×

راهکارهای قبولی در آزمون وکالت

راهکارهای قبولی در آزمون وکالت

راهکارهای قبولی در آزمون وکالت

راهکارهای-قبولی-در-آزمون-وکالت وکیل 

1-توکل بر خدا: باور نماییم که وقتی در یک مسیر با نیت خیر گام بر می داریم و تلاش می کنیم، خداوند بنده خویش را کمک و همراهی می نماید و زمانی هم که خداوند پشتیبان انسان باشد هیچ چیز نمی تواند مانع موفقیت انسان گردد.

2-ترسیم هدف: ایجاد یک تصویر ذهنی از هدف می تواند بسیار زیاد به افزایش انگیزه و پشتکار داوطلب کمک نماید خاصه آنکه در مواقعی که فشارهای ناشی از مطالعه به داوطلب فشار می آورد علاقه رسیدن به هدف و یا به عبارت بهتر “جذابیت هدف” می تواند باعث به فراموشی سپردن خستگی شود.

3-برنامه ریزی درسی: حتماً در برنامه ریزی درسی توجه شود که برای مطالعه روزانه چندین درس حداقل 2 درس مطالعه گردد و از اختصاص دادن مطالعه روزانه به تنها یک درس خودداری گردد.

4- توجه به قوانین خاص و آرای وحدت رویه: این مورد از مواردی است که بعضاً توسط داوطلبان مورد غفلت قرار می گیرد. یعنی مثلاً داوطلب چندین بار قانون مجازات اسلامی را مرور کرده است اما حتی یکبار هم قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری را مطالعه ننموده است. در همین رابطه نگاهی به آزمون وکالت کانون وکلا که در سال 1390 برگزار گردید اهمیت توجه به قوانین خاص و آرای وحدت رویه را به خوبی روشن می سازد.

5-نوشتن نکات مهم و خلاصه مطالب: یک دفترچه سفید را برای نوشتن نکات مهم و اصول کلی حاکم بر مباحث را تهیه کنید. همگام با مطالعه دروس اقدام به نوشتن نکات مهم و خلاصه مطالب مطالعه شده کنید چراکه این عمل اولاً باعث تسلط بیشتر روی مباحث می گردد و ثانیاً باعث داشتن چکیده ای از مطالب می گردد که برای مرور مجدد مطالب خاصه در روزهای پایانی منتهی به آزمون کمک شایانی به داوطلب می کند.

نکته مهم: در خلاصه نویسی توجه شود که صرفاً مطالبی یادداشت گردد که دارای اهمیت بسیار بالایی هستند و یا اینکه خود فرد در آن مطلب احساس ضعف می کند که در غیر این صورت خلاصه نویسی- که دیگر  تبدیل به “دوباره نویسی”! شده است- منجر به نوشتن دوباره مطالب می شود که نه تنها باعث از دست رفتن وقت می گردد که نیز می تواند دارای تبعات منفی دیگری باشد، در نتیجه در این خصوص باید با دقت عمل گردد. خلاصه نویسی را موکداً به شما توصیه می کنم چراکه فارغ از مزایایی که در فوق به آنها اشاره شد همچنین باعث میگردد که گاهی اوقات پس از مطالعه مطلبی، گمان می کنیم که تمامی ابعاد آن مطلب را فرا گرفته ایم اما زمانی که شروع به نوشتن حاصل فهم خود از آن مطلب را می کنیم تازه متوجه می شویم که در آن مورد هنوز ابهامی داریم که در این صورت می توانیم با تدقیق دوباره و بیشتر ابهام خود را رفع نماییم.

6-مدون کردن مطالب پراکنده بصورت شاخه ای: در علم حقوق بسیار پیش می آید که فرد در هنگام مطالعه با مطالبی که بصورت پراکنده در فصول مختلف یک درس وجود دارد روبرو می گردد. برای ملموس تر شدن این مطلب مثالی ذکر می گردد: مثلاً در درس آیین دادرسی مدنی موارد رد دادخواست در مواد قانونی مختلفی ذکر شده است و از طرفی مواردی که منجر به رد دعوی نیز می گردد به همین شکل بصورت پراکنده وجود دارد که در بعضی موارد علیرغم مطالعه آن موارد توسط داوطلب، اما متاسفانه با خلط شدن آن موارد با هم روبرو می گردد. برای اجتناب از این مشکل “خلاصه نویسی” مطالب بصورت شاخه ای پیشنهاد می گردد. برای مثال برای همین مورد که پیش تر ذکر شد، داوطلب می تواند مطلبی را تحت عنوان موارد رد دعوی در دفترچه ای که خلاصه مطالب را در آن می نویسد ایجاد کرده و در خلال مطالعه هرگاه به موردی رسید که مشمول رد دعوی ذکر شده بود، شاخه ای را به آن مطلب اضافه کرده و آن مورد را یادداشت کند و این کار را تا پایان مطالعه آن درس ادامه دهد. این کار باعث می گردد در پایان مطالعه دروس مختلف، به جای مطالب پراکنده دارای یک مجموعه مدون، منظم و بسیار خلاصه از مطالب مختلف شبیه به هم داشته باشید

7-تستهای موضوعی بعد از مطالعه هر مبحث: بعد ازمطالعه هر “مبحث” روی تستهای موضوعی آن مبحث بطور کامل تمرکز نمایید. توجه داشته باشید در زدن تست برای بالا رفتن تسلط شما روی مطلب و فهم بیشتر، قبل از انتخب گرینه صحیح، دلایلی را که بر آن اساس سایر گزینه ها را غلط می پندارید را مرور و ذکر نمایید.

