×

تودیع و معارفه وزیر دادگستری

تودیع و معارفه وزیر دادگستری

مراسم تودیع و معارفه وزیر دادگستری صبح روز شنبه - 9 شهریور ماه - در محل وزارت دادگستری با حضور جمعی از مسئولان قضایی برگزار شد

تودیع-و-معارفه-وزیر-دادگستری وکیل 

مراسم تودیع و معارفه وزیر دادگستری صبح روز شنبه - 9 شهریور ماه - در محل وزارت دادگستری با حضور جمعی از مسئولان قضایی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین پورمحمدی در مراسم معارفه خود به عنوان وزیر دادگستری، اظهار کرد: صداقت آقای بختیاری در مراحل مختلف ثابت شده است و خواهان طول عمر و عنایت بیشتر از سوی خداوند برای ایشان هستیم.

وزیر دادگستری ادامه داد: رسالت اصلی ما، اجرای عدالت در نظام است که باید سعی کنیم این موضوع تحقق پیدا کند. اگر می‌خواهیم جامعه پاک باشد باید مجری عدالت و حافظ آن باشیم. اگر دولت‌ها می‌خواهند از خود دفاع کنند عدالت بهترین مدافع است.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: اگر ما کارگزار عدالت شدیم شأن و ظرفیت واقعی‌مان را پیدا خواهیم کرد. ظرفیت بالا در صورتی ماندگار خواهد ماند که ما مجری عدالت باشیم.

وزیر دادگستری ابراز امیدواری کرد که خواسته‌ها در رابطه با وزارت دادگستری محقق شود.

پورمحمدی بیان کرد: این موضوع که 9 میلیون پرونده در دستگاه قضایی وجود داشته باشد را باید برطرف کنیم. در حال حاضر 9 هزار قاضی و 80 هزار حقوقدان داریم که این رقم بزرگی است، اما محصول عدالت در حد توانمندی‌های موجود نبوده است؛ بنابراین باید در این راستا تلاش‌هایی صورت گیرد.

وی افزود: دو موضوع حساس که نقش مکمل و تثبیت‌کننده‌ای را دارند و باید به آن توجه کنیم عملکرد دیوان عدالت اداری و سازمان بازرسی کل کشور است. دیوان عدالت اداری نقش مهمی در سالم‌سازی قوانین در کشور دارد که امیدوارم بنده نقش ارزنده‌ای در جهت تحقق قوانین در کشور داشته باشم، همچنین سازمان بازرسی کل کشور که دولت به این سازمان نیاز دارد، امیدوارم بتوانم در جهت خدمت به این سازمان همکاری مفیدی را با آقای سراج داشته باشم.

وی با اشاره به دیداری که اخیرا با مقام معظم رهبری داشتند، ادامه داد: در دیدار اخیر مقام معظم رهبری حدود یازده محور را متذکر شدند که در جهت اصلاح نظام اداری، مبارزه با فساد، قانون‌مداری و ... بود و باید به این موارد توجه کنیم.

پورمحمدی در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ایسنا درباره لایحه افزایش اختیارات وزارت دادگستری، گفت: این لایحه را دولت قبل ارائه کرده بود و مجلس شورای اسلامی به دلیل این که وزیر دادگستری آن را امضاء نکرده بود، لایحه را برگرداند.

وی افزود: قوه قضاییه در رابطه با این لایحه نظراتی دارد، البته تفسیرهای قانون اساسی در گذشته نسبت به این لایحه مطرح بوده که به نگاه مشترکی در مورد این لایحه نرسیده‌ایم.

وزیر دادگستری تصریح کرد: اگر مجلس شورای اسلامی با همکاری قوه قضاییه نظری در خصوص این لایحه داشته باشد، ما اعلام آمادگی می‌کنیم؛ ولی اکنون نظر خاصی نسبت به این لایحه ندارم و نظر نهایی را قوه قضاییه می‌دهد.

وی درباره‌ جابجایی مدیران و معاونین در وزارت دادگستری نیز گفت: وزارت دادگستری، معاونان خوبی دارد و دوستان خوبی در این وزارت‌خانه فعالیت می‌کنند، هدف ما تقویت و حفظ دوستان و همکاران در وزارت دادگستری است.

