×

قسمت اول گاندی، وکیل دعاوی

قسمت اول گاندی، وکیل دعاوی

قسمت اول گاندی، وکیل دعاوی

قسمت-اول-گاندی،-وکیل-دعاوی وکیل 

قسمت اول گاندی، وکیل دعاوی

 

(این اتوبیوگرافی که مشتمل بر فعالیت بیست ساله ی دوران وکالت مهاتما گاندی است از کتاب سرگذشت وی، ترجمه ی مسعود برزین چاپ تهران 1335 ه.ش نقل شده )

همکار محترم هندیم، مهاتما گاندی ما هر دو وکیل در چهره تاریخ نیایش و کرنش را سوگند یاد کردیم شمع ها برای این پروانه ، د رجامعه نور بدمیم وامید که هنوز دفاع مردانه هست ،آدمیت زنده ، هردو شرقی طعم استعمار چشیده و لک حسرت به صورتمان پیدا ،هر دو شب را پلک زدیم و نگارش کردیم درست، راست ، صبور و احترام بر ما بارید نه آغاز و ما پیوند مستمر شرقیان زنده در چشم کودکانه زیر درخت بانیان باهم هویت ،تابعیت و زدودن دروغ از قضا را یافتیم تو خواستی مقدس در تن چرخ نخ ریسیدگی خود را حک کنی ، من از تمام عالم ((قلم)) را از خداوند عشق گرفتم.فرهنگ کهنمان ، بودا داشت و کوروش و تو بر پرچم خود نقش تلاش و حرکت و من پرچم را در سکوت 3 کتاب قرارداد سبز ،سفید،سرخ منتشر کردم.

لحظه تنهایی سفرم را با تو گاندی عزیز پرمی کنم و از تو یاد گرفتم که همیشه در گیاه نیایش تبلور پیدا کنم ،انتشار آدمیت گاندی به اصفهان این نگار تاریخ خدا تنها ره می سپارم به تقدیر مرا به عترت ونمای حقیقت هند دعوت کن،دارم اندیشه ات را عمیق می خوانم.

وکیل شدم – بعد چه؟

تا بحال از اظهار علت مسافرت خود به انگلستان منحرف گشته ام ،بدان کشور رفتم تا حقوق بخوانم و وکیل دادگستری شوم.

برای اینکه دانشجوئی بتواند این دوره را پایان دهد و وکیل عدلیه شود میبایستی دوازده دوره را برویهم سه سال بطول میانجامد  ببیند و بعد امتحان دهد.

دروسی که باید می آموختیم بسیار سهل بود... در دوره من دو امتحان بود :یکی از حقوق روم و دیگری از عرف ...کتاب های مخصوصی برای این دو وجود داشت که می شد آنها را بخانه برد و مطالعه کرد...

تصمیم گرفتم حقوق رم را به لاتین بخوانم وآن لاتینی که در دبیرستان خوانده بودم اینجا خیلی به دردم خورد.قرائت این سلسله کتب بعدها در آفریقای جنوبی مورد استفاده قرار گرفت.زیرا در این محل حقوق هلندی رم در حکم عرف است.لذاخواندن ژوستینین در تفهیم حقوق آفریقای جنوبی بسیار مفید واقع شد.

قرائت کتب عرف انگلیسی در حدود نه ماه وقتم را گرفت.کتابعرف تألیف بروم که خیلی قطور ولی جالب است به تنهایی مدت زیادی از وقتم را بخود اختصاص داد.کتاب تساوی حقوق تألیف اسنل خیلی جالب ولی فهم آن مشکل بود .کتاب دعواهای مهم تألیف وایت و تودور که در آن جریان چند پرونده دادگستری ذکر شده و مورد بحث قرار گرفته هم دوست داشتنی بود و هم تعلیم دهنده .کتاب اموال حقیقی اثر ویلیامز و ادوارد وهمچنین کتاب اموال شخصی  تألیف گودایو را با علاقه خواندم .کتاب دیگر که یاد دارم هنگام بازگشت به هند با علاقه شدید خواندم حقوق هندو تألیفمین بود.

بالاخره امتحاناتم را دادم .از روز دهم ژوئن1891 میتوانستم وکالت کنم . روز یازدهم در دادگاه عالی نام نویسی کردم و روز بعد بطرف هند حرکت نمودم .

اما با داشتن این تحصیلات ترس و ناتوانی ام را پایانی نبود.حس میکردم هنوز لایق و اماده برای وکالت نبودم .یک فصل دیگر لازم است تا راجع به ناتوانی خود برای شما صحبت کنم.

ناتوانی من

پایان دوره تحصیل برای وکالت دادگستری سهل بود.اما کار در این راه بسیار مشکل .حقوق خوانده بودم ولی نمی دانستم چطور میشد با این حرفه اشتغال ورزید.کتابپندهای قانونی را باعلاقه و توجه خواندم معهذا نمی دانستم چگونه این پندهارا در حرفه ی خود بکار بندم.یکی از آنها این بود که:(مال خود را بطریقی بکار بر که خسارتی بدیگران نرسد) هرچه فکر میکردم عقلم نمی رسید  که انسان چنین اندرزی را به چه ترتیب می تواند برای موکل خود به مرحله ی عمل درآورد.کلیه پرونده های مهم را بالاخص در همین باره خواندم .افسوس که هیچ یک عملا اعتمادی در مورد اجرا این اندرز در امر وکالت بوجود نیاورد.

بعلاوه اطلاعی از حقوق و قوانین هند نداشتم.اطلاعاتم از حقوق هند واسلامی صفربود.حتی طرزتهیه عرضحال را نمیدانستم.مات وناتوان ماندم . فیروز شاه مهتا در وکالت دادگستری جلاد است: در دادگاه مثل شیر میغرد.از خودم می پرسیدم او چنین راه ورسمی را در انگلستان چه طور و از کجا آموخته است؟البته یافتن مهارت و قدرت حقوقی او برای من چنان از عهده ام خارج بودکه حتی حرفش را نمیشد زد.ولی بیم آن داشتم که آیا علی الاصول میتوانم با وکالت دادگستری امرار معاش کنم یا نه؟

اختبار مجله کانون وکلا شماره 105 سال 1346 صفحه 103

 

 

    

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.