بانک اطلاعات وکلا وکیل وکیل پایه یک دادگستری وکیل دادگستری وکیل با سابقه موسسات حقوقی کارشناس دادگستری دفاتر اسناد رسمی
علی طلایی
آدرس : تهران-میدان فاطمی-ابتدای خیابان جویبار-کوچه غفاری غربی ساختمان آناهیتا-ط 4 واحد 401
وب سایت علی طلایی وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
فرانک وکیلی
آدرس : اصفهان - سه راه حکیم نظامی -ابتدای خیابان ارتش - دست چپ - پلاک 64
وب سایت فرانک وکیلی وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری منطقه اصفهان
محمد رضا مهرجو
آدرس : تهران سید خندان ابتدای خیابان دبستان کوچه شهید صفا فردوسی بلاک 24واحد 10
تلفن تماس : 02188463970 - 09123347471
وب سایت محمد رضا مهرجو وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز و دانشجوی دکتری حقوق خصوصی
محسن موسوی
آدرس : خیابان کارگر شمالی نرسیده به مرکز قلب نبش آراسته پلاک ۱۷۶۵ واحد ۴
وب سایت محسن موسوی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
احسان عابدین
آدرس : تهران، خیابان پاسداران، خیابان عابدینی زاده (بین بهارستان 5 و 6)، پلاک 34، طبقه همکف
تلفن تماس : 22779314 - 09123956043
وب سایت احسان عابدین وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
مرتضی دستوری
آدرس : تهران-فلکه دوم صادقیه،بلوار آیت الله کاشانی-ایستگاه مهران ساختمان آرمیتا - پلاک77-طبقه اول-واحد8
تلفن تماس : 44007642 -44049071 - 09122546782
وب سایت مرتضی دستوری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری و کارشناس ارشد حقوق تجارت بین الملل
علی جاوید
آدرس : تبریز ، 17 شهریور جدید ،جنب بانک ملی ، ساختمان ایران ، واحد A14
تلفن تماس : 04135572731 - 09141193504
وب سایت علی جاوید وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی و عضو هیئت علمی دانشگاه
فاطمه موذن
آدرس : تهران - انتهای حکیم غرب بلوار جوانمردان (تعاون) پلاک 18 ساخنمان نوبهار ط 6 واحد 19
تلفن تماس : 02144172650 - 09123255200
وب سایت فاطمه موذن وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
شیرزاد حیدری شهباز
آدرس : تهران میدان ونک ابتدای خیابان گاندی جنوبی نبش کوچه بیستم ساختمان 142 طبقه چهارم واحد 44 فکس 02188207633
وب سایت شیرزاد حیدری شهباز وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
سرور ثانی نژاد
آدرس : تهران، خیابان پاسداران، خیابان عابدینی زاده (بین بهارستان 5 و 6)، پلاک 34، طبقه همکف
تلفن تماس : 22779314 - 09124357415
وب سایت سرور ثانی نژاد وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
مطالب پربازدید
جدیدترین مطالب
 

نقدی بر مقاله بررسی وجوه افتراق کیفیات مخففه قضائی قانون مجازات اسلامی با قانون مجازات جرائم نیروهای مسلح، مندرج در خبرنامه شماره 55 بهمن 1389

ارسال شده توسط : علیرضا طیرانیان جهیونی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی در تاریخ : 19-01-1390
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.
نقدی بر مقاله بررسی وجوه افتراق کیفیات مخففه قضائی قانون مجازات اسلامی با قانون مجازات جرائم نیروهای مسلح، مندرج در خبرنامه شماره 55 بهمن 1389

