×

برسی لایحه آیین دادرسی کیفری در کمیسیون حقوقی به پایان رسید

برسی لایحه آیین دادرسی کیفری در کمیسیون حقوقی به پایان رسید

یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به بررسی ایراد شورای نگهبان در کمیسیون در مورد لایحه دیوان عدالت اداری گفت شورای نگهبان در مورد این لایحه ایراد اصل 85 گرفت، بدان

برسی-لایحه-آیین-دادرسی-کیفری-در-کمیسیون-حقوقی-به-پایان-رسید وکیل 

قربانی خبر داد: بررسی لایحه آیین دادرسی کیفری در کمیسیون حقوقی به پایان رسید

یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به بررسی ایراد شورای نگهبان در کمیسیون در مورد لایحه دیوان عدالت اداری گفت: شورای نگهبان در مورد این لایحه ایراد اصل 85 گرفت، بدان معنا که طبق این اصل کمیسیون می‌تواند این لایحه را بدون ارائه به صحن تصویب و مستقیم به دولت ابلاغ نماید که شورای نگهبان در این رابطه ایراد گرفت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسی قربانی ادامه داد: کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در تدوین لایحه دیوان عدالت اداری قوانین گذشته و قوانین اصلاحی را تجمیع و در قالب لایحه‌ای جامع تدوین کرد که شورای نگهبان به این روند ایراد گرفت، چون بر این باور است که قوانین قبلی در مجلس تصویب شده و مشمول اصل 85 نبوده و کمیسیون با این روند به نوعی قانون دائمی را به موقت تبدیل کرده است.

وی افزود: کمیسیون حقوقی و قضایی در جهت رفع ایراد شورای نگهبان این قوانین را تفکیک کرد و با جدا کردن قوانین قبلی، تنها قوانین اصلاح شده را در لایحه آورد.

قربانی هم‌چنین در توضیح مواد مورد بررسی در لایحه آیین دادرسی کیفری اظهار کرد:‌ در قانون اصلاح قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب هر فرد که رای صادره را خلاف شرع می‌دانست از رییس قوه قضاییه تقاضای رسیدگی می‌کرد و رییس قوه می‌توانست در صورت تشخیص خلاف شرع بودن رای، دستور رسیدگی مجدد را صادر نماید.

وی افزود:‌ کمیسیون حقوقی و قضایی در لایحه آیین دادرسی کیفری این ماده را اصلاح نمود و مصوب کرد که دیگر شاکیان حق این درخواست را ندارند و کارشان پس از صدور درخواست تجدیدنظر به پایان می‌رسد؛ اما اگر رییس قوه قضاییه به هر دلیلی به رای خلاف شرع برخورد کند، می‌تواند درخواست اعاده دادرسی برای اجرایی نشدن رای خلاف شرع را صادر نماید. اگر بقیه مقامات قوه قضاییه به چنین آرایی برخورد کردند باید آن را به رییس قوه بفرستند.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در ادامه اظهار کرد: ‌موضوع دیگر در مورد نقل و انتقال دادستان‌ها در لایحه آیین دادرسی کیفری در جلسه کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت که براساس آن نظارت بر امور دادسراها به دادستان کل کشور واگذار شد، به گونه‌ای که اگر دادستان کل کشور در بررسی‌ها و بازرسی‌ها و نظارتش تشخیص داد که دادستانی باید جابه جا شود با کسب نظر رییس دادگستری استان، این کار صورت می‌گیرد.

وی در پایان گفت: بررسی لایحه آیین دادرسری کیفری در کمیسیون حقوقی و قضایی به پایان رسید و به شورای نگهبان فرستاده شد
.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.