×

راه‌اندازی دفاتر پیشخوان قضایی

راه‌اندازی دفاتر پیشخوان قضایی

راه‌اندازی دفاتر پیشخوان قضایی

راه‌اندازی-دفاتر-پیشخوان-قضایی وکیل 

به منظور کاستن از حجم مراجعات مردم به دادگاه‌ها و دادسراها، دفاتر پیشخوان قضایی تا پایان امسال، در همه استان های کشور راه اندازی می شود.

به گزارش ایسنا، رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در این باره گفت: با موافقت رییس قوه قضاییه، 10 خدمت قضایی در قالب این دفاتر به مردم ارائه می شود.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری گفت: ارایه و پیگیری شکواییه، پیگیری دادخواست و اظهار نامه و لایحه، محاسبه هزینه، دریافت خلاصه پرونده، راهنمایی برای تشخیص مرجع صالح قضایی، اطلاع رسانی درباره کارشناسان و وکلا و صلاحیت آنان و پیگیری انتشار آگهی از خدماتی است که در این دفاتر به مردم ارائه خواهد شد.

وی با بیان این که هم اکنون 50 تا 60 درصد مراجعات مردم به دادگاه ها و دادسراها را پیگیری شکوائیه و مواردی از این دست تشکیل می دهد، ابراز امیدواری کرد: با راه اندازی دفاتر پیشخوان قضایی، از ازدحام مراجعان در راهروهای داسراها و دادگاه های سراسر کشور کاسته شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون یک دفتر پیشخوان قضایی، به صورت پایلوت در ساختمان مرکز آمار قوه قضاییه آغاز به کار کرده است افزود: به تدریج تا پایان سال جاری در همه استان های کشور این دفاتر راه اندازی خواهد شد.

شهریاری در ادامه سخنان خود از طرح بایگانی الکترونیکی پرونده های قضایی در کشور خبر داد و گفت: بایگانی الکترونیک علاوه بر دسترسی سریع و آسان به آمار و اطلاعات ، امکان کنترل و نظارت بر پرونده ها را برای دیوان عالی کشور فراهم می کند.

وی در ادامه از تصویب طرح عدالت الکترونیکی در شورای عالی قضایی کشور خبر داد و گفت: این طرح پس از تایید در دولت، در قالب دو برنامه 5 ساله با تعریف پروزه های کلان و کلیدی اجرا می شود.

وی، تهیه‌ی سامانه‌ی وقوع جرم، تهیه‌ی سه جلد قضایی برای افراد پرخطر و سابقه دار، ارتقای سیستم ثبت پرونده‌های قضایی و افزایش پهنای باند قوه قضاییه از 300 به 600 مگابایت را از دیگر طرح های مهم در دست اقدام قوه قضاییه به منظور تحقق عدالت الکترونیکی و سهولت دسترسی مردم به خدمات قضایی برشمرد.

رییس اداره آمار و فناوری های قوه قضاییه گفت: هم اکنون 97 درصد شعب دادسراها و دادگاه های کشور به سیستم مدیریت پرونده های قضایی متصل هستند که درصددیم با بسترسازی‌های انجام شده این رقم را به صد در صد برسانیم.

بر اساس این گزارش، اخیرا حجت الاسلام و المسلمین شهریاری به همراه یک هیات 8 نفره، به منظور بررسی عملکرد انفورماتیک دادگستری، به استان گلستان سفر کرده بود.

 

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.