8-مرور روزانه جزوه خلاصه مطالب: ترجیحاً در هر روز مدت زمان کوتاهی را برای مرور نکات مهم و خلاصه دروس که در جزوه ای که خلاصه مطالب را در آن یادداشت کرده اید اختصاص دهید که این امر مانع از فراموشی مطالب مطالعه شده و همچنین تسلط بسیار زیادی روی مباحث دروس می گردد خاصه آنکه گاهاً مدت زمان نسبتاً زیادی طول می کشد که داوطلب دوباره به دور جدیدی از مطالعه دروس برسد و در این میان فاصله زمانی می تواند باعث فراموشی بعضی از مطالب گردد که با این روش از بروز آن جلوگیری می گردد. تاکید می گردد لزومی ندارد که مدت خیلی طولانی در هر روز به مطالعه مطالب گذشته اختصاص یابد چراکه در این صورت می تواند باعث از دست رفتن زمان برای مطالعه مباحث جدید می گردد و فقط این دوره نمودن روزانه مطالب خلاصه شده و نکات مهم ترجیحاً بصورت منظم و مستمر صورت گیرد.

9-یادگیری به جای حفظ کردن: با توجه به هرچه مفهومی تر شدن آزمون وکالت اهمیت یادگیری و تعمق در مباحث به جای حفظ کردن آنها مشخص می گردد. در مطالعه مواد قانونی و مباحث هرچند آن را چندین بار مطالعه کرده باشید و یا در ظاهر نکته پیچیده ای نداشته باشد اما سعی کنید بر روی آن تامل کنید. یک راهکار عالی برای این مورد اینست که سعی کنید دریابید اگر طراح سوال بخواهد از آن ماده یا مبحث سوالی طرح کند روی چه نکته یا نکاتی تکیه می کند که همین تلاش برای یافتن این مهم، به داوطلب در یافتن ابعاد مختلف آن مطلب کمک شایانی می نماید.

10-روزهای پایانی منتهی به آزمون: در 2 هفته پایانی منتهی به آزمون تنها جزوه نوشته شده که خودتان در طی مطالعه دروس، خلاصه مطالب و نکات مهم را در آن یاددشت نموده اید مطالعه نمایید.

11-اهتمام ویژه برای 2 درس مدنی و آیین دادرسی مدنی: با عنایت به ضریب بالای  این دو درس در آزمون وکالت، ترجیحاً طوری برنامه ریزی کنیم که مطالعه این 2 درس در برنامه همه روزه ما باشند ولو اینکه هر روز به مقدار اندکی مطالعه گردند.

12-اهمیت درس اصول فقه: برای درس اصول فقه، داشتن ضریب 1 باعث کم شدن توجه ما به این درس نشود چراکه بسیاری هستند که نمی توانند از این درس نمره بالایی کسب کنند و حتی بعضی شاید به دلیل ضریب این درس یا بدلیل چیزی که آن را سختی این درس می خوانند، این درس را اساساً مطالعه نمی کنند که با این توضیحات ضرورت مطالعه این درس سرنوشت ساز به مانند سایر دروس مشخص می گردد. برای این درس در صورتی که جزوه ای خلاصه از مباحث اصول فقه در حدود مباحث آزمون وکالت موجود باشد توصیه می گردد.

13-لزوم سرعت در تست زنی: متاسفانه یکی از مواردی که باعث نتیجه نگرفتن داوطلبان علیرغم مطالعه زیاد می باشد عدم سرعت در تست زنی و متعاقب آن کم آوردن وقت در جلسه آزمون می باشد. برای این منظور توصیه می گردد حداقل چندین بار خود را در موقعیت آزمون قرار داده و سرعت خود را با زمانی که برای آزمون داده می شود بسنجید و در صورت مشاهده ضعف آن را بر طرف کنید. تاکید موکد می گردد روز آزمون حتماً ساعت همراه شما باشد تا با تقسیم درست زمان بین دروس برای هیچ درسی انشاءالله وفت کم نیاورید.

14-روز آزمون: با توکل و استمداد از خداوند کریم و با عزمی جزم شده و بدون نگرانی و اضطراب به جلسه آزمون روید و نکاتی در جلسه آزمون بایستی به آنها توجه داشته باشید مانند لزوم حفظ خونسردی، توجه ویژه به زمان، خواندن سوالات بطور کامل و مواردی از این قبیل را در ذهن خود مرور نمایید.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.