×

انطباق مباحث کهن فقهی با دانش نوین حقوق

انطباق مباحث کهن فقهی با دانش نوین حقوق

انطباق مباحث کهن فقهی با دانش نوین حقوق

انطباق-مباحث-کهن-فقهی-با-دانش-نوین-حقوق وکیل 

انطباق مباحث کهن فقهی با دانش نوین حقوق

18 اسفند 1389 ساعت 16:01
کتاب «بررسی تطبیقی حقوق جزای اسلامی و قوانین عرفی» نوشته عبدالقادر عوده، حقوقدان مصری ترجمه و منتشر شد. این اثر یک دوره‌ کامل حقوق جزای عمومی و اختصاصی است که نویسنده در آن به انطباق مباحث به ظاهر کهن فقهی با دانش نوین حقوق پرداخت./
خسرو آذربایجانی، مدیرمسوول انتشارات یادآوران، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این اثر را یک دوره‌ کامل حقوق جزای عمومی و اختصاصی خواند که در دو جلد مستقل به همت حقوق‌دان بزرگ مصری، عبدالقادر عوده به رشته تحریر درآمده است.

به گفته وی «عوده» در این کتاب موفق شده است مباحث به ظاهر کهن فقهی را با عناوین مانوس و جدید دانش حقوق تطبیق دهد.

آذربایجانی یادآور شد: جلد نخست این اثر، بررسی مقایسه‌ای احکام، قواعد و مبانی فقهی و دیدگاه‌های فقها درباره حقوق کیفری را شامل می‌شود که در ادبیات دانشگاهی و آکادمیک با عنوان «حقوق جزای عمومی» شناخته می‌شود. جلد دوم مباحثی از حقوق کیفری را دربر می‌گیرد که در ادبیات کلاسیک با عنوان حقوق جزای اختصاصی شناخته می‌شود.

وی با بیان این که «ترجمه فارسی این دو جلد در چهار جلد منتشر شده‌اند» گفت: «جرم و ارکان آن»، «مجازات، مبانی و اقسام آن»، «جرایم علیه تمامیت جسمانی اشخاص» و «جرایم علیه آسایش عمومی» عناوین این آثارند.

آذربایجانی درباره عبدالقادر عوده، نویسنده کتاب، گفت: او قاضی و متخصص حقوق اساسی بود که سال 1906 در مصر متولد شد. او در طول عمر 48 ساله خود به مقام دادستان و قاضی محکمه رسید و سال 1951 از منصب قضا که حکومتی بود، کناره‌گیری کرد و به عرصه وکالت که منصبی غیرحکومتی است، وارد شد.

وی افزود: او عضو کمیسیون تدوین قانون اساسی در دوران جمال عبدالناصر بود و مواضع درخشانی را نیز در دفاع از آزادی‌ها و تنظیم قانون اساسی بر مبانی روشن از اصول اسلامی و تعالیم قرآن ارایه داد. بعدها در سال 1954 به جرم هواداری از جریان سیاسی «اخوان‌المسلمین» دستگیر و پنج روز بعد به اتهام براندازی نظام اعدام شد.

چاپ نخست دوره چهار جلدی کتاب «بررسی تطبیقی حقوق جزای اسلامی و قوانین عرفی» با ترجمه دکتر حسن فرهودی‌نیا در 1600 صفحه و بهای 650 هزار ریال طی از سوی انتشارات یادآوران منتشر شده است.

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.