×

بیانیه جمعیت اسلامی وکلای دادگستری ایران به منا سبت سالگرد استقلال کانون وکلاء

بیانیه جمعیت اسلامی وکلای دادگستری ایران به منا سبت سالگرد استقلال کانون وکلاء

جمعیت اسلامی وکلای دادگستری ایران به مناسبت فرارسیدن سالگرد استقلال کانون وکلای دادگستری بیانیه‌ای منتشر کرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، متن این بیانیه به شرح زیر است

بیانیه-جمعیت-اسلامی-وکلای-دادگستری-ایران-به-منا-سبت-سالگرد-استقلال-کانون-وکلاء وکیل 

جمعیت اسلامی وکلای دادگستری ایران به مناسبت فرارسیدن سالگرد استقلال کانون وکلای دادگستری بیانیه‌ای منتشر کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، متن این بیانیه به شرح زیر است:

هفتم اسفندماه هر سال، روزی است که جامعه وکلای دادگستری یاد و خاطره بدست آوردن استقلال خود را جشن می‌گیرند. جمعیت اسلامی وکلای دادگستری ایران (جاودان) هم به عنوان عضو خانواده بزرگ وکالت، فرارسیدن این روز خاطره‌انگیز را به تمامی همکاران تبریک می‌گوید و با اغتنام از فرصت، نکاتی چند را که در برهه زمانی حاضر شایسته توجه می‌داند، یادآور می‌شود.

1- تجربه موفق جامعه وکلا در جریان اقدامات مربوط به الحاق ماده 187 مکرر به برنامه پنجم توسعه و اصلاح آن، ثابت کرد که وکلای دادگستری ایران، ظرفیت‌های بسیاری در عرصه تقنین دارند که تاکنون ناشناخته مانده و می‌توان با ساماندهی آن، نه تنها مخاطرات پیش روی وکلا را از میان برداشت؛ بلکه نقیصه‌های موجود در وضع سایر قوانین را هم مرتفع ساخت. همکاران وکیلی که هم اکنون بر کرسی‌های مجلس تکیه زده، یا آنان‌که سابقه نمایندگی مجلس را در کارنامه خود دارند، امکانات بالقوه‌ای در اختیار مدیران جامعه وکلا هستند که سازماندهی و فعال ساختن آن‌ها می‌تواند نقش بسیار تاثیرگذاری در زمینه تامین استقلال کانون و منافع صنفی وکلا داشته باشد.

از این رو؛ با توجه به در پیش بودن تصویب لایحه جامع وکالت، از مسئولین محترم کانون‌های وکلا و اسکودا انتظار می‌رود، با ایجاد ساز و کار لازم در سازمان داخلی کانون وکلا و با تقویت ارتباط با مجلس شورای اسلامی، این توان بالقوه را به فعلیت آورده، نمایندگان فعلی و سابق مجلس را که دارای پروانه وکالت هستند، در جهت تصویب قانونی منطبق با استانداردهای حرفه وکالت، فعال نمایند.

2- حسب اطلاع، در جشن استقلال امسال کانون وکلای دادگستری مرکز، عده‌ای از همکاران‌مان، از کشور سوریه، مهمان این مراسم هستند. ضمن عرض خیر مقدم به این عزیزان، از مدیران جامعه وکالت درخواست می‌کنیم، اکنون که مردم کشورهای اسلامی با الگوبرداری از انقلاب اسلامی ایران، بر حکومت‌های خودکامه و دست نشانده غرب شوریده‌اند، مراحل بعدی مبارزه امت اسلام با استکبار جهانی، از پیچیدگی بیشتری برخوردار است و جنبه‌های حقوقی و قضایی آن پررنگ‌تر از گذشته خواهد بود. از این جهت؛ ضرورت دارد با تقویت ارتباط بین وکلای کشورهای اسلامی و تبادل تجربیات داخلی و بین‌المللی آن‌ها با یکدیگر، زمینه همگرایی در تنظیم ساختارهای حقوقی مشترک در داخل کشورها و دفاع قضایی از منافع ملت‌های مسلمان در عرصه بین‌المللی فراهم گردد.

بر این اساس؛ پیشنهاد می‌شود با الگو قرار دادن انجمن بین‌المللی وکلای دادگستری (IBA)، مقدمات تشکیل ''انجمن بین‌المللی وکلای دادگستری کشورهای اسلامی'' را فراهم آورند.

3- در عرصه مدیریت کانون وکلای دادگستری نیز، در یک سال گذشته شاهد تلاش مسئولین محترم کانون‌های وکلا و اسکودا در جهت حفظ استقلال کانون و اداره امور وکلا بوده‌ایم و کانون دیگری در استان کرمان به جمع خانواده بزرگ کانون‌های کشور افزوده شد.

آغاز فعالیت دوره بیست و ششم هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز هم از جمله تحولات مدیریتی یکساله اخیر بود. ضمن تقدیر و سپاس از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر این عزیزان و آرزوی موفقیت روزافزون برای ایشان؛

اجازه می‌خواهیم بر پایه عهدی که در بیانیه مربوط به برگزاری انتخابات بیست و ششم هیات مدیره با همکاران خود بستیم، گوشه کوچکی از خواسته‌های بسیار وکلا را که شایسته توجه می‌دانیم، بیان نماییم.

الف- توجه به فضای فکری و فرهنگی حاکم بر روابط وکلا با مدیریت کانون، حکایت از وجود نوعی رودربایستی بین بدنه جامعه وکلا با مدیران بالادستی دارد. این امر در غالب موارد، موجب چشم‌پوشی و نادیده گرفتن نقایصی گشته، که برخی از آن‌ها همچون آفت، می‌تواند ریشه درخت تنومند استقلال را بخشکاند. بر این اساس و با این اعتقاد که خود را جدای از مدیران محترم کانون نمی‌دانیم، از این بزرگواران درخواست می‌کنیم، در جهت اجرای ماده 14 آیین‌نامه داخلی هیات مدیره، هر شش ماه یکبار هیات عمومی وکلا را تشکیل و گزارش عملکرد خود را ارائه دهند تا برخی از ابهاماتی که جسته و گریخته در مواردی از قبیل: دلایل توجیهی برخی تصمیمات، اتفاقات، عزل و نصب‌ها، میزان حضور و فعالیت منتخبین وکلا در جلسات هیات مدیره، کمیسیون‌ها و سایر ارکان کانون و ...مطرح می‌شود زمینه بروز نیابد و با هم اندیشی قاطبه شرکت کنندگان در این گونه مجامع، فکر و امکانات بالقوه آنان در جهت نیل به اهداف کانون تجهیز شود.

بدیهی است که؛ تجربه احتمالی ناموفق گذشته در این زمینه، نمی‌تواند دلیل موجهی بر نادیده گرفتن این ضرورت باشد و در شرایط حداقلی می‌توان این مهم را با مشارکت و همکاری تشکل‌های صنفی موجود در جامعه وکلا به اجرا درآورد.

امید است در پرتو درک مقتضیات زمان و استفاده از امکانات مادی و معنوی موجود، شاهد ترقی و تعالی روز افزون جایگاه نهاد وکالت و ارتقاء منزلت وکلای دادگستری در کشور عزیزمان باشیم.

در پایان با تبریک مجدد سالگرد استقلال کانون وکلا، موفقیت تمامی خدمت‌گزاران به حرفه وکالت را از درگاه ایزد منان مسالت داریم.

 

    

پست های مرتبط

نظرات (1)

  • Jesslyn1390-05-12 پاسخ

    Boy that raelly helps me the heck out.

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.