×

انتشار «جنبه‌های عملی حقوق کیفری مواد مخدر»

انتشار «جنبه‌های عملی حقوق کیفری مواد مخدر»

انتشار «جنبه‌های عملی حقوق کیفری مواد مخدر»

انتشار-«جنبه‌های-عملی-حقوق-کیفری-مواد-مخدر»

انتشار «جنبه‌های عملی حقوق کیفری مواد مخدر»

21 اسفند 1389 ساعت 10:20
چاپ نخست کتاب «جنبه‌های عملی حقوق کیفری مواد مخدر» اثر حسن بابایی به سفارش معاونت آموزش قوه قضائیه، از سوی انتشارات کیهان منتشر و روانه بازار نشر شد.
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «جنبه‌های عملی حقوق کیفری مواد مخدر» مجموعه‌ای است که در شش بخش گردآوری و جرایم مربوط به مواد مخدر را به عنوان جرایم سازمان یافته بررسی کرده است.

در این کتاب استراتژی مقابله با جرایم مواد مخدر در سه رکن اساسی قضایی، امنیتی و انتظامی و همچنین فرهنگی و آموزشی معرفی می‌شوند که در این میان، رکن قضایی بیش از دیگر ارکان مورد توجه مولف است.

در مقدمه این کتاب آمده است: «امروزه قوانین و مقررات کیفری شکلی خاص در زمینه جرایم مواد مخدر دارد که با موضوع "حقوق مواد مخدر" یا "حقوق کیفری مواد مخدر" به عنوان یکی از رشته‌های فنی حقوق جزا شناخته می‌شود. 
این حقوق، جنبه‌های عملی حقوق کیفری مواد مخدر را حداقل در چهار مورد اصلی نظیر "تنوع جرایم و جرم‌نگاری به صورت موسع به طوری که وصف کیفری، از نظر انشا و فرمول وسیع‌تر از انشا سایر جرایم"، "شدید بودن ضمانت اجراهای کیفری"، "عدم اعمال یا محدودیت در اقدام‌های ارفاقی و تعدیل مجازات (از قبیل تعلیق – کیفیات مخففه، آزادی مشروط، عفو و…) در مرحله دادرسی و اجرای حکم"، و "تسهیل تشریفات تعقیب و رسیدگی کیفری که در عین حال همراه با رعایت حقوق متهم در مراحل مختلف فرایند کیفری است( رسیدگی و محاکمه عادلانه و منصفانه)" مورد بررسی قرار می‌دهد.»

مولف کتاب، در شش بخش به بررسی مباحث حقوق کیفری مواد مخدر می‌پردازد. بخش نخست شامل دو فصل «تحولات قانونی مربوط به مواد مخدر در ایران» و «سیاست کیفری حاکم بر جرایم مواد مخدر» است. بخش دوم نیز حقوق جزای عمومی جرایم مواد مخدر را مطرح می‌کند که شامل «تعریف و ماهیت مجازات‌های مواد مخدر و عوامل موثر در میزان مجازات جرایم مواد مخدر» است.

بخش سوم حقوق جزای اختصاصی جرایم مواد مخدر را در زمینه‌های «کشت مواد مخدر (خشخاش، کوکا و شاهدانه)» ،«حمل نگهداری، و مخفی کردن بذر یا گرز خشخاش، بذر یا برگ کوکا و یا بذر شاهدانه»، «واردات، صادارات، ارسال، مبادرت به تولید، توزیع فروش و در معرض فروش قراردادن بنگ، چرس، گراس، تریاک، شیره سوخته و تفاله تریاک و …» بررسی می‌کند.

بخش چهارم «خرید، نگهداری، اخفا و حمل تریاک و سایر مشتقات آن» را شرح می‌دهد و بخش پنجم «وادرات، صادارات، ساخت تولید توزیع، صدور ارسال خرید و فروش در معرض فروش قرار دادن نگهداری اخفا و حمل هرویین مرفین کوکایین و دیگر مشتقات شیمیایی»، «استعمال و اعتیاد به مواد مخدر»، «وارد کردن مواد مخدر به زندان و بازداشتگاه یا اردوگاه بازپروری» را مطرح می‌کند.

در بخش ششم «آیین دادرسی حاکم بر جرایم مواد مخدر» نظیر «دادسرا و دادگاه صالح در رسیدگی به جرایم مواد مخدر»، «احضار و تفهیم اتهام»، «اخذ تامین» و نیز «حضور و نقش وکیل در مراحل تحقیقات مقدماتی و دادرسی»، «تجدید نظرخواهی از آرای مواد مخدر» و «اجرای احکام جرایم مواد مخدر» بررسی می‌شوند.

چاپ نخست کتاب «جنبه‌های عملی حقوق کیفری مواد مخدر» در شمارگان 2200 نسخه، 256 صفحه و قیمت 52000 ریال از سوی انتشارات کیهان منتشر و روانه بازار نشر شده است.

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.