بانک اطلاعات وکلا وکیل وکیل پایه یک دادگستری وکیل دادگستری وکیل با سابقه موسسات حقوقی کارشناس دادگستری دفاتر اسناد رسمی
موسسه حقوقی عدالتخواه
آدرس : بابلسر بلوار پاسداران - نبش پاسداران 23 - مجتمع سامان طبقه پنجم واحد15
تلفن تماس : 01125234066
تلفن همراه : 09121013111
وب سایت موسسه حقوقی عدالتخواه
طیبه برزگر
آدرس : تهران - فلکه دوم صادقیه- ایتدای خیابان آیت الله کاشانی -بعد از بانک مسکن - پلاک 80-طبقه 3 واحد سوم
تلفن تماس : - 09122249601
وب سایت طیبه برزگر وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز ،با بیش از 10 سال سابقه کار و وکیل بانکها و موسسات مالی و اعتباری و وکیل شرکتهای خصوصی
احسان عابدین
آدرس : تهران، خیابان پاسداران، خیابان عابدینی زاده (بین بهارستان 5 و 6)، پلاک 34، طبقه همکف
تلفن تماس : 22779314 - 09123956043
وب سایت احسان عابدین وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
سلمان محمدی آگاه
آدرس : اصفهان - خیابان شیخ مفید - خدفاصل چهارراه رکن الملک و چهارراه دهش ساختمان پندار طبقه 2 واحد 4
وب سایت سلمان محمدی آگاه وکیل پایه یک و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری منطقه اصفهان
بنیان قرارداد ایرانیان (بقا)
آدرس : سعادت آباد نبش خیابان سی و دوم پلاک 116 طبقه 4 واحد 9
وب سایت بنیان قرارداد ایرانیان (بقا)
محمد رضا مهرجو
آدرس : تهران سید خندان ابتدای خیابان دبستان کوچه شهید صفا فردوسی بلاک 24واحد 10
تلفن تماس : 02188463970 - 09123347471
وب سایت محمد رضا مهرجو وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز و دانشجوی دکتری حقوق خصوصی
سرور ثانی نژاد
آدرس : تهران، خیابان پاسداران، خیابان عابدینی زاده (بین بهارستان 5 و 6)، پلاک 34، طبقه همکف
تلفن تماس : 22779314 - 09124357415
وب سایت سرور ثانی نژاد وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
علی جاوید
آدرس : تبریز ، 17 شهریور جدید ،جنب بانک ملی ، ساختمان ایران ، واحد A14
تلفن تماس : 04135572731 - 09141193504
وب سایت علی جاوید وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی و عضو هیئت علمی دانشگاه
فاطمه موذن
آدرس : تهران - انتهای حکیم غرب بلوار جوانمردان (تعاون) پلاک 18 ساخنمان نوبهار ط 6 واحد 19
تلفن تماس : 02144172650 - 09123255200
وب سایت فاطمه موذن وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
سنجر فخری
آدرس : تهران - خیابان استاد مطهری - خیابان میرعماد - نبش کوچه چهارم - ساختمان 280 - طبقه 3 واحد 16
وب سایت سنجر فخری وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
سید میثم حاجی سیدی
آدرس : تهران-کارگر شمالی ، پایین تر از مرکز قلب ، جنب کوچه آراسته ،پلاک 1765، واحد4
وب سایت سید میثم حاجی سیدی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
مرتضی دستوری
آدرس : تهران-فلکه دوم صادقیه،بلوار آیت الله کاشانی-ایستگاه مهران ساختمان آرمیتا - پلاک77-طبقه اول-واحد8
تلفن تماس : 44007642 -44049071 - 09122546782
وب سایت مرتضی دستوری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری و کارشناس ارشد حقوق تجارت بین الملل
فرشته توکلی
آدرس : استان مرکزی - خمین - خیابان امام خمینی (ره) خیابان آزادی - روبه روی مجتمع تجاری اداری شهرداری - ساختمان وکلا - طبقه اول
وب سایت فرشته توکلی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی قوه قضائیه
مطالب پربازدید
جدیدترین مطالب
 

ضرورت تجمیع قوانین حاکم بر بازار تبلیغات

ارسال شده توسط : موسسه حقوقی عدالتخواه در تاریخ : 28-05-1392
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.
ضرورت تجمیع قوانین حاکم بر بازار تبلیغات

 صنعت تبلیغات پرسود و پرجاذبه به پیش می‌رود؛ بر این اساس حضور تبلیغات در قلمرو زندگی هر ایرانی روز به روز بیشتر می‌شود در حالی که مقررات مربوط به این حوزه سال‌هاست که راکد و ثابت مانده است. بدون تردید، تصویب قانون همیشه حلال مشکلات نیست که برعکس گاه خود اسباب مشکل می‌شود؛ اما مقررات حوزه تبلیغات، با وجود پراکندگی و ابهام در حدود و مرزها، نیاز جدی به بازنگری دارد؛ گویا قانونگذار مدت‌هاست که از فعالان صنعت تبلیغات عقب مانده است.