وزیر دادگستری در ادامه درباره‌ دستبند الکترونیکی، گفت: این سیستم بسیار خوب است و جمعیت کیفری را کاهش می‌دهد؛ زیرا مهم این است که افراد تحت نظر باشند و لزومی ندارد که در زندان بسر برند؛ بنابراین باید تلاش کنیم امکاناتمان را تقویت کنیم.

وی با یادآوری اینکه در حال حاضر با کسری بودجه روبرو هستیم، اظهار کرد: اکنون در حال تجدید نظر بودجه سال 92 هستیم و اصلاحیه بودجه را به مجلس خواهیم فرستاد؛ زیرا بودجه مصوب اجرایی نیست و تامین نخواهد شد. باید در هزینه‌ها تجدیدنظر کنیم و در این زمینه می‌خواهیم لایحه‌ای را به مجلس بفرستیم.

پورمحمدی درباره‌ نرخ دیه که سئوال یکی دیگر از خبرنگاران بود، چنین پاسخ داد: دیه حکم شرعی است که ما باید تابع آن باشیم. شرع به صورت روشن میزان دیه را تعیین کرده است، باید تلاش کنیم تا این میزان را محقق کنیم. در واقع ما نباید حقوق صاحبان حق را ضایع کنیم؛ زیرا ما نمی‌توانیم نسبت به حقوق و جان مردم بی‌تفاوت باشیم.

وی تاکید کرد: سخت‌گیری که در جهت افزایش نرخ دیه و محاسبه آن بر حسب روز انجام می‌شود، منجر به کاهش قتل و آسیب‌های زیاد دیگری می‌شود و شارع مقدس خواسته که میزان جرائم کاهش یابد؛ بنابراین مجازات‌ها باید بازدارنده باشد.

به گزارش ایسنا، در ادامه مراسم بختیاری با اشاره به مخالفت دو نفر از نمایندگان مجلس در جلسه رای اعتماد به آقای پورمحمدی، ادامه داد: متاسفانه یکی دو نماینده مجلس نسبت به انتخاب آقای پورمحمدی بی‌عدالتی کردند که من از طرف آن‌ها عذرخواهی می‌کنم.

وزیر سابق دادگستری گفت: از سال 1353 با آقای پورمحمدی آشنایی دارم و در طول این مدت از نزدیک با وی مصاحبت داشتم و وقتی حضور وی در وزارت دادگستری جدی شد دعا می‌کردم که این اتفاق بیفتد؛ زیرا با حضور آقای پورمحمدی در وزارت دادگستری، می‌توانیم شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در جهت احیای ظرفیت‌ها باشیم.

وی با ابزار خرسندی از انتخاب حجت‌الاسلام و المسلمین پورمحمدی به عنوان وزیر دادگستری ادامه داد: امیدوارم شاهد ارتقای سنگر وزارت دادگستری در طول فعالیت ایشان باشیم.

بختیاری با یادآوری اینکه وزیر دادگستری، تنها وزیری است که نامش در قانون اساسی ذکر شده است، خاطرنشان کرد: از آقای روحانی برای انتخاب حجت‌الاسلام و المسلمین پورمحمدی به عنوان وزیر دادگستری سپاسگزارم.

وزیر سابق دادگستری با اشاره به انتخاب حجت‌الاسلام و المسلمین پورمحمدی به عنوان وزیر دادگستری، گفت: از رای اعتمادی که 147 نماینده مجلس برای انتخاب آقای پورمحمدی دادند، تقدیر و تشکر می‌کنم.

بختیاری ادامه داد: اگر موفقیتی در طول 4 سال فعالیت در وزارت دادگستری اتفاق افتاد آن را مدیون خدمات و همکاری‌های معاونین و کارشناسان و ... در وزارت دادگستری هستم.

وزیر سابق دادگستری با تشکر از اصحاب رسانه که در طول 4 سال با این وزارتخانه همکاری می‌کردند، گفت: در بسیاری از مواقع بنا به مصلحت سکوت می‌کردم و شاید درست نبوده که جا دارد از مطبوعات و اصحاب رسانه تقدیر و تشکر کنم.

