بانک اطلاعات وکلا وکیل وکیل پایه یک دادگستری وکیل دادگستری وکیل با سابقه موسسات حقوقی کارشناس دادگستری دفاتر اسناد رسمی
موسسه حقوقی عدالتخواه
آدرس : بابلسر بلوار پاسداران - نبش پاسداران 23 - مجتمع سامان طبقه پنجم واحد15
تلفن تماس : 01125234066
تلفن همراه : 09121013111
وب سایت موسسه حقوقی عدالتخواه
محمدرضا علیزاده ثابت
آدرس : تهران - سعادت آباد - پایین تر از میدان سرو- ابتدای 18 متری مطهری - پلاک 10 - طبقه سوم- واحد 8
وب سایت محمدرضا علیزاده ثابت وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
طیبه برزگر
آدرس : تهران - فلکه دوم صادقیه- ایتدای خیابان آیت الله کاشانی -بعد از بانک مسکن - پلاک 80-طبقه 3 واحد سوم
تلفن تماس : - 09122249601
وب سایت طیبه برزگر وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز ،با بیش از 10 سال سابقه کار و وکیل بانکها و موسسات مالی و اعتباری و وکیل شرکتهای خصوصی
علی رمضانزاده
آدرس : تهران، شهرک غرب،ابتدای بلوار فرحزادی،روبروی مجتمع تجاری میلاد نور،مجتمع تجاری شهرک غرب،طبقه سوم شرقی،واحد پنج.
تلفن تماس : 88569136,88377116 - 09121213391
وب سایت علی رمضانزاده وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز ،بیست سال سابقه کار قضایی و وکالت ،داشتن تجارب و تخصص در امور ملکی و اراضی و نیز مطالبات
حسين مزاجي
آدرس : اصفهان-چهارباغ بالا روبروی رستوران خوانسالار کوی عطاالملک،شماره4 واحد2
وب سایت حسين مزاجي وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری منطقه اصفهان
احسان عابدین
آدرس : سعادت آباد ، میدان کاج ،سرو غربی،پلاک 11 ،ساختمان پزشکان سینا ، طبقه دو نیم ، واحد 17
تلفن تماس : 22350512 - 09123956043
وب سایت احسان عابدین وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
علی جاوید
آدرس : تبریز ،ولیعصر بالاتر از دادگستری خیابان قانون مجتمع خدماتی ولیعصر طبقه سوم واحد 7
تلفن تماس : 04133201132 - 09141193504
وب سایت علی جاوید وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی و عضو هیئت علمی دانشگاه
مرتضی دستوری
آدرس : تهران-فلکه دوم صادقیه،بلوار آیت الله کاشانی-ایستگاه مهران ساختمان آرمیتا - پلاک77-طبقه اول-واحد8
تلفن تماس : 44007642 -44049071 - 09122546782
وب سایت مرتضی دستوری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری و کارشناس ارشد حقوق تجارت بین الملل
آيلين محمدي رفيع
آدرس : تهران بلوار ميرداماد نبش نفت جنوبي پلاك ٢٦٨طبقه ٢ واحد ٨
تلفن تماس : 021-22116677 - 09125908241
وب سایت آیلین محمدی رفیع وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کانون وکلا دادگستری مرکز
محمد رضا مهرجو
آدرس : تهران سید خندان ابتدای خیابان دبستان کوچه شهید صفا فردوسی بلاک 24واحد 10
تلفن تماس : 02188463970 - 09123347471
وب سایت محمد رضا مهرجو وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز و دانشجوی دکتری حقوق خصوصی
دکتر سهیل طاهری
آدرس : تهران-سعادت آباد- نبش خیابان 32- پلاک 116- طبقه 4 - واحد 9
تلفن تماس : 88689911-13 - 09127296881
وب سایت دکتر سهیل طاهری وکیل پایه یک دادگستری عضو کانون وکلای دادگستری مرکز و استاد دانشگاه
فرانک وکیلی
آدرس : اصفهان - سه راه حکیم نظامی -ابتدای خیابان ارتش - دست چپ - پلاک 64
وب سایت فرانک وکیلی وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری منطقه اصفهان
حسین احمدی
آدرس : تهران اشرفی اصفهانی بالاتر از همت جنب رستوران ایتالیایی سوفیا ساختمان حکیم واحد 2 دفتر وکالت احمدی
تلفن تماس : 02144470200-02144606696 - 09121353546
وب سایت حسین احمدی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
اسدعلی امرایی
آدرس : تهران اشرفی اصفهانی بالاتر از تقاطع نیایش بین فلاح و دربندی ساختمان 55 طبقه 2 واحد 5
تلفن تماس : 021-44872230-44872231/02144820428 - 09122595695
وب سایت اسدعلی امرایی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای مرکز
سرور ثانی نژاد
آدرس : سعادت آباد ، میدان کاج ،سرو غربی،پلاک 11 ،ساختمان پزشکان سینا ، طبقه دو نیم ، واحد 17
تلفن تماس : 22350512 - 09124357415
وب سایت سرور ثانی نژاد وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
سالار حسین منفرد
آدرس : تهران -خیابان مطهری - تقاطع شریعتی -پلاک ۷ -واحد 2
تلفن تماس : 02188451576 - 09123957464
وب سایت سالار حسین منفرد وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
مطالب پربازدید
جدیدترین مطالب
 