یک کارشناس حقوق فرهنگی به بررسی حوزه تبلیغات بازرگانی در کشور می‌پردازد و می‌گوید: تبلیغات به شکل امروزی آن، عمر چندانی ندارد؛ اما برخی محققان سعی کرده‌اند سرنخ اولین تلاش‌ها و اقدام‌ها در این حوزه را، در کشورمان پیدا کنند. میثم صداقت توضیح می‌دهد: در زمان صدارت امیرکبیر برای اولین بار ایرانیان، به تبلیغات روی آوردند. تا پیش از آن، ایرانیان چیزی بیش‏ از حد رفع نیاز خود نداشتند که برای عرضه‏ آن نیاز به تبلیغ داشته باشند؛ اما در عصر کوتاه سه سال و نیمه صدارت‏ امیرکبیر، وی کوشید تا در روزنامه رسمی‏ دولت ‏«وقایع اتفاقیه» از ساختن ظرف‌های‏ چینی، بلورسازی، لانه وردنگی و گیلاس‏ و «التفات به ارباب حرفه و صنعت» بنویسد و بافتن شال کرمانی و تولید حریر، زربفت، تافته و انواع مخمل و نیز پارچه‏های پشمی‏ مانند چوخان مازندران مورد تشویق قرار گرفت.

وی ادامه می‌دهد: همچنین گفته شده است که نخستین موسسه تبلیغاتی در ایران را باید مغازه‏ای در بازار تهران دانست که‏ حدود سال 1298 هجری قمری برای آگاه‏ کردن مردم از وضعیت خانه‏های فروشی و استیجاری به وسیله یکی دو تن از دلالان‏ معاملات ملکی افتتاح شد و هدف از تاسیس‏ این موسسه، جلوگیری از سرگردانی مردم‏ برای یافتن مسکن مناسب عنوان شده بود.اما این بنگاه‌های اولیه تبلیغاتی و این تجربه‌های ابتدایی، با صنعت سودآوری که اکنون بر پایه تبلیغات و با حضور فعال کانون‌های تبلیغاتی ایجاد شده، قابل مقایسه نیست.

تولد و رشد صنعت تبلیغات

این کارشناس فرهنگی ادامه می‌دهد: تبلیغات به عنوان یک صنعت مدرن و به شکل کنونی آن در دهه 30 شکل گرفته است. شروع این صنعت در کشور به سال‏های 1330-1335 باز می‏گردد و همزمان با آغاز سرمایه‏گذاری در امور تولیدی و تصویب قانون‏ جلب سرمایه‏های خارجی مصوب 1334 تاسیس شرکت‏های‏ بین‏المللی صنایع تولیدی آغاز شد. با توجه به توسعه‏ روابط اجتماعی و اقتصادی کشور، تحولات زیادی در دهه‌های‏ گذشته در صنعت تبلیغات ایران رخ داده است.

صداقت می‌گوید: بیشتر این تغییرات در بازار تبلیغات و در روابط میان عرضه‌کنندگان تبلیغات و مصرف‌کنندگان آن بود، بدین ترتیب که روش‌های تبلیغات متنوع شد و اکنون تنوع و تاثیر آن با گذشته قابل مقایسه نیست. اکنون تبلیغات یک صنعت پرسود است که با هنر و اقتصاد گره خورده است؛ اما با وجود تحولات چشمگیر در بازار خدمات تبلیغاتی، در قوانین و مقررات، تحول چندانی روی نداده است.

در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، شورای انقلاب مصوبه‌ای درباره فعالان حوزه تبلیغات، یعنی کانون‌های تبلیغی وضع کرد اما از آن زمان، جز چند تغییر جزئی در این مقرره، متن دیگری که اختصاص به موضوع تبلیغات داشته باشد، به تصویب نرسید. بنابراین بعد از گذشت بیش از سه دهه، نیاز به تجمیع و تنقیح مقررات مربوط به تبلیغات بازرگانی کاملا محسوس است.

