×

قوانین ما در زمینه کودک‌ آزاری اشکالاتی دارد

قوانین ما در زمینه کودک‌ آزاری اشکالاتی دارد

قوانین ما در زمینه کودک‌ آزاری اشکالاتی دارد

قوانین-ما-در-زمینه-کودک‌-آزاری-اشکالاتی-دارد وکیل 

یک استاد دانشگاه اظهار کرد: کودک‌آزاری یک پدیده جدی در جوامع غربی است اما با توجه به بعد دینی جامعه ما این موضوع باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

دکتر ابوالقاسم هاشم‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به پرونده کودک‌آزاری «هانیه»، تصریح کرد: تحلیل این موضوع نیازمند بررسی بسترهای فرهنگی و توجه به حمایت‌های قانون از حقوق کودک است.

وی ادامه داد: ریشه این اتفاق در اعتیاد و سطح پایین فرهنگ و سواد ناپدری هانیه است و وقوع چنین فاجعه‌ای زنگ خطر را برای متولیان امر فرهنگ در جامعه به‌صدا درمی‌آورد.

این استاد دانشگاه افزود: از بعد جرم‌شناسی باید به بازدارندگی مجازات‌ها توجه کنیم. در مورد این پرونده و سایر موارد مشابه باید ببینیم مجازات‌ها ضمن بازدارندگی به چه میزان قاطعانه اجرا می‌شوند. معتقدم مجازات کودک‌آزاری با توجه به وضعیت خاص قربانیان این جرم باید در سطحی باشد که افراد مستعد ارتکاب این پدیده خشونت‌بار را از قرار گرفتن در دایره اقدام علیه کودکان بازدارد.

هاشم‌نیا تاکید کرد: دادسرای اطفال باید در این مورد برخوردی قاطع داشته باشد زیرا وقوع این قبیل حوادث علاوه بر ایجاد تشنج در فضای روانی جامعه، بار سنگینی را بر دوش احساسات عمومی تحمیل کرده و حداقل خواسته مردم در مواجهه با این موارد، پیگیری دقیق موضوع توسط دستگاه قضایی است.

وی همچنین با اشاره به کنوانسیون حقوق کودک خاطرنشان کرد: پس از تصویب کنوانسیون حقوق کودک در سال 1946 در سازمان ملل، این کنوانسیون پس از 5 سال در کشور ما نیز به تصویب مجلس رسید و با توجه به تاکید نظام جمهوری اسلامی بر اصول دینی، پس از انقلاب این قرارداد بیشتر مورد توجه قرار گرفت؛ به‌طوری که سال‌های بعد از انقلاب شاخص مرگ و میر کودکان زیر پنج سال رشد منفی یافت.

این حقوقدان تاکید کرد: قوانین مربوط به حمایت از کودکان در برابر پدیده کودک‌آزاری در کشور ما دارای اشکالاتی است که وجود این اشکالات ضرورت بازنگری در قوانین را طبق شرع مقدس اسلام بیش از پیش نمایان می‌کند.

هاشم‌نیا در پایان تصریح کرد: در بعد پیشگیری از این نوع جرایم باید از طریق صدا و سیما و رسانه‌ها ابعاد فرهنگی حقوق کودک مورد توجه قرار گیرد و دستگاه‌های ذیربط قضایی و انتظامی نیز با این موضوعات به‌طور جدی برخورد کنند تا شاهد این قبیل حوادث تلخ و ناگوار نباشیم.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.