بختیاری گفت: در پذیرفتن مسئولیت‌ها،‌ صرف شهادتین کافی نیست، بلکه باید امتحان سختی را داد و خوش به حال کسی که سرفراز از این امتحان بیرون آید.

وی تاکید کرد: هر جا که رییس قوه قضاییه تعیین کند، فعالیت خواهم کرد.

بر اساس این گزارش، معاون اول قوه قضاییه گفت: یکی از بخش‌هایی که می‌تواند باعث شکوفایی قوه قضاییه شود، وزارت دادگستری است.

حجت‌الاسلام و المسلمین رییسی با بیان اینکه در مفاهیم دینی هیچ مفهومی بعد از توحید جز عدالت فراگیر نیست، گفت: قضا یکی از بحث‌های الگوسازی ایرانی بوده و مفهوم و هدف ما در این راستا قضای اسلامی است.

وی ادامه داد: نظام دادرسی ما شکل خاصی دارد و نیازمند مطالعه و ارزشیابی است که نباید در این راستا کار به صورت شتابزده انجام شود.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: همان‌طور که در قانون اساسی آمده وزارت دادگستری جایگاه مهمی دارد و باید بیش از این تبیین شود. البته هیچ فرآیندی در انتخاب وزرا مانند فرآیند انتخاب وزیر دادگستری نیست؛ زیرا تنها وزیر دادگستری است که رییس قوه قضاییه پیشنهاد می‌دهد و با معرفی رییس‌جمهور به مجلس باید مورد اعتماد نمایندگان قرار گیرد.

رییسی خاطرنشان کرد: وزارت دادگستری تنها وزارتخانه‌ای است که با هر سه قوه ارتباط دارد. این فرآیند برای این است که این وزارتخانه مهم نقش تعامل با دیگر قوا را دارد.

وی اظهار کرد: مقام معظم رهبری به صراحت ذکر کردند که ظرفیت‌ وزارت دادگستری باید احیا شود و ما نیز امروز شاهد هستیم که این حلقه ارتباط بین سه قوه در جهت عدالت است.

معاون اول قوه قضاییه گفت: طعم شیرینی انتخابات دوره یازدهم ریاست‌جمهوری به دلیل قانون‌مداری مردم بود، اما همان‌طور که به خاطر دارید فتنه 88 نتیجه قانون‌شکنی بود که شیرینی انتخابات را بر کام همگان تلخ کرد.

رییسی گفت: ظرفیت وزارت دادگستری در جهت تدوین و تهیه قوانین بسیار خوب است. همچنین در زمینه پیشگیری از وقوع جرم وزارت دادگستری ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد؛ زیرا می‌توان گفت این میزان آمار از جرم و تخلفات، زیبنده نظام جمهوری اسلامی ایران نیست و اگر ظرفیت وزارت دادگستری در زمینه پیشگیری از وقوع جرم احیا شود می‌تواند در جامعه بسیار موثر و تاثیرگذار باشد.

وی افزود: امروزه بیشترین هجمه‌های دشمن به نظام در رابطه با عملکردهایی است که بر مبنای قوانین اسلام صورت می‌گیردو در این راستا وزارت دادگستری با توجه به آگاهی از متن قوانین مصوب و ارتباط با قوه قضاییه می‌تواند مدافع اجرای احکام الهی باشد.

معاون اول قوه قضاییه افزود: همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند زیرساخت‌های خوبی در قوه قضاییه انجام شده و یکی از بخش‌هایی که می‌تواند باعث شکوفایی قوه قضاییه شود، وزارت دادگستری است؛ چرا که می‌تواند تعامل بین سه قوه را برقرار کند.

وی با بیان اینکه نسبت به آینده کار در وزارت دادگستری امیدوارم، خاطرنشان کرد: قطعا با مدیریت حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی و مابقی همکاران گام‌های بلندی در این راستا برداشته خواهد شد، البته ایشان شاید برای تصدی در وزارت دادگستری میلی نداشتند اما با صحبت‌های رییس قوه قضاییه و دوستان دیگری که با ایشان تماس گرفتند آقای پورمحمدی این نقش کم‌نظیر و پراهمیت را قبول کرد.