ضرورت شناساندن ظرفیت های نهاد داوری

ارسال شده توسط : موسسه حقوقی عدالتخواه در تاریخ : 26-06-1392
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.
ضرورت شناساندن ظرفیت های نهاد داوری

داوری بیش از آنکه در داخل کشور ما به عنوان روش حل‌وفصل اختلاف مورد استفاده قرار گیرد در حل اختلاف‌های بین‌المللی استفاده می‌شود. به عبارتی جایگاه داوری بین‌المللی در داخل کشور هنوز نتوانسته است به رشد و توسعه‌ای که در اختلافات بین‌المللی وجود دارد برسد.

دادرسی ما حد‌اقل یکصد سال است که قواعد و مقررات مدون و خاصی برای حکمیت یا داوری وجود دارد که به موجب آنها یک سیستم دادرسی غیر‌دولتی ایجاد شده است که می‌توان گفت آن هم قسمتی از دادگستری اشاره شده در قانون اساسی است و مردم می‌توانند از آن برای حل و فصل اختلافات خود استفاده کنند و به نظر می‌رسد مزایای فراوانی حتی نسبت به دادرسی یا رسیدگی دادگاه‌های دادگستری دارد. برای بررسی وضعیت قانونی داوری در کشور ما و مقایسه وضعیت آن با داوری در خارج از کشور به گفت‌وگو با دکتر حمیدرضا نیکبخت بنیانگذار دوره کار‌شناسی ارشد حقوق تجارت بین‌الملل در ایران و مدیر گروه این رشته در دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی پرداخته‌ایم.

به نظر شما آیا در کشور ما رویکرد مثبتی به سازوکار داوری در حل و فصل اختلافات تجاری بین‌المللی و ملی وجود دارد و جایگاه داوری در ایران رو به رشد بوده است؟

به طور کلی باید بگویم، بله همین طور است. سازوکار داوری یعنی لوازم و امکانات داوری در ایران، تا حدودی هماهنگ با توسعه سریع آن در سطح جهان و در تجارت بین‌الملل بوده است. در این راستا علاوه بر پذیرش و تاسیس دیوان داوری برای رسیدگی به دعاوی مختلف با دولت ایالت متحده امریکا در سال ۱۳۵۹ توسط دولت ایران، در ایران طی حدود ۱۵ سال گذشته با وقوف بر نیاز جدی به نوآوری و تحول در نظام حقوقی- قضایی در جهت اهداف روابط تجاری- اقتصادی جهانی خود همچون بسیاری از کشورهای دیگر فعالیت و تلاش‌های مهمی انجام شده است. حاصل تلاش‌های این دوره زمانی از جمله وضع قانون داوری تجاری بین‌المللی در سال ۱۳۷۶، پیوستن ایران به عهدنامه ۱۹۵۸ نیویورک در خصوص شناسایی و اجرای آرای داوری خارجی در سال ۱۳۸۰، تاسیس مرکز منطقه‌ای داوری تهران در سال ۱۳۸۲ (که بر اساس موافقت‌نامه منعقده بین دولت جمهوری اسلامی ایران و سازمان حقوقی مشورتی آسیایی- آفریقایی صورت گرفته است) و تاسیس مرکز داوری اتاق ایران در سال ۱۳۸۰ توسط اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران بوده است که این موارد همه رویکردهای مثبت ایران نسبت به داوری به ویژه داوری تجاری بین‌المللی و داوری خارجی در ایران به شمار می‌رود

تا چه اندازه توانسته‌ایم زمینه ایجاد و توسعه داوری بین‌المللی را در ایران فراهم کنیم و ایران را مامنی برای داوری‌های بین‌المللی بسازیم؟

عرض کردم که در جمهوری اسلامی ایران برای پاسخگویی به نیازهای کشور در سطح بین‌المللی و توسعه اقتصادی و جلب نظر و اطمینان اشخاص خارجی و انعقاد قراردادهای تجاری و سرمایه گذاری، و اینکه قلمرو ایران صحنه مساعد، اطمینان‌بخش و جذاب برای برگزاری داوری‌های تجاری بین‌المللی شود، تلاش‌های نسبتا خوبی به عمل آمده است. با وضع و ایجاد قوانین و سازمان‌های داوری جدید و متناسب با نیازهای روز و تا حدی آموزش و تربیت حقوقدانان و متخصصان برجسته برای امر داوری، سخت افزارهای عمده این مهم مهیا شده است. این امکانات سخت افزاری کشور ما را صحنه مناسب و مطلوب برای برگزاری داوری‌های بین‌المللی کرده است، اما هنوز آگاهی عمومی کافی، انگیزه، تشویق و ترغیب به داوری، چنانکه لازم است و باید باشد، وجود ندارد یا ایجاد نشده است.

