×

تعریف ما از کودک با تعریف کنوانسیون حقوق کودک متفاوت است

تعریف ما از کودک با تعریف کنوانسیون حقوق کودک متفاوت است

تعریف ما از کودک با تعریف کنوانسیون حقوق کودک متفاوت است

تعریف-ما-از-کودک-با-تعریف-کنوانسیون-حقوق-کودک-متفاوت-است وکیل 

                      
یک وکیل دادگستری گفت: قوانین ما در مورد حمایت از کودکان کامل نیست و ناهنجاری‌هایی که در جامعه وجود دارد بیشترین فشار را به ضعیف‌ترین قشر جامعه وارد می‌کند.

فریده غیرت در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: قوانین ما، در مورد حمایت از کودکان کامل نیست و از طرفی ناهنجاری‌هایی که در جامعه وجود دارد بیشترین فشار را به ضعیف‌ترین قشر وارد می‌کند که کودکان هستند.

وی با تاکید بر نیازمندی حمایت از کودکان در جامعه افزود: کودکان به عنوان ضعیف‌ترین قشر جامعه نیازمند حمایت بیشتری هستند زیرا آنها توان حمایت از خود را ندارند. حمایت باید از طرف قانونگذار، مجریان قانون و تمام کسانی که با مسائل جامعه سر و کار دارند، صورت گیرد.

غیرت در ادامه با اشاره به کافی نبودن مجازات‌ها، خاطر نشان کرد: شکنجه‌هایی که به کودکان وارد می‌شود انواع مختلفی دارد و اگر کودکان مورد آزار جمعی و روحی توسط والدین برسند، مجازات‌هایی در این خصوص تعیین شده است که کافی نیست.

وی همچنین گفت: تعریفی که ما در کشورمان درباره‌ی کودک داریم با تعریفی که کنوانسیون حقوق کودک ارائه کرده تفاوت به سزایی دارد. کنوانسیون، افراد زیر 18 سال را کودک اعلام کرده است، هر چند در کشور ما اگر افراد زیر 18 سال مرتکب خلافی شوند در زندان‌هایی به عنوان کانون اصلاح تربیت نگهداری می‌شوند ولی تعریف ما از تعریف کنوانسیون حقوق کودک متفاوت است.

غیرت درباره‌ی کار کردن اطفال زیر 12 سال خاطر نشان کرد: به کارگیری اطفال زیر 12 سال در یک کارگاه، آزار تلقی می‌شود و مجازات تعیین شده‌ای دارد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که قوانین ما کامل و کافی نیست و علاوه بر این در اجرا نیز با مشکل مواجه هستیم.

وی درباره‌ی راهکارهای اعمال درست قوانین گفت: برای اینکه قوانین به اجرا دربیایند و ضمانت اجرایی قوی داشته باشند، در مورد کودکان هم مانند سایر مسائل باید فرهنگ‌سازی شود زیرا آینده‌ی یک کشور در دست کودکان است و آنها آینده‌سازان کشور خواهند بود.

غیرت با تاکید بر محدود کردن کنترل والدین بر فرزند افزود: در مورد تربیت کودکان باید اختیارات والدین به خصوص پدر را محدود کرد و تصدی در حقوق کودکان به دست والدین باید کم و کنترل شود در غیر این صورت باعث به وجود آمدن مشکلاتی خواهد شد.

این وکیل دادگستری درباره‌ی اظهار بعضی والدین به تربیت فرزند از راه تنبیه بدنی گفت: در این مورد قوانین ما دچار اشکال است و نیاز به تغییر دارد. اینکه پدر، خود را مالک فرزند و دارنده اختیار تام بداند غلط است زیرا آنها در جواب شکنجه‌ی کودکان خود می‌گویند ما ولی طفل هستیم و این حق را داریم، اما باید دانست ولایتی که به آنها داده شده، ولایت مطلقه نیست.

غیرت با اشاره به ریشه‌ای عمل کردن پدیده کودک آزاری در جامعه اظهارکرد: ریشه‌ای عمل کردن به معنی فرهنگ‌سازی است. یعنی از ابتدای امر، مسائل را بررسی کنند و قوانین مربوط به کودکان باید مورد بازنگری قرار گیرد. این تغییرات باید از پایه صورت گیرد و نباید فقط ظاهر قانون را رنگ و لعاب دهیم!

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه عوامل تشدید کودک‌آزاری چیست، گفت: از جمله عوامل تشدید کودک‌آزاری را می‌توان به دو عامل اقتصادی و اعتیاد تقسیم کرد که اعتیاد عامل بسیار موثری است و اگر بخواهیم این مساله را ریشه‌یابی کنیم، ریشه‌ی همه‌ی آنها فقر فرهنگی و اقتصادی است.

غیرت در پایان درباره‌ی حقوق کودکان در ازدواج‌های مجدد اظهارکرد: ازدواج‌های مجدد معضل بسیار بزرگی است که گریبان خانواده‌ها را می‌گیرد و ضرر مستقیم‌اش متوجه فرزندان است زیرا فرزند از یک محبت مستقیم محروم و دچار کمبودهای زیادی خواهد شد.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.