×

از فلسفه سیاسی تا حقوق اساسی

از فلسفه سیاسی تا حقوق اساسی

فلسفه سیاسی اندیشه خردمندانه‏ای است که درباره جامعه سیاسی و پدیده‏ها و گروههای متنوع‏ اجتماعی مربوط به آن بکار می‏رود غرض اصلی و عمده فلسفه سیاسی شرح و وصف تحلیلی و ارزیابی‏ جوامع و آیین زندگی سیاسی و شیوه زمامداری است

از-فلسفه-سیاسی-تا-حقوق-اساسی وکیل 

فلسفه سیاسی اندیشه خردمندانه‏ای است که درباره جامعه سیاسی و پدیده‏ها و گروههای متنوع‏ اجتماعی مربوط به آن بکار می‏رود.غرض اصلی و عمده فلسفه سیاسی شرح و وصف تحلیلی و ارزیابی‏ جوامع و آیین زندگی سیاسی و شیوه زمامداری است.

 حقوق اساسی در معنای اصلی عبارت از سازماندهی و ایجاد همزیستی مسالمت‏آمیز بین عوامل قدرت و آزادی در هر جامعه سیاسی است.در جوهره قدرت استیلا و در جوهره آزادی رهایی است.

 جامعه سیاسی پدیده‏ای است که در آن،قدرت جمعی و آزادی فردی همواره در تقابل و تنازعند؛در حالی که وجود همزمان و اجتناب ناپذیر این دو عنصر اصیل اقتضا می‏کند که نوعی تعامل منطقی‏ و خردمندانه بین آنها برقرار باشد تا صلح و دوستی و عدالت را،به عنوان کمال مطلوب جامعه انسانی، به ارمغان بیاورد.

 هدف حقوق،عدالت و وظیفه آرمانی حکومت،انتظام امور برای نیل به آن می‏باشد.حقوق،با مد نظر قرار دادن عدالت،ناظر بر روابط گوناگون افراد و جوامع است و سیاست ارائه‏کننده اعمال قدرت در جامعه‏ سیاسی است.

 در این مقاله بین رشته‏ای،نویسنده کوشیده است تا با نگاهی به نظریات ارائه شده توسط فیلسوفان سیاسی‏ درباره مفاهیمی چون قدرت،آزادی،جامعه و حکومت،زمینه‏های پدیدار شدن رشته حقوق اساسی را مورد مطالعه قرار دهد.

منبع : حق گستر

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.