×

ضمانت اجرای حق اختراع (patent)

ضمانت اجرای حق اختراع (patent)

زمانیکه حقی در حقوق کشورها و در مقررات بین المللی برای اشخاص ، پیشبینی می شود ، در جهت تضمین آن حق نیز بایستی مقرراتی پیش بینی شود

ضمانت-اجرای-حق-اختراع-(patent)

زمانیکه حقی در حقوق کشورها و در مقررات بین المللی برای اشخاص ، پیشبینی می شود ، در جهت تضمین آن حق نیز بایستی مقرراتی پیش بینی شود .

حقوق مالکیت فکری نیز از جمله حقوقی است که در حقوق داخلی کشورهای مختلف، و مقررات بین المللی برای اشخاص تعیین شده است . و بالطبع در جهت تضمین اجرای آن نیز مقررات مختلفی پیشبینی شده است حقوق مالیکت فکری به دو بخش اصلی مالکیت ادبی و هنری و مالکیت صنعتی تقسیم می شود و مالکیت طرح های ، (trade mark) علائم تجاری (Patent) صنعتی نیز خود به مباحث مختلفی از قبیل حق اختراع می پردازد . از آنجائیکه حق (integerated circut) و مدارهای یکپارچه (industrialdising) صنعتی اختراع نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشورها و اقتصاد جهانی دارد ، به نظر می رسد که مهمترین حوزه مالکیت صنعتی می باشد و بالطبع ضمانت اجرای آن نیز بایستی با عنایت به این اهمیت از جایگاه مهمی برخوردار باشد.حقوق انحصاری ناشی از حق اختراع که متعلق به صاحب آن می باشد ، باید به بهترین شیوه و باتصویب مقررات قانونی مقتضی تضمین شود تا جایگاه واقعی و فسلفه اصلی اعطای حقوق انحصاری به صاحبان حقوق هم در سطح داخلی کشورها و هم در سطح جهنمی تامین شود .امروزه با توجه به گسترش روزافزون فناوری و در نتیجه افزایشنقضحقوق مالکیت فکری به ویژه حق اختراع ، بررسی ضمانت اجرای حق اختراع امری ضروری می نمایاند . که ما در این تحقیق به این مساله بسیار مهم خواهیم پرداخت . ضمانت اجرای حق اختراع می تواند شامل : ضمانت اجرای کیفری ، مدنی ، اداری ،گمرکی شود که شاید برخی از این ضمانت اجراها در حقوق داخلی کشورها و مقررات بین المللی برای حق اختراع وجود ندارد . اما نیاز به آنها بنا به اقتضا ممکن است به شدت احساس شود . ما نیز در این نگارش به بررسی این ضمانت اجراها هم در سطح داخلی و هم تا حد امکان در سطح بین المللی و حقوق سایر کشورها ،خواهیم پرداخت .

فایل ها :

منبع : حق گستر

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.