×

پیشگیری از تکرار جرم با اجرای طرح امید

پیشگیری از تکرار جرم با اجرای طرح امید

معاون حفاظت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس با تاکید بر وجود شاخص‌های موثر در طرح «امید» ، اجرای گسترده‌تر آن را مستلزم تخصیص اعتبار دولتی ، شناساندن آن به مردم و مسئولان نهادهای مختلف خواند

پیشگیری-از-تکرار-جرم-با-اجرای-طرح-امید

معاون حفاظت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس با تاکید بر وجود شاخص‌های موثر در طرح «امید» ، اجرای گسترده‌تر آن را مستلزم تخصیص اعتبار دولتی ، شناساندن آن به مردم و مسئولان نهادهای مختلف خواند.

احمد رحمانیان اظهار کرد: برای جلب همکاری و کمک‌های مالی نهادهای دولتی، خصوصی و مردم در پیاده‌سازی هر چه بهتر طرح «امید» در جامعه باید اطلاع‌رسانی در این زمینه از سوی قوه قضاییه جدی‌تر دنبال شود.

وی با بیان اینکه پس از معرفی این طرح در استان فارس بعضی از نهادها اعلام آمادگی برای همکاری کرده‌اند، تصریح کرد: نهادها یا بودجه برای تعامل با این طرح معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان را ندارند یا به دلیل ناشناخته بودن طرح تمایلی برای مشارکت ندارند و این درحالی است که اعتبار فرهنگی در هر نهاد تعریف شده است.

وی ادامه داد :اکنون طرح «امید» در استان فارس با کمبود بودجه یا حتی می‌توان گفت بدون بودجه روبه‌روست و تاکنون با کمک خیران به فعالیت پرداخته است.

این مسئول تاکید کرد: با توجه به اینکه یکی از برنامه‌های این معاونت در اجرای این طرح راه‌اندازی شعب طرح «امید» در شهرستان‌های استان است بنابراین علاوه‌بر کمک خیران ،اختصاص بودجه دولتی نیز ضروری به نظر می‌رسد.

طرح «امید» برگرفته از الگوهای دینی

رحمانیان طرح «امید» را برای افراد در معرض بزه و آسیب‌های اجتماعی و افراد بزه‌دیده برای اصلاح و تربیت و همچنین پیشگیری از تکرار جرم ، مفید ارزیابی کرد و افزود: این طرح به تولید و ترویج دانش، آداب و اخلاق و مهارت‌های زندگی می‌پردازد و برخلاف بسیاری از طرح‌ها که الگوبرداری از طرح‌های کشورهای غربی است برگرفته از الگوهای دینی و اسلامی است و از این منظر این طرح متمایز با دیگر طرح‌هاست.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس ارتقای سطح آگاهی و توانمندی فردی و اجتماعی افراد، ایجاد شبکه‌های اخلاقی و ارزشی و شناسایی مراکز و جوامع همگن در کشور و جهان برای تبادل فرهنگی و همچنین به‌کارگیری آخرین روش‌های علمی برای اجرای طرح را از دیگر اهداف در نظر گرفته شده در این طرح عنوان کرد.

رحمانیان با یادآوری اینکه موسسه «امید» استان فارس از سال 90 شروع به فعالیت کرده است خاطرنشان کرد: پس از فعالیت مداوم اعضای این موسسه در سال 91 به عنوان یکی از سه موسسه برتر کشور شناخته شد و هم‌اکنون در این معاونت واقع شده است و به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

ارائه دوره طرح «امید» برای 1800نفر

این مقام مسئول با بیان اینکه دوره تربیت مربی طرح «امید» برای 10 شهرستان استان برگزار شده است ، گفت: در این دوره‌ها 36 نفر شرکت کردند و در مجموع 1080 نفر ساعت آموزش به این افراد ارایه شد. 100 دوره‌ آموزشی طرح «امید» توسط این افراد برای 1800 نفر در مرکز و شهرستان‌های استان با حضور نهادهای مختلف همچون پایگاه‌های مقاومت بسیج، کانون‌های فرهنگی مساجد، معلمان و کارکنان آموزش و پرورش، حوزه علمیه، سازمان فنی‌وحرفه‌ای و شرکت نفت استان برگزار شده است.

وی اجرای دوره‌های تربیت مربی طرح «امید» در استان‌های همجوار استان فارس را از دیگر اقدا‌م‌های این معاونت برشمرد و افزود: در این راستا هماهنگی لازم برای برگزاری دوره در استان‌های خوزستان، بوشهر و بندرعباس انجام و مربی از استان به استان‌های ذکر شده اعزام شد. همچنین با همکاری موسسه طرح «امید» مرکز در سال گذشته و امسال برای اجرای کلاس‌های تربیت مربی به استان‌های خراسان رضوی، شمالی و تهران مربی طرح «امید» اعزام کردیم.

رحمانیان تصریح کرد: برای شناساندن و اهمیت طرح «امید» از سوی رییس کل دادگستری استان فارس به تمامی حوزه‌های قضایی بخشنامه‌ای درباره طرح «امید» ابلاغ شده است. این معاونت با همکاری موسسه «امید» استان با 120 نهاد دولتی و غیردولتی مکاتبه‌هایی را انجام داده است تا در صورت موافقت این طرح در نهاد درخواست کننده اجرا شود.

وی ادامه داد: در این راستا تفاهم‌نامه‌هایی با کمیته‌امداد، اموزش و پرورش و اداره‌کل زندان‌ها به امضا رسیده است و این موضوع در سال جاری پیگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه 45 روحانی در حال ارایه برنامه‌های مختلف دینی در زندان‌ها هستند اظهار کرد: برای اجرای طرح «امید» در زندان‌ها مقرر شده تا دوره تربیت مربی برای این روحانیان نیز اجرا شود. تا پایان امسال نیز دوره طرح «امید» برای کارکنان دادگستری کل استان برگزار خواهد شد.
رحمانیان گفت: پوستری ویژه معرفی طرح «امید» نیز طراحی شده و در اداره‌ها، اماکن عمومی، موسسه‌های اموزشی، فرهنگی و اجتماعی و مناطق مختلف شهرداری نصب شده است.

این مقام قضایی خاطرنشان کرد: طبق هماهنگی‌های انجام شده قرار بر این است برای توسعه فعالیت‌های طرح «امید» به لحاظ کیفی و کمی مکانی واقع در یکی از ساختمان‌های شهرداری شیراز به این موسسه اختصاص یابد.

معاون حفاظت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس با بیان اینکه تاکنون تبلیغات رسانه‌ای در سطح کشور برای معرفی این طرح رضایت‌بخش نبوده است ،خواستار حمایت جمعی نهادهای مختلف و اطلاع‌رسانی در این زمینه شد.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.