کانون‌های آگهی، تجارتخانه تبلیغات

این کارشناس فرهنگی درباره فعالان حوزه تبلیغات می‌گوید: سازمان‌هایی هستند که کار آنها تنظیم، تهیه مشاو‌ر و اجرای برنامه‌های تبلیغاتی و رو‌ابط عمومی و انجام دادن سایر خدمات برای معرفی و فرو‌ش کالا یا خدمات مربوط است؛ یکی از فعالان عرصه تبلیغات را باید همین سازمان‌ها دانست که با نام «کانون‌های آگهی و تبلیغاتی» شناخته می‌شوند. صداقت ادامه می‌دهد: ا‌ین سازمان‌ها باید برای انجام خدمات مورد نظر، دارای تجهیزات لازم و نیرو‌ی انسانی ماهر برای قسمت‌های مختلف خود باشند. برای فعالیت در صنعت تبلیغات باید ابتدا به ایجاد این کانون‌ها اقدام کرد که مجوز فعالیت آنها را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌دهد و نظارت بر فعالیت‌ آنها نیز با همین وزارتخانه است.

وی اضافه می‌کند: این کانون‌ها، فعالیت‌های مختلفی از چاپ کارت ویزیت گرفته تا تبلیغات تلویزیونی را انجام می‌دهند. روز به روز اقبال به تاسیس این کانون‌ها بیشتر می‌شود به صورتی که کانون‌های تبلیغاتی در چند سال گذشته ارتقای حدود 150 درصدی داشته‌اند. گسترش فعالیت‌ این کانون‌ها، باعث شده است که موضوع توجه فراوانی قرار بگیرند و اکنون بسیاری بر توجه بیشتر به ساماندهی این کانون‌ها تاکید می‌کنند. ساماندهی این کانون‌ها در گذشته و آنچه در آینده برای آنها باید انجام داد، نیاز به بررسی بیشتر دارد.

نیاز به بازنگری در مقررات

یک کارشناس حقوق فرهنگی با تاکید به نیاز به بازنگری در مقررات حوزه تبلیغات بازرگانی می‌گوید: در مورد محتوا و شکل تبلیغات، کانون‌های تبلیغاتی، رسیدگی به اختلافات و تخلفات و... مقررات متعددی به صورت پراکنده وجود دارد و این وضع نوعی سردرگمی در این حوزه را موجب می‌شود به همین دلیل تلاش‌هایی برای هماهنگ و به روز کردن تبلیغات آغاز شده است.

محسن داوری توضیح می‌دهد: تا زمان به ثمر رسیدن این اقدامات، همچنان چرخ این صنعت با قوانین و مقررات پراکنده کنونی خواهد چرخید و یکی از مهم‌ترین این مقررات، آیین‌نامه تا‌سیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانون‌های آگهی و تبلیغاتی و اصلاحات بعدی آن است. علاوه بر آن، مقررات متعددی در مورد تبلیغات در کشور ما وجود دارد؛ تبلیغات در صدا و سیما شرایط خاص خود را دارد، ضوابط تبلیغات شهری تا حد زیادی به مصوبات شورای شهر و تصمیمات شهرداری وابسته است و محدودیت‌های تبلیغات خارجی‌ها و ایرانی‌ها در خارج در مصوبات دیگری بیان شده است؛ همچنین ضوابط و شرایط تبلیغات در نشریات چاپی را هم باید به آن اضافه کرد.

وی معتقد است: نتیجه این مقررات پراکنده، تاریک بودن خط و مرز مجاز از ممنوع است که برای برخی موجب سوءاستفاده و برای برخی دیگر اسباب سردرگمی است. به هر حال روشن است که باید دستی به سر و گوش مقررات مربوط به تبلیغات بازرگانی کشید.

یک سند جامع در حوزه تبلیغات در راه است

مدت‌هاست که تهیه سندی جامع در خصوص تبلیغات، در دستور کار قرار دارد و پیش‌نویس‌های متعددی در این خصوص تهیه شده است؛ اما گویا بالاخره، چنین سندی به مرحله واقعیت یافتن نزدیک می‌شود. این خبر را مدتی پیش مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان کرده و گفته است: این سند برای تصویب در اختیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته است و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم پس از بازبینی و تایید آن، سند را در اختیار کمیسیون فرهنگی مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی گذاشته است. این سند باید به تصویب یکی از این دو نهاد برسد و پس از تصویب، منتشر شود و در اختیار فعالان این حوزه قرار گیرد.

