مرکز (دبیر شورا)

تبصره۱ـ اعضای ردیف ۱ به مدت سه سال با حکم رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی به عضویت این شورا منصوب می‌شوند.

تبصره۲ـ ریاست شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی به عهده رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی می‌باشد و نحوه تشکیل جلسات این شورا در آئین‌نامه اجرایی شورا تعیین خواهد شد.

ماده۶ ـ رئیس

رئیس مرکز به پیشنهاد رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و تأیید شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی و با حکم رئیس شورای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی به مدت ۳ سال به این سمت منصوب می‌شود.

ماده۷ـ وظایف و اختیارات شورای سیاستگذاری

۱ـ بررسی و تصویب چشم‌انداز، سیاست‌ها، راهبردها و طرح‌های کلان ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی برای خارج کشور.

۲ـ بررسی و تصویب، اصول، ضوابط و استانداردهای ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی برای خارج کشور.

۳ـ سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و هماهنگی فعالیت‌های مرتبط با ترجمه و نشر و توزیع معارف اسلامی و علوم انسانی به زبان‌های دیگر.

۴ـ تعیین شاخص‌ها و ضوابط ناظر بر ترجمه و نشر گنجینه‌های معارف اسلامی و علوم انسانی به زبان‌های دیگر.

۵ ـ برنامه‌ریزی جهت ورود آثار ترجمه شده به شبکه‌های نشر و توزیع محصولات در سایر نقاط جهان.

۶ ـ برنامه‌ریزی برای شناساندن مترجمان توانمند و حمایت از تربیت آنها در موارد لزوم و اهتمام به برگزاری دوره‌های آموزشی مناسب به‌منظور مهارت‌افزایی آنها.

۷ـ نظارت بر حسن اجرای سیاست‌ها و راهبردهای تعیین‌شده و سایر مصوبات شورا و ارزیابی عملکرد و فعالیت‌های مرکز و دستگاه‌ها و مؤسسات عضو شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی.

۸ ـ بررسی و تصویب طرح‌ها و برنامه‌های بلندمدت و میان‌مدت و برنامه و بودجه سالانه مرکز ‌و پیگیریِ تصویب آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی و جذب اعتبارات لازم.

۹ـ بررسی گزارش سالانه و دوره‌ای فعالیت و عملکرد مرکز.

۱۰ـ اعلام‌نظر درخصوص افراد پیشنهادی رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای تصدی سمت رییس مرکز.

۱۱ـ بررسی و تصویب آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و ضوابط مورد نیاز برای ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی و پی‌گیری تصویب و ابلاغ این ضوابط از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی.

۱۲ـ بررسی و تصویب عملکرد و ترازنامه مالی مرکز در هر سال مالی.

۱۳ ـ بررسی و پیشنهاد آیین‌نامه‌های اداری، استخدامی و مالی و حمایتی و سایر آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و ضوابط مورد نیاز برای فعالیت مرکز برای تصویب به مراجع ذیربط حسب مواد ۱۰ و ۱۱ و پیشنهاد تغییرات اساسنامه مرکز به شورای عالی انقلاب فرهنگی.

۱۴ـ بررسی و تصویب ساختار تشکیلاتی مرکز.

ماده۸ ـ وظایف و اختیارات رئیس

۱ـ تهیه و تنظیم سیاست‌های کلی، راهبردها، چشم‌انداز، طرح‌های کلان و برنامه‌های بلندمدت و میان‌مدت جهت ارائه به شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی.

۲ـ ایجاد انسجام، هماهنگی و هم‌افزایی در برنامه‌ریزی و فعالیت‌های بخش‌های مختلف به‌ویژه دستگاه‌ها و مؤسسات عضو شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی.

۳ـ تهیه و تنظیم برنامه و بودجه پیشنهادی سالانه مرکز جهت ارائه به شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی و پی‌گیری جذب اعتبارات مورد نیاز.

۴ـ تنظیم و ارائه اصول،‌ضوابط، مقررات و استانداردهای پیشنهادی ترجمه و نشر جهت بررسی و تصویب در شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی.

۵ ـ تهیه و تدوین ضوابط و مقررات و آیین‌نامه‌های پیشنهادی اداری، استخدامی و مالی مورد نیاز مرکز جهت بررسی و تصویب در شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی.

۶ ـ ارائه طرح‌های پیشنهادی برای اصلاح و توسعه ساختار تشکیلاتی مرکز و ایجاد نمایندگی‌های مرکز.

۷ـ اداره امور مرکز و اجرای وظایف محوله برطبق اساسنامه و مصوبات شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی.

۸ ـ اجرای مصوبات شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی.

۹ـ انعقاد قرارداد با اشخاص حقیقی یا حقوقی و نمایندگی مرکز در مراجع اداری و قضائی و انتخاب وکیل یا حق توکیل تا یک درجه و پایان دادن به دعاوی از طریق مصالحه یا ارجاع به داوری.

۱۰ـ ارائه گزارش عملکرد دوره‌ای مرکز و اعضای شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی به آن شورا.

۱۱ـ تنظیم و ارائه گزارش تراز مالی سالانه مرکز به شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی.

