×

حکمی کلی برای ورود به پشت بام تمام خانه ها

حکمی کلی برای ورود به پشت بام تمام خانه ها

حکمی کلی برای ورود به پشت بام تمام خانه ها

حکمی-کلی-برای-ورود-به-پشت-بام-تمام-خانه-ها وکیل 

سردار رادان از جمع آوری ماهواره ها خبر داد

شرق: جانشین فرمانده نیروی انتظامی می گوید که پلیس برای ورود به «مشاعات» مجوز قانونی گرفته است. اشاره سردار رادان به حکمی کلی است که دادستانی برای جمع آوری ماهواره ها به ناجا داده است. رادان تاکید می کند که پلیس برای ورود به مشاعات مجوز قانونی گرفته است و ورود نیروهای پلیس به پشت بام ها و مراکزی که تجهیزات دریافت ماهواره به صورت آشکار در آنها وجود دارد با مجوز قضایی و البته با اخلاق صورت می گیرد. پیش از این، دادستان تهران هم گفته بود که در جلسه اخیر که با مسوولان پلیس داشتیم، گزارش های خوبی ارایه شد و دادستانی تاکید کرد تا مسایل همراه با احترام به حقوق شهروندی انجام شود. سردار رادان با بیان اینکه جمع آوری تجهیزات دریافت ماهواره کار جدیدی از سوی نیروی انتظامی نیست و از چند سال گذشته آغاز شده است، اظهار کرد: در بحث جمع آوری تجهیزات دریافت ماهواره پیوند اخلاق را نیز حاکم کرده ایم؛ به طوری که هرچند قانون به پلیس اجازه می دهد، برای جمع آوری تجهیزات ماهواره ورود به منازل هم داشته باشد، اما در حال حاضر، تنها به مکان هایی که دیش ماهواره نمایان است، وارد می شویم.

جانشین فرمانده ناجا گفت که در این رابطه اولویت اول پلیس جمع آوری دیش های آشکار است و پس از آن سایر دیش ها را جمع آوری خواهد کرد و فکر می کنم مردم نیز اجرای قانون را از پلیس می خواهند و پلیس نیز هیچ تردیدی در اجرای قانون ندارد. او با بیان اینکه جمع آوری تجهیزات ماهواره مربوط به منطقه خاصی نیست، افزود: در هر منطقه ای که بیشتر از این تجهیزات استفاده شود پلیس آن منطقه را بیشتر مورد هدف قرار می دهد و در این رابطه نیز پلیس بسیار جدی است. رادان در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا ماموران پلیس می توانند در صورت نبودن صاحب خانه وارد پشت بام یا خانه برای جمع آوری این تجهیزات شوند، گفت: پلیس برای ورود به مشاعات مجوز قانونی گرفته است و ورود نیروهای پلیس به پشت بام ها و مراکزی که تجهیزات دریافت ماهواره به صورت آشکار در آنها وجود دارد با مجوز قضایی و البته همراه با اخلاق صورت می گیرد.   

حکم کلی قانونی نیست

اما محمد شریف، حقوقدان و وکیل دادگستری، درباره صدور حکم کلی برای ورود به مشاعات تاکید می کند که ورود به هر مکان خصوصی نیاز به دستور قضایی دارد و صدور حکم کلی برای ورود به اماکن خصوصی خلاف آیین دادرسی کیفری است. او با اشاره به اینکه پلیس در اماکن عمومی با مشاهده جرم مشهود برای جلوگیری از وقوع حادثه ای که ترمیم اش در آینده میسر نباشد، می تواند وارد عمل شود، به شرق گفت: این در صورتی است که آثار جرم زایل شود اما در مورد ورود به اماکن اداری و خصوصی باید حکم قضایی وجود داشته و در آن حکم باید آدرس دقیق و دفعات ورود به این آدرس تصریح شده باشد. حتی در ساعات غیر اداری هم باید حکم برای ورود به هر مکان به طور جداگانه صادر شود و حکم کلی قانونی نیست. قانون جمع آوری تجهیزات ماهواره مربوط به سال 73 می شود و پس از آن هرچند وقت به عنوان طرح از سوی نیروی انتظامی اجرا شد. پنجشنبه هفته گذشته نیز پس از اینکه رییس پلیس امنیت اخلاقی ناجا از جمع آوری گیرنده های ماهواره خبر داد، طرحی در غرب تهران به اجرا درآمد و در یک روز، دو هزار و 732 دیش ماهواره جمع آوری شد. به گفته فرمانده یگان امداد تهران، در این طرح، چهار هزار و 18 عدد ال اِن بی، 39 موتور گردون و 92 عدد سوییچ نیز جمع آوری شده است. روز سه شنبه نیز ماموران نیروی انتظامی در گروهی ویژه و ضربتی بشقاب های ماهواره برخی بلوک های شهرک اکباتان را جمع آوری کردند. ماموران بخش امنیت اخلاقی نیروی انتظامی در اقدامی، با استفاده از کابل و تجهیزات مجهز تکاوری، بشقاب های ماهواره مستقر در دیوار آپارتمان های این شهرک را جمع آوری کردند.  

