×

زندان اصفهان در اختیار شورای شهر قرار میگیرد

زندان اصفهان در اختیار شورای شهر قرار میگیرد

برآورد رمضان امیری،مدیر کل زندان‌های استان اصفهان از مدت مورد نیاز برای ساخت این زندان پنج سال است، ولی همین مدت را نیز منوط به پرداخت درست بودجه می‌داند

زندان-اصفهان-در-اختیار-شورای-شهر-قرار-میگیرد وکیل 

برآورد رمضان امیری،مدیر کل زندان‌های استان اصفهان از مدت مورد نیاز برای ساخت این زندان پنج سال است، ولی همین مدت را نیز منوط به پرداخت درست بودجه می‌داند.

 رضا صالحی پژوه:یک روز مرکز شهر با 100 نفر ظرفیت، یک روز هم در غرب شهر با بیش از 4 هزار نفر ظرفیت و یک روز هم در شرق. علت انتقال آن از مرکز و از پشت کاخ عالی قاپو به دستگرد را در سال 53 زیاد شدن جمعیت انقلابیونی بیان کرده اند که آن روز‌ها از آنان به عنوان خرابکار یاد می‌شد.اما اینک قرار است زندان 4 هزار نفره ای که در برخی از مواقع بیش از 6 هزار نفر نیز در آن نگهداری می‌شد از غرب به شرق شهر نقل مکان کند.زندانی که در آن سال‌ها فقط با 4 بند آغاز به کار کرد و بعد‌ها واحد 2 که محل نگهداری انقلابیون بود نیز به آن افزوده شد.بخشی که مهم‌ترین بخش زندان دستگرد تلقی می‌شود و بعد از انقلاب نیز تحویل سپاه پاسداران شد تا از زندانیان گروهکی در آن مکان نگهداری شود،زندانیان معتاد،سارقان و قاتلان نیز در واحد یک نگهداری شدند.اکنون نیز جوانان و بدهکاران و آنهایی که جرائمشان خرابکارانه نیست را به واحد دو منتقل می‌کنند و دیگر جرائم را به واحد یک، اما توسعه این سال‌های زندان باعث شده تا مرز میانی این دو واحد تنها یک راهرو شیشه‌ای باشد.اما به ظاهر این توسعه‌ها نیز پاسخگو نبوده و باعث شده تا مسئولان به فکر جابه‌جایی این مرکز مهم و امنیتی شهر از غرب به شرق باشند. مرکزی که 39 سال قبل جایش را به دانشگاه هنر داد و از بافت تاریخی و فرسوده شهر به حاشیه شهر آمد، اما توسعه شهر زندان را نیز محاصره کرد و عرصه را برایش تنگ کرد. درگیری دسته جمعی سال 82، فرار بزرگ 6 زندانی از طریق تونل در سال 90 از زندان، درگیری‌های دسته جمعی در زندان و کمبود جا باعث شد تا جابه‌جایی این مکان در اولویت قرار گیرد. هرچند پیش از این ظرفیت این مرکز حدود 4 هزار نفر اعلام شده و خبر‌ها از اسکان بیش از 6 هزار نفر در آن حکایت داشت،اما یکی از مسئولان این نهاد امنیتی اظهار داشت: وقتی از ظرفیت 4 هزار نفره زندان سخن به میان می‌آید منظور ظرفیت اسمی‌بوده و برای اسکان این تعداد زندانی در زندان تغییراتی در محل ایجاد شده که باعث بیشتر شدن ظرفیت رسمی‌آن می‌شود. اما مسئولان این مرکز معتقدند بدون فضای کافی نمی‌توان کار فرهنگی و سیاست‌گذاری صحیحی در این زمینه داشت. همچنین مسئولان قضایی جرم بیش از 70 درصد از کسانی که به زندان‌های استان وارد می‌شوند، را جرائم مربوط به مواد مخدر دانسته و می‌گویند 97.5 درصد از زندانیان استان جنسیت مذکر دارند. 90 درصد از زندانیان نیز بومی‌هستند و 2.4 درصد از زندانیان از اتباع خارجی به شمار می‌روند که بیشترشان متعلق به کشور افغانستان بوده به‌طوری‌که یک بند مخصوص با نام بند افاغنه به آنان اختصاص یافته است. اما تراکم جمعیت موضوعی است که مسئولان قضایی استان را نگران کرده و همچنان بر لزوم فعالیت‌هایی که باعث کاهش جمعیت کیفری استان شود تاکید دارند.

 سال‌هاست با تراکم جمعیت مواجهیم

محمد رضا حبیبی، دادستان عمومی‌و انقلاب اصفهان در گفت‌وگو با «قانون» با اشاره به بازسازی صورت گرفته در زندان اظهار داشت: در هرموقعیت زمانی که به‌نحوی از زندان بازدید کرده‌ام با امید بیشتری از زندان خارج شدم،چرا که هر روز شاهد تغییر و تحول بوده‌ام و مسئولان با تدبیر و با درایت، تمام تلاش شبانه روزی خود را در کاهش بحران جمعیت به کار گرفته‌اند. حبیبی با اشاره به مسائل و مشکلات بحران در زندان‌ها گفت: سال‌هاست درگیر معضل جمعیت در زندان هستیم و ما در این راستا با دو مقوله نیروی انتظامی‌و زندان یکی در بحث پاسخگویی به شاکیان و مال باختگان و اعتراضات آنان در جهت محبوس نشدن متهم و مقوله دوم مجموعه زندان که اصرار به معرفی نکردن افراد به زندان به دلیل بحران و کمبود فضا دارند، مواجهیم. حبیبی با اشاره به احداث بیش از سی ساله زندان مرکزی اصفهان توضیح داد:زندان مرکزی اصفهان در مدت سی سال گذشته برای حدود هزار نفر احداث شد و اکنون هر روز شاهد بازسازی و توسعه آن برای بهتر شدن فضا هستیم که بخش وسیعی از آن نیز توسط خیران صورت می‌پذیرد.