با توجه به مقاله فوق الذکر، مطلبی در نقد آن به نظر رسید که ارائه می شود.
با عنایت به اینکه ق م ج ن م قانون خاص و ق ج ا قانون عام است، و اصولاً در مقایسه باید بین دو موضوع و در مانحن فیه دو قانون موضوع بحث، وجوه اشتراکی وجود داشته باشد و تنها وجه اشتراک بین این دو قانون اعمال کیفیات مخففه است  و در سایر موارد از جمله مجرم، نوع جرم، دادگاه رسیدگی کننده و اصل قانون به لحاظ خاص و عام بودن، وجه اشتراک وجود ندارد، قیاس آن دو میسر نبوده از مصادیق قیاس مع الفارق است. از آنجا که مقررات ق م ج ن م مختص قشر خاصی «نظامیان» از جامعه است و به منظور حفظ انظباط نظامی به تصویب رسیده، لاجرم مقنن از اختیارات قاضی نظامی کاسته و به تعیین حدود تخفیف و تبدیل مجازات پرداخته است، در حالیکه به علت عام بودن افراد تحت حکومت قانون م ج ا، قانونگذار با توجه به صلاحیت قاضی، با در نظر گرفتن شخصیت، انگیزه «عنصر معنوی» مجرم و سایر مؤلفه ها او را در میزان کاهش و تبدیل مجازات آزادتر گذاشته است.

فلذا،چون نظامیان گروه خاصی از جامعه هستند و نظم و انظباط خاصی باید بر آنان حاکم باشد و آنان به لحاظ درجه و رتبه های مختلف تقسیم ودسته بندی شده اند، قاعده مند نمودن نحوه اعمال مقررات قانونی درباره آنها میسر است. اما آیا این نوع تقسیم و درجه بندی در خصوص عامه مردم که دارای مشاغل گوناگون می باشند، قابل تصور و امکان پذیر است، کمااینکه چنانچه یک نظامی مرتکب جرمی شود غیر جرائم نظامی ، مثل، انتقال مال غیر، تصرف عدوانی و سرقت......،همانند یک مجرم غیر نظامی با او رفتار خواهد شد و درجه یا موقعیت وی در نیروهای نظامی یا انتظامی تفاوتی در اعمال کیفیات مخففه بوجود نمی آورد.

با توجه به عدم امکان دسته بندی عموم مردم، مقنن با عنایت به شش بند ماده 22 ق م ج ا، که طبق ماده 9 ق م ج ن م در خصوص نظامیان نیز قابل اجراست، تشخیص میزان تخفیف و تبدیل را به ناچار بر عهده قاضی که عدالت، بی طرفی و قانون مندی او مفروض است، گذارده، مثلاً قاضی با رعایت سن، شغل، جنسیت، اخلاق، بدون سابقه بودن مجرم، و یا همکاری با دستگاه قضائی و.....به لحاظ نمودن هر یک از موارد فوق یا جمع بین آنها در اعمال کیفیات مخففه، مجازات حبس را به جزای نقدی تبدیل می کند و یا میزان حبس را با رعایت شرایط و مقررات قانونی کاهش می دهد، ضمن اینکه در برخی جرائم اعمال ماده 22 را محدود یا ممنوع کرده است، لذا با عنایت به عبارت می تواند در ماده 22 ق م ج ا و همچنین در مواد 3،4،5 قانون م ج ن م اختیار اعمال یا عدم اعمال کیفیات مخففه به عهده قاضی است و اگر میزان کاهش مجازات یا تبدیل را در ق م ج ن م جزئاً تعیین کرده و قاضی را در تصمیم گیری محدود کرده است، فقط به لحاظ نظامی بودن مجرم می باشد.

در ق م ج ا نیز علیرغم حکومت آن به عامه مردم، به نوعی تقسیم بندی در شش بند ماده 22 پیش بینی شده است. لذا قاضی علاوه بر مقررات ماده22 نه به لحاظ دسته و درجه بندی حرفه ای بطور خاص، بلکه به جهت حال مجرم و همکاری با مرجع قضائی، می تواند در میزان تخیفف، اعمال نظر نماید، بعنوان مثال قاضی می تواند در اعمال ماده 22 بین مجرمی که در کشف جرم و یا معرفی سایر مجرمین بزه ارتکابی با دادگاه مساعدت نموده یا به لحاظ نوع شغل و تأثیر آن در جامعه یا سن و یا سجل کیفری آنان، تفاوت قائل شود.   

همانطور که به عرض رسید، نظامیان قشر خاصی از یک جامعه هستند و ناگزیر بطور خاص تحت حاکمیت حکومت می باشند، به عبارت دیگر ماهیت شغلی افراد تحت حاکمیت ق م ج ن م با ماهیت شغلی و تقسیم بندی عامه مردم متفاوت است و حتی به همین علت، نظامیان در بسیاری از روابط حقوق عمومی و بعضاً حقوقی خصوصی به موجب قانون مستلزم رعایت شرایط خاصی می باشد، مثلاً سفر به خارج از کشور، که سایر افراد جامعه نیازمند رعایت آن نمی باشد.

