×

مجازات های تبعی و تکمیلی در قانون مجازات اسلامی

مجازات های تبعی و تکمیلی در قانون مجازات اسلامی

بر اساس یک تقسیم‌بندی، مجازات‌ها به مجازات اصلی، تبعی و تکمیلی طبقه‌بندی می‌شوند مجازات اصلی مجازاتی است که حسب مورد و به صورت خاص در قوانین جزایی برای هر جرمی پیش‌بینی می‌شود اما علاوه بر این قاضی می‌تواند برای تکمیل این مجازات‌، مجازات دیگری را در نظر بگیرد که در اصطلاح به آن مجازات تکمیلی گفته می‌شود

مجازات-های-تبعی-و-تکمیلی-در-قانون-مجازات-اسلامی

بر اساس یک تقسیم‌بندی، مجازات‌ها به مجازات اصلی، تبعی و تکمیلی طبقه‌بندی می‌شوند. مجازات اصلی مجازاتی است که حسب مورد و به صورت خاص در قوانین جزایی برای هر جرمی پیش‌بینی می‌شود. اما علاوه بر این قاضی می‌تواند برای تکمیل این مجازات‌، مجازات دیگری را در نظر بگیرد که در اصطلاح به آن مجازات تکمیلی گفته می‌شود. مجازات‌های تبعی نیز مجازات‌هایی است که به‌طبع و اتوماتیک‌وار برای محکومیتی بار می‌شود و نیازی به قید آن در حکم دادگاه نیست. به منظور بررسی بیشتر مجازات‌های تکمیلی و تبعی و مقایسه برخی موارد مرتبط با آن در قانون مجازات اسلامی سابق و فعلی با دکتر محمدجعفر حبیب‌زاده، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت‌وگو کردیم که درپی می آید.

حبیب‌زاده در خصوص مجازات‌های تکمیلی و تبعی اظهار کرد: مجازات‌های تکمیلی و تبعی مجازات‌هایی است که به حکم قانون یا دادگاه با مجازات اصلی جمع می‌شود و علاوه بر مجازات اصلی برای محکومان اجرایی می‌شود. با این تفاوت که مجازات‌های تبعی به تبع محکومیت و به حکم قانون اعمال می‌شود و مجازات‌های تکمیلی به تبع محکومیت ولی به حکم دادگاه تعیین می‌شوند.

اختیاری بودن؛ ویژگی بارز مجازات‌های تکمیلی

وی ادامه داد: مجازات تکمیلی زمانی مصداق پیدا می‌کند که قانونگذار به قاضی اجازه می‌دهد علاوه بر مجازات اصلی، مجازات‌های تکمیلی را هم در کنار آن مجازات‌ها در رای خود صادر کند. ویژگی بارز مجازات‌های تکمیلی، اختیاری بودن آن است. به این معنا که قاضی می‌تواند از مجازات تکمیلی در کنار مجازات اصلی استفاده کند. هدف عمده مجازات‌های تکمیلی خنثی کردن حالت خطرناک مجرم یا تعیین اقدام‌هایی برای اصلاح و بازاجتماعی کردن مجرم یا طرد او و خنثی‌سازی عملیات مجرمانه بعدی است و به عبارت دیگر جلوگیری از عملیاتی که ممکن است شخص در آینده به طور مجدد مرتکب آن شود. حبیب‌زاده افزود: ماده 23 قانون مجازات اسلامی جدید می‌گوید: دادگاه می‌تواند فردی را که به حد، قصاص یا مجازات تعزیری از درجه شش تا درجه یک محکوم کرده است، با رعایت شرایط مقرر در این قانون، متناسب با جرم ارتکابی و خصوصیات وی به یک یا چند مجازات از مجازات‌های تکمیلی محکوم کند مانند اقامت اجباری در محل معین، منع از اشتغال به شغل، حرفه یا کار معین، انفصال از خدمات دولتی و عمومی، الزام به خدمات عمومی و منع از عضویت در احزاب، گروه‌ها و دسته‌های سیاسی یا اجتماعی.

مجازات‌های تکمیلی عامل اصلاح محکومان

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: البته در قانون جدید برخی از این مصادیق که به عنوان مجازات تکمیلی در نظر گرفته شده مانند منع از عضویت در احزاب، گروه‌ها و دسته‌‌های سیاسی یا اجتماعی با موازین حقوقی، حقوق بشر و حقوق شهروندی مغایر است همچنین با ذات حقوق طبیعی انسان مغایرت دارد.وی با بیان اینکه وقتی فردی به تحمل مجازات تکمیلی محکوم می‌شود، به منظور اصلاح و بازگشت او به جامعه است، اضافه کرد: به طور مثال اگر فردی اقدام به حمل سلاح کند یا علاوه بر حمل سلاح، از طریق آن جرمی را مرتکب شود یا دارای حالت خطرناکی باشد، از حمل سلاح منع می‌شود اما درباره منع از عضویت در احزاب، گروه‌ها و دسته‌‌های سیاسی یا اجتماعی باید گفت که این مورد، با ذات انسانیت مغایر است. حبیب‌زاده افزود: به طور طبیعی همه‌ انسان‌ها باید در فعالیت‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، احزاب و گروه‌ها حضور داشته باشند زیرا انسان بدون این قبیل فعالیت‌ها انسان نیست بنابراین برخی از مواردی که قانونگذار در ماده 23 قانون جدید مجازات اسلامی پیش‌بینی کرده دارای ایراد است . وی با بیان اینکه تعیین این قبیل مجازات‌ها با هیچ معیاری هماهنگی ندارد، عنوان کرد: البته به طور قطع تعیین برخی مجازات‌ها مانند منع از رانندگی درباره افرادی که بی‌احتیاطی می‌کنند یا جرایم متعدد راهنمایی و رانندگی را مرتکب می‌شوند، برای مدت محدودی مفید خواهد بود اما برخی موارد دیگر از قانون مجازات اسلامی جدید تا اندازه‌ای مضر نیز به نظر می‌رسند.