روح برخی افراد «صلاحیت دار» تسخیر رمال ها می شود

رادان درباره برنامه پلیس برای برخورد با رمال ها نیز گفت: متاسفانه موضوع رمالی به واسطه فضاهایی که ایجاد می کند، گروه هدف خاصی ندارد و هم افراد کم سواد و بی سواد و در برخی موارد افراد باسواد و صلاحیت دار هم می توانند درگیر چنین موضوعاتی شوند که این موضوع به واسطه تسخیر روح و روان آنها است. به گفته جانشین فرمانده ناجا، برخورد با فالگیرها و رمال ها به طور جدی در دستور کار پلیس آگاهی و پلیس امنیت قرار دارد که خوشبختانه در این رابطه باندهای بزرگی متلاشی شده است. وی افزود: یکی از ماموریت های پلیس برخورد با افرادی است که اقدام به رمالی، فالگیری و کارهایی از این قبیل می کنند و این موضوع پیگیری می شود. یکسری گروه ها در این رابطه نیز شناسایی و دستگیر شدند و گروه های دیگر که به عنوان گروه های خانگی محسوب می شوند، شناسایی شده و به زودی دستگیر می شوند.

    رادان درباره برخورد پلیس با بدپوششی هم گفت: موضوع امنیت اخلاقی، موضوعی است که با یک هجمه به سمت ناجا آغاز شد، اما امروز نه تنها این هجمه وجود ندارد بلکه مطالبه جدی مردم و مسوولان محسوب می شود و حتی نیروی انتظامی را زیر سوال می برند که چرا به وظایف قانونی خود عمل نمی کنند. وی افزود: طرح، زمانی تشدید می شود که سرریز هایی را در بعضی از نقاط کشور شاهد باشیم و طبیعتا اقدامات پلیس هم با توجه به وضعیت جامعه صورت می گیرد که در این رابطه احساس مردم و مسوولان آن است که یک مقدار سرریز در حوزه امنیت اخلاقی داشته ایم و گشت های پلیس آماده باش هستند و با مقوله بدپوششی و بدحجابی برخورد خواهند کرد.  

4 درصد دستگیرشدگان مواد مخدر زن هستند

جانشین فرمانده ناجا همچنین درباره دستگیری زنان در پرونده های مواد مخدر نیز گفت: در کشور ما زنان به دلیل هوشمندی خاصی که دارند کمتر به صورت مستقیم از سوی مواد مخدر مورد آسیب قرار می گیرند؛ به طوری که تنها چهار درصد از دستگیرشدگان در حوزه مواد مخدر زنان هستند. او اظهار کرد: زنان به صورت غیرمستقیم از سوی مواد مخدر مورد آسیب قرار می گیرند. به طور مثال یک مرد معتاد در خانواده بیشترین آسیب را به همسرش وارد می کند و آن زن دچار افسردگی، سرخوردگی، عدم امید به آینده و غیره می شود.
   
 روزنامه شرق ، شماره 1253 به تاریخ 2/3/90، صفحه 19 (جامعه)

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.