×

نظارت مردم، رهبر و نهادهای حکومتی بر نظام اسلامی

نظارت مردم، رهبر و نهادهای حکومتی بر نظام اسلامی

نظارت امری اساسی، مهم و شاهرگ حیاتی هر جامعه ای است و رابطه ی نظارت و جامعه مثل رابطه ی پرتو های خود با منبع آن است اگر نظارت از جامعه ای رخت بر بندد آن جامعه دچار تزلزل شده و هرج و مرج و نابسامانی به جای امنیت و آسایش می نشیند لذا مناسب است نظارت ها به نحوی صورت گیری که تامین کننده اهداف جامعه در جبنه های مختلف باشد

نظارت-مردم،-رهبر-و-نهادهای-حکومتی-بر-نظام-اسلامی وکیل 

نظارت امری اساسی، مهم و شاهرگ حیاتی هر جامعه ای است و رابطه ی نظارت و جامعه مثل رابطه ی پرتو های خود با منبع آن است . اگر نظارت از جامعه ای رخت بر بندد آن جامعه دچار تزلزل شده و هرج و مرج و نابسامانی به جای امنیت و آسایش می نشیند لذا مناسب است نظارت ها به نحوی صورت گیری که تامین کننده اهداف جامعه در جبنه های مختلف باشد.

در این نوشتار با نگاهی به امر نظارت و اهمیت آن ، انواع نظارت در نظام اسلامی مورد بررسی واقع شده است و همانگونه که از عنوان آن پیداست ، بر سه محور نظارت رهبری ، مردمی و نمادهای حکومتی بحث گردیده است

مقدمه:

در عصر حاضر بدلیل پیشرفت و گسترش جوامع در جنبه های مختلف ، اهمیت مسئله نظارت به خوبی آشکار است و در نظام های سیاسی پیچیده امروز، نظارت امری ضروری و  گریز ناپذیر است . نظارت از طریق قانون مبنای نظم اجتماعی است ، البته نوع نظارت و نظام آن در کشورهای مختلف بسیار متفاوت است، نظارت باید با در نظر گرفتن نظام سیاسی حاکم، فرهنگ و شرایط اجتماعی جامعه باشد و اگر این اصول رعایت نشود، نتیجه مطلوب نخواهد بود. در شرع مقدس اسلام نیز بحث نظارت در اشکال مختلف قابل مشاهده است . اسلام بالاترین نظارت را نظارت رب تعالی می داند.   و همچنین بر نظارت فردی یا خود کنترلی  و نظارت همگانی  هم اهمیت فراوانی می دهد.
در این نوشته تلاش شده است که بیان شود در نظام اسلامی چه سازوکارهایی برای اعمال نظارت پیش بینی شده است . و با ذکر انواع نظارت اسلامی که شامل نظارت رهبری، نظارت مردمی و نظارت نهادهای حکومتی است، به این مهم پرداخته است . البته برای این موضوع در ابتدا به مفهوم نظارت ، ثمرات و پیشینه ی آن هم اشاراتی شده است .

فایل ها :

منبع : حق گستر

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.