تردیدی نیست که تعالی و توسعه داوری در ایران باعث می‌شود که کشور ما بتواند پایگاه و مامن حل و فصل اختلافات تجاری بین‌المللی باشد. رویکرد خوب و مساعد ایران نسبتا به داوری و استقبال و تاکید بر برگزاری برخی از داوری‌های بین‌المللی در ایران، سابقه نسبتاَ طولانی پذیرش داوری برای حل و فصل اختلافات بین‌المللی توسط دولت و اشخاص ایرانی در قراردادهای بین‌المللی، همچنین اندیشیدن تمهیدات برای اجرای آرای داوری بین‌المللی یا خارجی در ایران و وجود قوانین جامع و مترقی، و بالاخره این امر که ایران کشوری است مورد توجه مسلمانان جهان و دارای جایگاه خاصی در میان کشورهای اسلامی، آن را تبدیل به محلی مناسب با امکانات داوری مناسب برای برگزاری داوری‌های این ملت‌ها و دولت‌ها می‌کند.

اکنون در بسیاری از کشور‌ها داوری، قانونی شده است که این در واقع دخالت دولت‌ها در نهاد داوری است. به نظر شما این دخالت باعث پیشرفت و توسعه داوری می‌شود یا برعکس؟

بله داوری در کشورهای زیادی قانونی و قواعد آن مدون شده است، و این دخالت دولت در یک سیستم دادرسی خصوصی و تضعیف ماهیت قراردادی داوری محسوب می‌شود؛ اما ممکن است با این دید هم نگاه کرد که دخالت دولت این مزیت برجسته و اساسی را به همراه دارد که قواعد ناقص، پراکنده، نامنظم و متنوع را کامل کرده و نظم بخشیده و در یک قالب رسمی واحد قرار داده است. آنچه بیم آن می‌رود که با دخالت دولت تحت تاثیر قرار گیرد، آزادی اراده و توافقات طرفین است که از ویژگی‌های اصلی و سنگ زیربنای داوری محسوب می‌شود. به هر صورت در این زمینه باید گفت که این قوانین تا حد زیادی آثار مطلوبی داشته‌اند. آنها ضمن نظام بخشیدن به قواعد داوری عمدتا، آزادی طرفین را حفظ کرده‌اند. به عبارت دیگر، آنها به آزادی طرفین در غالب قواعد و مقررات داوری رسمیت بخشیده‌اند و در موارد بسیار زیادی ابتدا توافق طرفین در نظر گرفته شده است، سپس در نبود این توافق برای جلوگیری از اینکه مبادا داوری دچار نقصان و تشتت نظریات و نهایتا فروپاشیدگی شود، راهکارهای جایگزین و پرکننده خلاء توافق طرفین ارائه و یک حالت یکنواخت و قابل پیش‌بینی ایجاد کرده‌اند. به هر صورت با این مختصر ویژگی‌هایی که ذکر کردم، مدون کردن قواعد داوری اشکالی ندارد، اما تدوین به معنای تحدید و کنترل، خلاف ذات داوری و تضعیف این نهاد خواهد بود.

پیشنهاد شما برای رشد و توسعه داوری در دعاوی ملی و بین‌الملل ایران که متناسب با جایگاه ایران در صحنه بین‌المللی و بخصوص کشورهای اسلامی باشد، چیست؟

به نظر اینجانب با وجود اینکه خوشبختانه قوانین موجود در داوری ملی و بین‌المللی مقررات و روش‌های مطلوب برای اجرای آرای داوری و یا شناسایی آنها، زمینه مناسبی را در رشد و توسعه داوری در ایران ایجاد کرده‌اند، به طور کلی و کاربردی آن گونه که انتظار می‌رود از لحاظ ملی و بین‌المللی نهاد داوری در کشور ما جایگاه واقعی خود را نیافته است و برای مردم و حتی جامعه حقوقی ناشناخته است. بنابراین ترویج داوری و ارتقای سطح آگاهی عمومی از این نهاد و ابراز اراده مسئولان قضایی و دادرسی کشور بر اعتبار و اهمیت آن و همچنین آموزش نهاد داوری در دوره‌های آموزشی خاص و نیز اختصاص چند واحد درسی اصلی در دانشکده‌های حقوق به ویژه در دوره کار‌شناسی، داوری را در جایگاه شایسته خود قرار خواهد داد.

