×

اصل حقوق شهروندی در قضا

اصل حقوق شهروندی در قضا

قانون مهمترین منبع تعیین جرایم و اجرای مجازات ها و همچنین حقوق و تکالیف شهروندان و حاکمیت است رعایت حقوق شهروندی در یک نظام حقوقی عدالت محور منوط به حاکمیت قانون و تشکیلات قضایی شایسته و کارآمد می باشد

اصل-حقوق-شهروندی-در-قضا

قانون مهمترین منبع تعیین جرایم و اجرای مجازات ها و همچنین حقوق و تکالیف شهروندان و حاکمیت است. رعایت حقوق شهروندی در یک نظام حقوقی عدالت محور منوط به حاکمیت قانون و تشکیلات قضایی شایسته و کارآمد می باشد.

قانون و تشکیلات قضایی شایسته و کارآمد به صورت مکمل نسبت به یکدیگر عمل می کنند . از طرفی قانون به تنهایی تضمین کننده حقوق اصحاب دعوا نخواهد بود و از طرف دیگر تشکیلات قضایی شایسته و کارآمد بدون وجود قانونی جامع و مانع مفید به فایده نیست.

از آنجا که رعایت حقوق دفاعی افراد جامعه مثل حق برخورداری از وکیل و یا حقوق تأمینی ایشان همانند حق جبران خسارت مادی و معنوی در سایه تحقق حاکمیت قانون و تشکیلات قضایی مطلوب امکان پذیر است در این نوشتار اصول حاکم بر دادرسی منصفانه با رویکرد حفظ حقوق شهروندی در خصوص حق حاکمیت قانون و تشکیلات قضایی مطلوب برای شهروندان جامعه در فقه امامیه و حقوق داخلی و اسناد بی نالمللی مورد بررسی قرار گرفت.

فایل ها :

منبع : حق گستر

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.