 افزایش جمعیت زندان‌ها طبیعی است

محمد رسول اعتباری،جامعه شناس و استاد دانشگاه افزایش جمعیت زندان‌ها را امری طبیعی می‌داند. وی در گفت‌وگو با «قانون» گفت: زمانی در اصفهان حدود 400 هزار نفرزندگی می‌کردند ولی اکنون جمعیت نزدیک به دو میلیون نفر رسیده است. این جامعه شناس تصریح کرد: بروز تنش‌ها و اختلافات،اختلاط‌های فرهنگی، حاشیه‌نشینی‌ها، برخورد‌ها و تضاد‌ها همه زمینه‌ساز بروز جرم در جامعه می‌شود و باعث می‌شود تا جمعیت کیفری زندان‌ها افزایش یابد. اعتباری بیان داشت: یکی از بهترین و مدرن‌ترین تصمیماتی که طی سال‌های گذشته در این زمینه گرفته شده بود موضوع کاهش جمعیت کیفری و بحث حبس زدایی است که هرچند به طور کامل اجرایی نشد، ولی تاثیر فراوانی در نوع نگاه و نگرش بدنه دستگاه قضایی به موضوع تراکم جمعیت کیفری کشور داشته است. اما اکنون قرار است یک جابه‌جایی غول آسا در اصفهان اتفاق بیفتد. از این خانه به آن خانه شدن برای جمعیت چند هزار نفره‌ای صورت می‌پذیرد که هر کدام از این هزار نفر را باید با تدابیر ویژه امنیتی و مراقبت‌های ویژه به خانه نو بدرقه کرد. یکی قاتل،یکی سارق، دیگری معتاد، یکی دیگر هم قاچاقچی، و تعدادی هم بدهکار مهریه و دیه و...، ولی بیشترشان مترصد فرصتی برای فرار از چنگ قانون و عدالت هستند و تا فرصتی به دست بیاورند درنگ نمی‌کنند. مسئولان زندان تاکید دارند مکان جدید زندان در رسانه‌ها اعلام نشود تا حساسیت‌های اجتماعی را برانگیخته نکند، ولی فرجام زندان قدیم را بسته به تصمیم شورای شهر می‌دانند و می‌گویند زندان دستگرد را تحویل شورای شهر می‌دهند تا بخشی از هزینه‌های ساخت زندان جدیدشان تامین شود.

 ساخت زندان جدید در پنج سال

برآورد رمضان امیری،مدیر کل زندان‌های استان اصفهان از مدت مورد نیاز برای ساخت این زندان پنج سال است، ولی همین مدت را نیز منوط به پرداخت درست بودجه می‌داند.امیری نیز در گفت‌وگو با «قانون»تصریح کرد: با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته و دستورالعمل انتقال زندان از شهر، مجموعه استانداری و نیز سایر مسئولان استانی تصمیم به ساخت زندان جدید گرفته اند.وی با بیان اینکه مکانی در محدوده شرق اصفهان برای ساخت زندان با توجه به بودجه امسال در نظر گرفته شده است، افزود: معاونت برنامه‌ریزی استانداری اصفهان مبلغ سه میلیارد و دویست میلیون تومان را برای این منظور در نظر گرفته است. مدیر کل زندان‌های استان اصفهان تسریع در ساخت آن را منوط به رسیدن به موقع بودجه در دو بخش ملی و استانی دانست.وی ادامه داد: محل فعلی زندان اصفهان باید با همکاری بخش خصوصی تغییر کاربری و فروخته شود که طرحی در مورد تغییر کاربری آماده و به شورای اسلامی‌فرستاده شده که در صورت تایید شورای اسلامی‌انجام می‌شود.البته گفتنی است ساخت اردوگاه کاردرمانی و حرفه آموزی استان اصفهان نیز در اواخر دهه هفتاد در زمینی به مساحت 222 هکتار در اسد آباد مبارکه به منظور انتقال معتادان به آن مکان در دستور کار اداره کل زندان‌های استان اصفهان قرار گرفت که هنوز به طور کامل به بهره برداری نرسیده است.محل جدید زندان اصفهان نیز هرچند که هنوز ناشناخته مانده، اما به نظر می‌رسد استانداری اصفهان با واگذاری 80 هکتار زمین در منطقه زیار اصفهان به سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور موافقت کرده و اگر همه چیز بر اساس برنامه تعریف و تنظیم شود تا پنج سال دیگر زندانیان اصفهان با انتقال به شرق صبح‌ها زودتر خورشید را می‌بینند، اما در عوض زودتر هم غروب دلگیر زندان را به تماشا نشسته و با خورشید وداع می‌کنند تا یک خط دیگر روی چوب خط دوران محکومیتشان بکشند.

منبع : پایگاه خبری رسانه قانون

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.