×

رئیس قوه قضائیه درباره احکام دیوان عدالت اداری علیه سازمان ثبت اسناد اعلام نظر می کند

رئیس قوه قضائیه درباره احکام دیوان عدالت اداری علیه سازمان ثبت اسناد اعلام نظر می کند

هیئتی کارشناسی از سوی رئیس قوه قضاییه مشغول بررسی احکام صادره دیوان عدالت اداری علیه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درخصوص شکایت تعدادی از سردفتران شده است

رئیس-قوه-قضائیه-درباره-احکام-دیوان-عدالت-اداری-علیه-سازمان-ثبت-اسناد-اعلام-نظر-می-کند

 هیئتی کارشناسی از سوی رئیس قوه قضاییه مشغول بررسی احکام صادره دیوان عدالت اداری علیه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درخصوص شکایت تعدادی از سردفتران شده است.

احمد تویسرکانی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره اخبار منتشر شده در روزهای اخیر مبنی بر خودداری این سازمان از اجرای احکام دیوان عدالت اداری درخصوص شکایت برخی سردفتران اظهار داشت: در اجرای سیاست‌ منظم‌سازی حوزه سردفتری و اسناد رسمی به‌شکل جدی با تخلفات این حوزه در سال‌های اخیر برخورد کرده‌ایم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خاطرنشان کرد: یکی از موارد قانونی این بود که اگر سردفتری ظرف مدت 3 ماه اقدام به تأسیس دفتر خود نکند ابلاغ وی باطل می‌شود، یا در رابطه با ماده 15 قانون دفاتر اسناد رسمی، قانونگذار شرایطی را برای سردفتر پیش‌بینی کرده بود که متأسفانه در مقطعی به‌لحاظ تراکم کار شرایط سردفتران به‌نحو دقیقی بررسی نشده بود و به یک تعهدنامه رسمی اکتفا شده بود که اگر بعداً مشخص شد واجد شرایط نیستند تصمیمات مقتضی اتخاذ شود.

تویسرکانی افزود: از جمله اقداماتی که بنده انجام دادم این بود که تعدادی از سردفتران مشخص شد تعهد خلاف واقع دادند و در زمانی که منصوب شدند، واجد شرایط سردفتری نبودند و به همین دلیل ابلاغ آنها لغو شد. به همین جهت به دیوان عدالت اداری مراجه کردند و احکامی را علیه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گرفتند.

وی ادامه داد: در قانون دفاتر اسناد رسمی امور مربوط به سردفتران اسناد از وظایف رئیس قوه قضاییه است که به‌نحو خاصی به رئیس سازمان ثبت اسناد تفویض شده است؛ در این دعاوی که دیوان عدالت اداری حکم صادر کرده است، به‌جهت وضعیت قانون، احکام را خدمت رئیس قوه قضاییه منعکس کردیم و الآن تصمیم‌گیری به‌عهده رئیس قوه قضاییه است. هیچ اختلافی بین دیوان عدالت اداری و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور وجود ندارد و تنها اتخاذ تصمیم به‌عهده رئیس قوه قضاییه است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: رئیس قوه قضاییه هم یک هیئت کارشناسی را برای بررسی این موضوع تعیین کردند و بنابراین، موضوعی نبوده که فردی به‌خاطر آن جنجال به‌پا و رسانه‌ای شود زیرا کاملاً در چارچوب قانون در حال رسیدگی است و این‌طور نبوده که سازمان ثبت اسناد حکم دیوان عدالت اداری را اجرا نکند. متأسفانه اطلاع‌رسانی بد یا سوءاستفاده برخی از این وضعیت، باعث هجمه‌هایی علیه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور شد.

تویسرکانی تأکید کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، دیوان عدالت اداری و احکام صادره از این مجموعه را به‌رسمیت می‌شناسد اما احکام مربوط به سردفتران چون از وظایف رئیس قوه قضاییه است به ایشان اعلام شد و اگر رئیس قوه قضاییه دستور اجرای این احکام را بدهد، به‌سرعت اجرا می‌کنیم.

منبع : خبرگذاری تسنیم

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.