به نظر می‌رسد وسایل نرم افزاری یعنی معرفی و شناساندن داوری به دست اندرکاران و اطراف مبادلات تجاری و اقتصادی بین‌المللی ایران، همراه با مرتفع کردن برخی نواقص قانون داوری تجاری بین‌المللی مثلا از جهت دامنه شمول، توجه خاص به ماهیت قراردادی داوری و محدود نکردن این ماهیت، وضع قوانین حمایتی و تشویقی و برطرف‌کننده موانع قانونی از داوری و کاهش‌دهنده مداخله و تسلط دادگاه‌ها بر داوری، و نیز برطرف کردن برخی موانع موجود غیر حقوقی، استفاده از امکانات سخت افزاری موجود را به کمال مطلوب خواهد رساند. در این راستا همچنین باید دادگاه‌ها (قوه قضاییه) از داوری حمایت خاص به عمل آورند. باید فرهنگ داوری کلا در کشور ترویج شود و تدابیر و تمهیداتی اندیشیده شود که عموم مردم یا اشخاص ایرانی آگاهی لازم را کسب کنند که حداقل یکصد سال است که در کشور ما قانون یا قواعد داوری برای حل و فصل اختلافات همه آنها به صورت مدون وجود دارد. آنها بدانند که این قواعد یک سیستم دادرسی مردمی را که مورد حمایت قانونگذار است، ایجاد کرده است و در موارد بسیاری آسان‌تر و سریع‌تر و کم هزینه‌تر از دادرسی دادگاهی دعاوی را حل و فصل می‌کند. ترویج و شناساندن وضعیت خوب داوری و امکانات آن در ایران به جامعه بین­الملل از الزامات دیگری است که باید مجدانه برای آن تلاش کرد

منبع : روزنامه حمایت
بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.

موضوعات مرتبط

مطالب مرتبط

مزایای مراجعه به نهاد داوری
اعزام به ماموریت باعث توقیف دادرسی نمی شود
دعاوی ورشکستگی و اصل نکاح قابل ارجاع به داور نیست
آرای داوری قابلیت تجدید نظر خواهی ندارد
موارد ارجاع به شورا و داوری چیست؟
راه اندازی اتاق داوری کانون وکلای دادگستری کرمان برای کاهش پرونده ها
شرکت ایران در المپیاد حقوق داوری تجاری بین المللی برای سومین بار
شرح پرسش و پاسخ پیمانکاری و نحوه اقامه دعوی کارشناسی و داوری پیمانکاری
میانجی گری یکی از ابزارهای قضازدایی است
داوری بجای دادگاه

دیدگاه های شما

نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
نظر :
اختصاصی برای مدیر سایت ( درصورت انتخاب این گزینه نظر شما در وب سایت دیده نخواهد شد )
 
لطفا از ارسال سوالات حقوقی در این صفحه خودداری نمائید . به سوالات حقوقی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
 
 
کد امنیتی :
 
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

 
ترتیب پرداخت نفقه اقارب در قوانین راه قانونی ازدواج بدون اذن پدر دختری که بی دلیل با ازدواج او مخالفت می کند ، باز است حکم دادگاه در چه صورت قابل تغییر است؟ آیا می توان انباری را به غیر از ساکنان آپارتمان فروخت ؟ قابلیت فروش ملکی که در رهن بانک است تبیین مفهوم «عدالت شاهد» در شهادت شرعی مجازات انتظامی ، فرجام خروج قاضی از بیطرفی در رسیدگی به پرونده دَم انتقادی کانونی‌ها و بازدَم دفاعی قضایی‌ها راای شماره 833 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:ابطال بند 7 مصوبه شماره 1389/09/22-70 شورای اسلامی شهر سامان رانندگی بدون گواهینامه چه مجازاتی دارد؟ رای شماره 890 هیات عمومی دیوان عدالت اداری:ابطال ماده 9 مربوط به عوارض کسر نورگیر از تعرفه سالانه عوارض و بهای خدمات سال 1395 اعلام نتایج آزمون تصدی منصب قضا 1396 اجرای اجزای اسلامی فقط در جامعه اسلامی جایز است اعتراض به گواهی حصر وراثت در شورای حل اختلاف رسیدگی می شود قانون الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر اسنثنایی بر اصل عطف به ما سبق نشدن قوانین غلامرضا طیرانیان در گذشت امکان مطالبه ضرر و زیان ناشی از جرم توسط شاکی صلاحیت و اختیار دیوان عدالت اداری در ورود به ماهیت رسیدگی و صدور حکم چگونه است ؟ شعب دیوان عدالت اداری چگونه می توانند با استفاده از اسناد و مدارک مبادرت به صدور رای نمایند ؟ مقررات توبه در قانون مجازات اسلامی