بسیاری از نکات قابل پیش‌بینی در قانون نیست

این استاد دانشگاه تربیت مدرس اظهار کرد: قانون سابق درباره مجازات‌های تکمیلی بسیار کلی بود یعنی بر اساس ماده 19 این قانون، «دادگاه می‌تواند کسی را که به علت ارتکاب جرم عمدی به تعزیر یا مجازات بازدارنده محکوم کرده است، به عنوان تتمیم حکم تعزیری یا بازدارنده مدتی از حقوق اجتماعی محروم و نیز از اقامت در نقطه یا نقاط معین ممنوع یا به اقامت در محل معین مجبور کند». ماده 23 قانون مجازات اسلامی جدید که جایگزین ماده 19 قانون مجازات سابق شده، از یک نظر شفاف‌تر شده است اما از سوی دیگر به اعتقاد بنده مناسب نیست که قانونگذار مثلاً افراد را به تحصیل الزام کند .

بیان واضح‌تر مصادیق محرومیت‌های اجتماعی در قانون جدید

وی در پاسخ به این پرسش که صرف نظر از معایب ذکرشده برای این دسته از مجازات‌ها، مجازات‌های تکمیلی چه مزایایی می‌تواند داشته باشد، بیان کرد: ماده 23 قانون مجازات اسلامی جدید مصادیق محرومیت‌های اجتماعی بیشتری را برشمرده است، مانند منع از حمل سلاح، منع خروج اتباع ایران از کشور، اخراج بیگانگان از کشور، منع از رانندگی، انفصال از خدمت، منع اشتغال به شغل یا کار معین، منع از داشتن دسته چک یا صدور اسناد تجاری برای افرادی که به صدور چک بلامحل عادت کرده‌اند و این قبیل موارد. در حقیقت این ماده مصادیق محرومیت‌ها را افزایش داده و به طور واضح‌تر بیان کرده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس همچنین اظهار کرد: ماده 25 قانون مجازات اسلامی جدید نیز درباره مجازات‌های تبعی می‌گوید: محکومیت قطعی کیفری در جرایم عمدی، پس از اجرای حکم یا شمول مرور زمان، در مدت زمان مقرر در این ماده، محکوم را از حقوق اجتماعی به عنوان مجازات تبعی محروم می‌کند. مجازات تبعی در قانون سابق مجازات اسلامی چندان مشخص نشده بود البته در ماده 20 قانون سابق حکم آن آمده بود اما وضوح چندانی نداشت. وی ادامه داد: همچنین در ماده 25 مواردی پیش‌بینی شده است که بر اساس آن فرد به طور تبعی از حقوق اجتماعی محروم می‌شود همچنین حقوق اجتماعی در ماده 26 بیان شده است که مصایق آن مواردی مانند داوطلب شدن در انتخابات‌های مختلف مثل ریاست جمهوری، مجلس خبرگان، مجلس شورای اسلامی، شوراهای اسلامی شهر و روستا، عضویت در بعضی مراجع مانند شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلح نظام، هیات دولت، تصدی ریاست قوه قضاییه، دادستان کل، رییس دیوان عالی کشور و دیوان عدالت است.

حبیب‌زاده اضافه کرد: همچنین ماده 25 قانون مجازات اسلامی جدید موارد دیگری را برشمرده است مانند استفاده از نشان‌های دولتی، انتخاب به عنوان داوری، قیم، امین و وکیل دادگستری و اشتغال در دستگاه‌های دولتی. همه این مصادیق از جمله مواردی است که تحت عنوان محرومیت از حقوق اجتماعی مطرح شده است. وی خاطرنشان کرد: بر اساس تبصره دو از ماده 25 نیز هر کس که به عنوان مجازات تبعی از حقوق اجتماعی محکوم شود، پس از گذشت مواعدی که در قانون آمده و ماده 25 به آن اشاره کرده است، آثار تبعی جرم از بین می‌رود و مانند فردی است که دیگر محکومیتی ندارد. در حقیقت با اینکه قانون جدید مجازات اسلامی درباره مجازات‌های تکمیلی و تبعی توضیحات بیشتری نسبت به قانون سابق داده ولی طبیعی است که قانونگذار بشری نقایص و ایرادهایی دارد زیرا کسانی که قوانین را تدوین می‌کنند، افرادی با دیدگاه‌های متفاوت هستند.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.