×

ادامه اعتراض سردفتران به طرح ثبت آنی، آیت الله هاشمی به رئیس قوه قضاییه نامه نوشت

ادامه اعتراض سردفتران به طرح ثبت آنی، آیت الله هاشمی به رئیس قوه قضاییه نامه نوشت

اعتراض سردفتران و دفتریاران مبنی بر سهل انگاری سازمان ثبت اسناد در اجرای طرح ثبت آنی در حالی همچنان ادامه دارد که آنها از نامه رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به رئیس قوه قضائیه برای حل مشکلاتشان خبر می دهند

ادامه-اعتراض-سردفتران-به-طرح-ثبت-آنی،-آیت-الله-هاشمی-به-رئیس-قوه-قضاییه-نامه-نوشت

اعتراض سردفتران و دفتریاران مبنی بر سهل انگاری سازمان ثبت اسناد در اجرای طرح ثبت آنی در حالی همچنان ادامه دارد که آنها از نامه رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به رئیس قوه قضائیه برای حل مشکلاتشان خبر می دهند.

بر اساس برنامه پنجم توسعه ثبت آنی معاملات در دفترخانه ها و ادارات ثبتی کشور بر عهده سازمان ثبت گذاشته شده و این سازمان باید این قانون را اجرایی کند. 26 شهریور ماه سال جاری بود که به گفته مسئولان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور  تمامی زیرساختها آماده اجرای این طرح بزرگ ملی است و در همان روز اجرای طرح آنی معاملات در سراسر کشور آغاز شد. هنوز 24 ساعت از اجرای طرح نگذشته بود که بسیاری از سردفتران اعتراض کرده و در گفتگو با مهر گفتند: سیستم با مشکل روبرو شده و آنقدر کند است که تمامی کارها تعطیل شده است. البته مشکلات دیگری هم دارد که می توان به قطع و وصل شدن سیستم اشاره کرد. ولی صدرنوری مدیرکل انفورماتیک سازمان ثبت اسناد این ایرادات را قبول نکرد.

بعد از رسانه ای شدن اعتراضات به سرعت احمد توسرکانی رئیس سازمان ثبت اسناد کشور نشست خبری ترتیب داد و اعلام کرد: برای اجرای این طرح 6 ماه تلاش و مطالعه شبانه روزی انجام شده و 18 هزار نفر ساعت هم آموزش داشته ایم. برخی ادعا دارند که این طرح به درستی اجرا نشده و مشکلات فراوانی در راه اجرای آن وجود دارد اما ثبت 25 هزار و 250 سند از نخستین روز طرح تا 24 ساعت بعد گواه این مدعاست که این طرح اجرای خوبی داشته است.
 
وی با بیان اینکه از ابتدای این طرح 11 دفترخانه و بعد 1000 دفترخانه مشمول اجرای طرح شدند گفت: این طرح ابتدا در برخی از دفترخانه های تهران به صورت پایلوت اجرا شد و در مدت زمان اجرای آزمایشی بیش از 50 هزار سند در سیستم ثبت شد. تویسرکانی در ادامه تاکید کرد: از جمله دغدغه‌هایی که ما داشتیم این بود که با سایر دستگاه‌ها در اجرای این طرح تعامل داشته باشیم ضمن اینکه در این سیستم نه تنها بانک ثبت احوال هویت صاحبان سند را اصالت سنجی می‌کرد بلکه بانک افراد ممنوع‌المعامله نیز فعالیت دقیقی را داشت.
 
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر اینکه دفترداران از استفاده از لغات و کلمات غیر معمول و ادبیات غیرحقوقی در اسناد جدید گلایه دارند گفت: قطعا این مقاومتها وجود دارد. دهها سال است داریم با قلم و خودنویس ثبت سند می کنیم و حالا نوین شدن آن با مشکلات و البته اظهارنظرهایی همراه است در حالی که به دنبال حذف خودنویس و قلم در دفترخانه ها هستیم. وی در پاسخ به سوال دیگر مهر مبنی بر اینکه برخی از دفترخانه ها می گویند ظرفیت سرور سامانه ثبت آنی برای 4 هزار کاربر همزمان است و هم اکنون بیش از آن کاربر وجود و دارد و مشکل قطع سرور و سرعت کم پیش می آید گفت: اگر مشکل وجود داشت از روز گذشته 5 هزار دفترخانه همزمان نمی توانستند ثبت سند کنند. خوشبختانه سیستم ثبت آنی معاملات به شکلی مطلوب و مناسب فعالیت خود را ادامه می‌دهد و رکورد عملیات سیستم لحظه به لحظه در حال افزایش است.
 
با وجود گفته های توسرکانی،  31 شهریور ماه سال جاری گروه زیادی از سردفتران معترض به روند ثبت آنی در مقابل کانون سردفتران تجمع کردند. به باور آنها این مشکلات زمینه‌های فنی دارد؛ اینکه سازمان ثبت اسناد آمار می‌دهد 11 هزار ثبت صورت گرفته، آمر بسیار پایینی است و نشان می‌دهد مشکلی اساسی وجود دارد. همچنین این حرف آقای تویسرکانی که می‌گوید 90 درصد سردفتران از آی‌تی چیزی نمی‌دانند توهین است؛ کجای قانون می‌گوید باید استفاده از کامپیوتر را یک سردفتر به نحو احسن بداند. بیایید مشکل را حل کنید.
 