رییسی در رابطه با وزیر پیشین وزارت دادگستری، خاطرنشان کرد: تندیس اخلاق، صبر، ایثار، شکر و کارآمدی که نشان از یک چهره خدمتگزار برای مردم است باید به آقای بختیاری اعطا شود؛ زیرا ایشان به عنوان یک الگو برای دلسوزان انقلاب هستند.

سیدابراهیم رییسی در حاشیه مراسم تودیع و معارفه وزیر دادگستری در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های دادگستری باید مورد بررسی قرار گیرد و روی آن کار شود که ان‌شاءالله حجت‌الاسلام و المسلمین پورمحمدی این کار را به خوبی انجام خواهند داد.

وی ادامه داد: افزایش ظرفیت‌های وزارت دادگستری می‌تواند کمک بسیاری در قوه قضاییه باشد که از قبیل این کمک‌ها می‌تواند تدوین لوایح و پیشگیری از وقوع جرم باشد که این موضوع نقش بسیار مهمی در کمک به دولت و دستگاه قضایی دارد.

معاون اول قوه قضاییه خاطرنشان کرد: وزارت دادگستری در ارتباط با مسائل بین‌المللی نیز می‌تواند کمک بسیار خوبی برای قوه قضاییه باشد؛ بنابراین نقش وزارت دادگستری در کمک به قوه قضاییه نقش بسیار مهمی است.

در ادامه این مراسم قائم‌مقام وزیر دادگستری با بیان این که اقدامات مهمی در دوران ریاست آقای بختیاری انجام شد، اظهار کرد: حدود 320 جلسه کمیسیون اصلی و 5805 جلسه کمیسیون فرعی لوایح دولت در طی فعالیت ایشان برگزار شد و 1936 موضوع در این جلسات مورد بررسی قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در دوران فعالیت آقای بختیاری لوایح متعددی تبدیل به قانون شدند که لوایح مجازات اسلامی، حمایت از خانواده، ‌پیش‌فروش ساختمان، نظارت بر عملکرد قضات از جمله آن‌ها هستند. بعضی دیگر از جمله لوایح مالکیت معنوی و هنری، آیین‌دادرسی کیفری، دیوان عدالت اداری، قضازدایی، پلیس قضایی و جامعه وکالت در نوبت بررسی در مجلس شورای اسلامی قرار دارند.

قائم مقام وزیر دادگستری تصریح کرد: از 137 پرونده واصله به هیات داوری، 130 پرونده مالی و کلان مختومه شدند. بسیاری از پرونده‌های محکومان معسر نیز به‌روز رسانی شدند.

یاوری با بیان اینکه وزارت دادگستری همکاری خوبی با قوه قضاییه در راستای انعقاد قراردادها داشته، گفت: این وزارتخانه همکاری نسبتا خوبی را با سفارتخانه‌ها برقرار کرده است.

قائم‌مقام وزیر دادگستری افزود: سازمان تعزیرات حکومتی که از سازمان‌های وابسته به وزارت دادگستری است، توانسته با تدوین برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت زمینه شفاف‌سازی را برای کمک به وزارت دادگستری فراهم کند. از 3 میلیون و 470 هزار و 129 پرونده مربوط به سازمان تعزیرات، 3 میلیون و 318 هزار و 124 فقره پرونده مختومه شد و به طور کلی این سازمان توانست 96 درصد پرونده‌های وارده را مختومه کند.

وی ادامه داد: وزارت دادگستری در سفرهای استانی توانسته است 14 هزار و 829 زندانی جرایم غیرعمد را آزاد کند. همچنین وزارت دادگستری توانست به 6 هزار و 63 زندانی واجد شرایط از محل اعتبارات، اعتبار اختصاص دهد.

معاون اول قوه قضاییه، رییس حوزه ریاست قوه قضاییه، رییس سازمان بازرسی کل کشور، رییس سازمان زندان‌ها، رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، رییس شورای حل اختلاف، رییس سازمان تعزیرات حکومتی، معاون اداری و مالی قوه قضاییه، رییس دیوان عدالت اداری، معاون حقوقی و توسعه قضایی دستگاه قضایی، معاون راهبردی قوه قضاییه و رییس ستاد دیه کشور از دیگر حاضرین در این مراسم بودند.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.