×

راه کارهای پیشگیری از وقوع جرم-معاون دادستان کرمانشاه

راه کارهای پیشگیری از وقوع جرم-معاون دادستان کرمانشاه

راه کارهای پیشگیری از وقوع جرم-معاون دادستان کرمانشاه

راه-کارهای-پیشگیری-از-وقوع-جرم-معاون-دادستان-کرمانشاه وکیل 

راهکارهای پیشگیری از وقوع جرم
معاون دادستان کرمانشاه:
پیشگیری در حقوق ایران وجاهت قانونی دارد
سرویس: فقه و حقوق - حقوق اجتماعی
1390/03/07
05-28-2011
07:53:09
9003-03583: کد خبر

خبرگزاری دانشجویان ایران - کرمانشاه
سرویس: فقه و حقوق - حقوق اجتماعی

معاون دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه گفت: بند 4 اصل 156 قانون اساسی یکی از منابع اصلی حقوق جزا در کشور است زیرا وظیفه قوه قضاییه را کشف جرم و تعقیب مجرمان اعلام کرده است.

نیکزاد عباسی در گفت وگو با خبرنگار سرویس حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه کرمانشاه، درمورد جایگاه پیشگیری از وقوع جرم در قوانین ایران، اظهارکرد: پیشگیری در حقوق ایران وجاهت قانونی دارد چراکه خبرگان قانون اساسی و قانونگذار درکنار حقوق جزا مبانی پیشگیری را نیز بیان کرده‌اند.

وی افزود: قانونگذار بلافاصله پس از بند 4، اقدام مناسب برای پیشگیری از جرم و اصلاح مجرمین را در بند 5 همان اصل به عنوان وظیفه دیگر قوه قضاییه پیش بینی کرده و همچنین در دیباچه قانون اساسی در بحث مربوط به قضا این مسئله را به منظور پیشگیری از انحرافات موضوعی در درون امت اسلامی امری حیاتی بیان کرده است.

عباسی تصریح کرد: قانون اساسی ایران نیز اصول حقوقی و راهبردی را که متضمن مسائل حقوقی است برای حقوق پیشگیری و نظام پیشگیری پیش بینی کرده است و لذا ما بند 5 اصل 156 را مبنای پیشگیری می دانیم و بند 4 همین اصل را مبنای حقوق جزا و در واقع ترکیب بندهای 4 و 5 از اصل 156 را می توان به طور عام و کلی سیاست جنایی ایران در قبال جرم و مجرمان دانست.

وی خاطرنشان کرد: قانون اساسی برای مبارزه با جرم، سرکوبی و پیشگیری از جرم را باهم مطرح کرده است حتی به عقیده حقوقدانان، بند 4 حکایت از پیشگیری کیفری دارد هرچند که در این بند بحث مجازات ها مطرح می‌شود و در واقع بند 4 ناظر به مجازات و اجرای عدالت کیفری است.

عباسی ادامه داد: بند 4 یک نوع پیشگیری کیفری از جرایم و نیز پیشگیری از بزهکاری از طریق تهدید مجرمین به مجازات است.

این مدرس حقوق دانشگاه گفت: حقوقدانان با توجه به معیارهای گوناگون تقسیم بندی های مختلفی از پیشگیری مطرح کرده اند؛ از نظر ماهیت و طبیعت، پیشگیری را به 6 دسته و تدابیر پیشگیرانه از جرم را هم به سه دسته تقسیم کرده اند که عبارتند از؛ پیشگیری کیفری، پیشگیری اجتماعی و پیشگیری وضعی.

وی عنوان کرد: در پیشگیری کیفری، پیشگیری از طریق پاسخ های کیفری و مجازات ها به پدیده مجرمانه در سیستم عدالت کیفری است و پلیس، دادگستری و مراکز زندان اصلاح و تربیت سهم بسزایی در این نوع پیشگیری دارند.

این مدرس دانشگاه گفت: دومین پیشگیری، پیشگیری اجتماعی است که درصدد از بین بردن ریشه ها و علل ارتکاب جرم است و نهادهایی مانند آموزش و پرورش، خانواده، مددکاری های اجتماعی و حتی مراکز خیریه و سازمان های مردم نهاد نیز در این نوع پیشگیری می توانند بسیار مؤثر باشند؛ در واقع پیشگیری اجتماعی را به نوعی می توان تلاش برای ارتقاء سطح آگاهی های عمومی و حقوقی مردم تلقی کرد.

عباسی در پایان گفت: سومین تدابیر پیشگیرانه از جرم بحث پیشگیری وضعی است که شامل مجموعه تدابیری است که به دنبال کاهش یا از بین بردن فرصت ها و موقعیت های ارتکاب جرم اند.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.