تبصره ـ رئیس مرکز در مقابل شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئول است و در کلیه مواردی که برطبق این اساسنامه به عهده وی گذاشته شده است، پاسخگو خواهد بود.

فصل سوم ـ امور مالی

ماده۹ـ منابع مالی

منابع مالی مرکز عبارتند از:

۱ـ کمک دولت از محل اعتبارات عمومی در ردیف مستقل به‌نام مرکز در قانون بودجه سالیانه کشور

۲ـ هدایا و کمک‌های اشخاص حقیقی و حقوقی

۳ـ عواید و درآمدهای حاصل از فعالیت و خدمات مرکز در داخل و خارج از کشور

۴ـ وام و تسهیلات دریافتی از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری داخل و خارج از کشور در چارچوب ضوابط و مقررات کشور.

ماده۱۰ـ بودجه

بودجه سالیانه مرکز به پیشنهاد شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی و پس از تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، عیناً در بودجه سالیانه به‌عنوان کمک منظور می‌شود.

تبصره ـ آئین‌نامه‌های مالی و حمایتی مرکز توسط شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی تهیه و تدوین و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌رسد.

ماده۱۱ـ سایر مقررات

مقررات مربوط به مسائل اداری، استخدامی و تشکیلاتی این مرکز به‌تصویب شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات می‌رسد.

ماده۱۲ـ دارایی‌ها

دارایی‌های مرکز عبارتند از: کلیه اموال و دارایی‌های منقول و غیرمنقول که در چارچوب اساسنامه به تملک مرکز درمی‌آید.

ماده۱۳ـ انحلال و تسویه

چنانچه مرکز به هر علت نتواند به فعالیت خود ادامه دهد با تصویب شورای عالی انقـلاب فرهنگی نسبت به موضوع اتخاذ تصمیم ‌نموده و در صورت انحلال، اموال مجموعه به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برابر مقررات و ضوابط‌ قانونی و شرعی انتقال می‌یابد.

ماده۱۴ـ تغییر در اساسنامه

هرگونه تغییر یا اصلاح اساسنامه مطابق دو روش ذیل انجام می‌پذیرد:

۱ـ به پیشنهاد اعضاء شورای سیاستگذاری و تصویب نهائی شورای عالی انقلاب فرهنگی.

۲ـ به پیشنهاد و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی.

ماده۱۵ـ تصویب اساسنامه

این مصوبه مشتمل بر ۱۵ ماده و ۴ تبصره و بنا به تفویض جلسه ۶۷۹ مورخ ۱۴/۱۰/۱۳۸۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ۲۱۹ مورخ ۲۶/۱۱/۱۳۸۹ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ـ محمود احمدی‌ن‍ژاد

منبع : روزنامه رسمی

مطالب مرتبط

رییس کل دادگستری استان گلستان: حبس زدایی یک تکلیف دینی، عقلانی و قانونی است

نام نویسنده
رییس کل دادگستری استان گلستان: حبس زدایی یک تکلیف دینی، عقلانی و قانونی است

رییس کل دادگستری استان گلستان: حبس زدایی یک تکلیف دینی، عقلانی و قانونی است

ادامه مطلب ...

بررسی راهکارهای کاهش جمعیت کیفری در گفت و گوی حمایت با حقوقدانان، حبس زدایی با تنقیح قوانین

نام نویسنده
بررسی راهکارهای کاهش جمعیت کیفری در گفت و گوی حمایت با حقوقدانان، حبس زدایی با تنقیح قوانین

بررسی راهکارهای کاهش جمعیت کیفری در گفت و گوی حمایت با حقوقدانان، حبس زدایی با تنقیح قوانین

ادامه مطلب ...

توصیه معاون اول قوه قضائیه به قضات

نام نویسنده
توصیه معاون اول قوه قضائیه به قضات

معاون اول قوه قضاییه با بیان این‌که « به دنبال این هستیم که جمعیت کیفری زندان‌ها کاهش یابد» گفت: تمام سیاست‌های دستگاه قضایی از جمله نظر رییس قوه قضاییه این است و ما از این موضوع استقبال می‌کنیم که روزی در زندان‌های ما کم‌ترین جمعیت باشد.

ادامه مطلب ...

قضات تا جایی که می توانند سیاست حبس زدایی را در پیش گیرند

نام نویسنده
قضات تا جایی که می توانند سیاست حبس زدایی را در پیش گیرند

معاون اول قوه قضاییه بر لزوم تلاش قضات برای اعمال سیاست حبس‌زدایی تاکید کرد و گفت‌: قضات باید تا جایی که امکان دارد از مجازات‌های غیر حبس استفاده کنند مگر هنگامیکه قانون آنان را موظف به حبس کند.

ادامه مطلب ...

بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی جدید برای کاهش جمعیت کیفری

نام نویسنده
بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی جدید برای کاهش جمعیت کیفری

دادستان عمومی و انقلاب اهواز گفت: قضات تمام تلاش خود را به کار گیرند تا در رسیدگی به پرونده‌ها صدور رای به حبس و زندان نیانجامد و تا جایی که ممکن است از اعمال مجازات زندان پرهیز کنند.

ادامه مطلب ...
مشاهده کلیه مطالب مرتبط
0 دیدگاه

دیدگاه خودتان را ارسال کنید