اگرچه تهیه چنین سندی برای رفع تشتت و ابهام موجود در حوزه تبلیغات لازم به نظر می‌رسد بخصوص اگر جامع تمام فعالیت‌های تبلیغاتی باشد، به نظر می‌رسد با توجه به میانگین زمانی بررسی طرح‌ها و لوایح عادی در مجلس نباید امیدوار بود این اتفاق در آینده نزدیک رخ دهد مگر اینکه این سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی طرح و تصویب شود.

جای خالی قانون تبلیغات بازرگانی

محسن داوری، کارشناس حقوق فرهنگی، با اشاره به ضرورت تصویب قانونی جامع در حوزه تبلیغات بازرگانی خاطرنشان می‌کند: مدت‌هاست که بحث‌هایی در خصوص تصویب لایحه تبلیغات بازرگانی وجود دارد؛ اما هنوز این کار به نتیجه نرسیده است. تهیه و تصویب چنین لایحه‌ای باعث خواهد شد که مقررات متفاوت و گاه متعارض در حوزه تبلیغات بازرگانی انسجام و پیوند بیشتری داشته باشند و از پراکندگی مقررات در این حوزه که هم‌اکنون با آن روبه‌رو هستیم و هر نوع از تبلیغات شرایط خاص خودش را دارد ،جلوگیری شود. اکنون تبلیغات در صدا و سیما شرایط خود را دارد که در بسیاری از موارد با شرایط تبلیغات محیطی متفاوت است.

با این حساب باید گفت که حوزه پرسود تبلیغات که هر روز ما به اشکال مختلف با آن روبه‌رو هستیم فاقد قانون جامع و واحدی است و این وضع مبهم باعث شده است که شرایط سوءاستفاده و انحصار فراهم شود که با تهیه و تصویب لایحه تبلیغات بازرگانی گام موثری در ممانعت از این وضع برداشته خواهد شد.

منبع : روزنامه حمایت
بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.

موضوعات مرتبط

مطالب مرتبط

کاندیداها درباره هزینه های گزاف تبلیغاتی خود پاسخگو باشند
آنچه درباره تبلیغات انتخابات در قانون آمده است
فردا، آغاز تبلیغات انتخاباتی داوطلبان مجلس
هرگونه تبلیغات انتخاباتی در غیر از زمان مقرر تخلف محسوب می شود
زمان رسمی تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام شد
آل محمد: در قانون منعی برای تبلیغات از طریق شبکه های مجازی وجود ندارد
تاکید کشاورز بر شفافیت هزینه های تبلیغات انتخاباتی
تبلیغات زود هنگام نامزدهای انتخاباتی در فضای مجازی جرم است
وکالت و تبلیغ: هست ها و باید ها
مردم فریب تبلیغات ماهواره‌ای را نخورند

دیدگاه های شما

نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
نظر :
اختصاصی برای مدیر سایت ( درصورت انتخاب این گزینه نظر شما در وب سایت دیده نخواهد شد )
 
لطفا از ارسال سوالات حقوقی در این صفحه خودداری نمائید . به سوالات حقوقی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
 
 
کد امنیتی :
 
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

 
شرایط حق حبس زوجه در مهریه 10 نکته کاربردی در مورد چک که باید بدانید امضای تفاهم نامه همکاری بین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و کانون وکلای دادگستری مرکز افتتاح دومین مرکز دیدار با کودکان طلاق در زاهدان والدین نماها لاریجانی :شورای نگهبان بودجه 96 را تائید کرد آخرین ایرادات شورای نگهبان به بودجه 96 چه بود ؟ درباره ظرفیت آزمون وکالت در صورت نیاز ورود می کنیم به پشتوانه نیروی نظامی سالم می توان ماموریت رزمی و عملیاتی موفق داشت رای شماره 1270 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:اعلام تعارض در آرا صادر شده از شعب سوم و بیست و سوم دیوان عدالت اداری سهل گیری قانونگذار در رابطه با عقد صلح هر تغییری در آپارتمان که از بیرون دیده شود ، باید با هماهنگی اکثریت مالکین باشد مدیر ساختمان باید ریز هزینه ها را به مالکان اعلام کند کسر اقساط معوقه وام از حقوق ضامن حتی بازنشسته هم امکان پذیر است چه محکومیت هایی برای افراد سوءپیشینه می شود؟ 5 محکوم به قصاص از چوبه دار رهایی یافتند مجازات در انتظار چهارشنبه سوزها برگزاری علنی دادگاه جرائم اقتصادی از دستور کار مجلس خارج شد مقابله قانونی با هرگونه تصرف عدوانی حضانت فرزند دختر بعد از ازدواج مادر با چه کسی است؟