 بنابراین، به نظر اینجانب، با عنایت به مؤلفه های مختلف از جمله، نوع جرائم که در ارتباط با سمت نظامی گری پیش بینی شده و تفاوت مجرم نظامی و مجرمی که از افراد عامه جامعه می باشد، اصولاً مقایسه این دو قانون، قیاس مع الفارق است و النهایه این سؤال مطرح است که مقنن چگونه می تواند مردم را نظیر نظامیان که قشر خاصی از جامعه هستند، دسته بندی نماید.
 پس نمی توان و نباید تفاوت مقررات این دو قانون را که وجه اشتراکی ندارند، امتیازی برای ق م ج ن م و نقطه ضعفی برای ق م ج ا، تلقی کرد.

بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.

موضوعات مرتبط

مطالب مرتبط

مجازات حبس نباید تنها راه ضمانت اجرای قانون باشد ، لزوم توجه قضات به ظرفیت های قانون مجازات اسلامی
آیا حضور در منازعات خیابانی جرم است؟
مجازات نزاع و درگیری در قانون مجازات اسلامی
دیه دندان در قانون مجازات اسلامی و تعهد بیمه گر چقدر است ؟
برابری دیه زن و مرد در قانون مجازات اسلامی مصوب 92
اصلاح مواد جنجالی قانون مجازات اسلامی ، تغییر مقررات تعدد جرم و قصاص افراد زیر 18 سال
نقدی بر تغییر شماره مواد قانون مجازات اسلامی
آیا اسکرین شات سند محسوب می شود؟
داستان نوجوان اعدامی که 4 بار پای دار رفت و آخر نجات یافت، مرحمتی ماده 91 قانون مجازات اسلامی
قانون مجازات اسلامی در حال اصلاح و بازنگری کلی است

دیدگاه های شما

نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
نظر :
اختصاصی برای مدیر سایت ( درصورت انتخاب این گزینه نظر شما در وب سایت دیده نخواهد شد )
 
لطفا از ارسال سوالات حقوقی در این صفحه خودداری نمائید . به سوالات حقوقی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
 
 
کد امنیتی :
 
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

 
چکونه وصیت نامه تنظیم کنیم ؟ جرم مطبوعاتی چیست ؟ مفهوم طلاق توافقی و غیر توافقی مرگ 165 عابر پیاده در 9 ماهه سال جاری تعیین رییس هیات موسس و هایت امنا بر عهده هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد است دو پسر بچه در آتش خشم نامادری سوختند ، اعترافات نامادری سنگدل بخشش اولیای دم ، 3 محکوم را از قصاص نفس رهایی بخشید سازمان‌ها و مراکز اداری بهای سالیانه اجاره زمین‌های موقوفه را بپردازند انعقاد تفاهم نامه همکاری میان معاونت پیشگیری از وقوع جرم و 3 اپراتور تلفن همراه رای شماره 680 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:اطلاق مصوبه شورای اسلامی شهر زرین شهر در قسمتهای تعیین عوارض بهره برداری و افتتاحیه رای شماره های 697 و 698 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:ابطال مصوبه شورای اسلامی شهر بازرگان در خصوص اخذ عوارض حق تفکیک رای شماره 683 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:ابطال بندهای 1 و 2 مصوبه چهارصد و ششمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کاشان در خصوص عوارض تابلو بررسی تحولات نقنینی امر آمر قانونی - بخش چهارم و پایانی بررسی تحولات تنقینی امر آمر قانونی - بخش سوم بررسی تحولات تقنینی امر آمر قانونی - بخش اول بررسی تحولات تقنینی امر آمر قانونی - بخش دوم زمانی که تن آدمی گران تر از جان آدمیت می شود ضرورت ساماندهی عکاسان و فیلمبرداران یزد دستگیری ها با دلایل باشد ، از دستگیری فله ای افراد در قالب طرح جلوگیری شود حق رفاه و تامین اجتماعی