در ادامه واعظی مهندس IT و یک منتقد همراه با گروه سردفتران معترض اظهار داشت: آیا قبل از اجرای طرح ثبت آنی معاملات نباید زیرساخت‌ها را فراهم کرد و در اختیار سردفتران قرار داد؟ در واقع چرا این اتفاق نیفتاده است که اکنون شاهد چنین مشکلاتی هستیم. انتقادات و اعتراضات ادامه داشت که انجم شعاع معاون امور اسناد سازمان ثبت در کانون سردفتران حاضر شد و تمامی سردفتران اعتراضات را بیان کردند. حالا بعد از 36 ساعت هنوز مشکلات برطرف نشده است. یکی از سردفتران می گوید: یک هفته است چند سند بیشتر صادر نکرده ایم و سیستم بسیار کند است.

اعتراض به ثبت اسناد

در این میان یکی از سردفتران در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: گروهی از سردفتران به آیت الله هاشمی رفسنجانی نامه نوشته و مشکلات را مطرح کردند و وی هم نامه ای به رئیس قوه قضائیه ارسال کرده است و در حال پیگیری است.
 
وی افزود: دومین تجمع اعتراضی سردفتران به دلیل اجرای ناقص این طرح امروز ( چهارشنبه ) انجام می شود. دلیل این اعتراضات این است که ما شده ایم اپراتور سازمان ثبت چرا که برای ما 5 فیلد تعریف کردند که در قالب این کلیشه باید سند تنظیم کنیم و این اصلا درست نیست. بعد می گویند طرح پایلوت انجام شده که برای ما قابل هضم نیست چرا که بیشتر سردفتران اصلا در روند کار نبوده اند.
 
این سردفتر در پاسخ به اینکه رئیس سازمان ثبت اسناد می گوید با این اقدام حیات خلوت و دست بسیاری کوتاه شد گفت: اگر عده ای تخلف کنند نباید به پای کسی نوشت. به اعتقاد من تمامی متخلفان و سند سفید زن ها را سازمان ثبت می شناسد ولی اقدامی نمی کنند.  از سوی دیگر  نرم افرار بسیار ساده طراحی شده و امکانات خاصی ندارد. به عنوان نمونه وقتی سندی را تنظیم کردیم دیگر نمی شود آن را تغییر داد و این صحیح نیست در حالی که در روش قدیم حتی می توانستیم سند را باطل کرده و سند جدیدی تنظیم کنیم چرا که شاید اصحاب طرف معامله بخواهند موردی را تغییر دهند.

اطلاعیه کانون سردفتران کشور

این گفته ها در حالی است که کانون سردفتران و دفتر یاران در اطلاعیه ای عنوان کرده است در طول هفته گذشته هربار از ایراد در سامانه سخن به میان آمد، به سرعت مجبور به سکوت شدیم و بلافاصله در رسانه ها متهم به کارشکنی و ترس از شفاف سازی شده و از سوی دیگر با آمارهای غیرواقعی در رسانه ها مواجه شدیم.  اما در مصاحبه حجت الاسلام محسنی اژه ای دادستان کل کشور و سخنگوی دستگاه قضایی، به صراحت در خصوص مشکلات ثبت آنی گفتند:"مسئولان مربوطه به وجود پاره ای اشتباهات و قصورات در این زمینه اذعان کرده اند." به راستی این اظهارنظر چگونه تفسیر و تعبیر خواهد شد؟ استدعا دارم، اجرای طرح ثبت آنی را به گونه ای به انجام رسانید، که ضمن حفظ جایگاه و استقلال دفاتر اسناد رسمی و تعامل و همکاری به سیاق و روش پیشین، دفاتر اسناد رسمی، اسناد خود را در اوراق مخصوصی که سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در اختیار ایشان می گذارد، تنظیم نمایند و سپس کلیه اطلاعات لازم و ضروری را در سامانه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور فوراً وارد نمایند.
 
همچنین بدون تردید اجرای این طرح هرچند با شعار شفاف سازی و سالم سازی و مبارزه با تخلف و جاعلین اسنادرسمی اجراء شده، اما بی تردید هدف از اجرای این طرح، استیلای بیش از پیش سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بر دفاتر اسناد رسمی است. به خصوص آن که حتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور حاضر نشده است کمترین نقشی را برای کانون سردفتران و دفتریاران اختصاص دهد. از سوی دیگر بر اساس اظهار نظرهای خلاف واقع سرپرست دفتر فناوری و اطلاعات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که در خبرگزاریها منتشر شد، به صراحت گفته شده که مشکلات این سامانه، مشکلات کاربری بوده و اشکالی از سوی سازمان ثبت یا اینترنت وجود ندارد در حالی که بی تردید این اظهارات، غیر واقعی و خلاف واقع است.
 
در ادامه این اطلاعیه آمده است: سران دفاتر اسناد رسمی طی سالهای گذشته از سوی بسیاری افراد مورد بی مهری قرار گرفته اند ولی همواره از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مورد حمایت قرار می گرفتند، اما این بار سازمان محترم ثبت اسناد و املاک کشور بدون توجه به واقعیات، اعتراض همکاران ما را در راستای مخالفت با شفاف سازی، عدم آشنایی با کامپیوتر و وجود مشکلات کامپیوتری در 90% دفاتر اسناد رسمی، کم کاری از سوی برخی سران دفاتر اسناد رسمی، ناراحتی ناشی از بین رفتن حیات خلوت‌ها و بیزینس‌ها، سنگ اندازی جاعلین اسناد در اجرای این سامانه و... ارزیابی فرمودند. بی تردید در این حوزه ترجیح بر سکوت داریم، اما به طور قطع می توانیم بگوییم، نه این انتظار را داشتیم و نه این حق ما بود و نه منطبق بر واقعیات.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.