×

قیمت 100 شتر بیش از 90 میلیون است

قیمت 100 شتر بیش از 90 میلیون است

قیمت 100 شتر بیش از 90 میلیون است

قیمت-100-شتر-بیش-از-90-میلیون-است

مسوولان در طی چند سال متوالی قیمت دیه را واقعی کنند یک وکیل پایه یک دادگستری با انتقاد از بلاتکلیفی مبلغ جدید دیه در سال جاری تاکید کرد که قیمت واقعی 100 شتر بیشتر از 90 میلیون تومان است. شهاب تجری در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه کرمانشاه در خصوص تعیین نرخ 90 میلیون تومان برای دیه یک انسان در سال‌جاری از سوی قوه قضاییه، اظهارکرد: در خصوص تعیین نرخ دیه سال‌جاری به دلیل افزایش قابل توجهی و ناگهانی که قوه قضاییه اعمال کرده، بحث های بسیاری تاکنون در بین کارشناسان، حقوقدانان و اساتید علوم اقتصاد رخ داده که در نهایت منجر به توقف در هنگام اجرای آن شد. وی ادامه داد: در حال حاضر مسئولان قوه قضاییه مجددا درحال بازنگری و بررسی دیگر جوانب اثرگذاری دیه 90 میلیونی در سطح جامعه هستند، گویا اصرار قوه قضاییه بر همان مبلغ 90 میلیون تومان برای تعیین نرخ دیه در سال‌جاری است. تجری با بیان اینکه این موضوع از جنبه های مختلفی قابل بررسی است، گفت: تعیین این نرخ جدید برای دیه از دوجنبه مثبت و منفی قابل بررسی است که اگر از جنبه مثبت آن بخواهیم بنگریم باید گفت که حقیقت آن است که دیه ارزش واقعی یک انسان نیست اما چون دیه در مقابل جان یک انسان قرار می‌گیرد باید بگوییم که بر اساس فقه اسلامی که ارزش جان یک انسان را (در یکی از موارد) برابر 100 شتر مقدر کرده، که ارزش 100 شتر نیز بسیار بیشتر از 45 میلیون تومان فعلی است و حتی می توان گفت که ارزش واقعی 100 شتر از مبلغ 90 میلیون تومان نیز بیشتر است.

این وکیل پایه یک دادگستری، گفت: اما نکته دیگر که بسیار قابل بررسی است، این است که تعیین این نرخ دارای جنبه های منفی است که شاید جنبه منفی آن بسیار قوی تر از جنبه مثبت اش باشد. بخشی از این مبحث به وضعیت اقتصادی جامعه بر می‌گردد، از آنجایی که افزایش نرخ دیه موجب افزایش حق بیمه ها می شود، قطعا فشار مضاعفی از نظر اقتصادی بر اغلب مردم کشور وارد می شود. اما شاید مهمترین بخش این موضوع که بسیار حائز اهمیت است، مربوط به افزایش آمار زندانیان جرایم دیه باشد که بدون شک با اجرایی شدن آن، شاهد افزایش چشمگیر آمار زندانیان دیه خواهیم بود. تجری یادآور شد: با این وجود منطقی ترین راه حل برای افزایش نرخ دیه همان بوده که طی سال‌های گذشته انجام می شد، اما مسئولان می توانستند، برای آنکه نرخ دیه به نرخ واقعی 100 شتر نزدیک تر شود، این تفاوت را طی چند سال و هر سال با افزایش درصد بیشتری نسبت به سال قبل، نرخ دیه را به نرخ واقعی 100 شتر برسانند. این وکیل پایه یک دادگستری، یادآور شد: با تمامی این اوصاف، شنیده ها حاکی است که گویا اصرار قوه قضاییه برای اعلام نرخ دیه سال‌جاری، همان مبلغ 90 میلیون تومان است.

    

پست های مرتبط

نظرات (2)

  • بهروز1390-04-21 پاسخ

    خیلی دوستت دارم دکتر.

  • علی1390-04-21 پاسخ

    سلام وقت بخیر. خوبید شما ؟ من بهروز شفیعی ام جسارتا یه چندتا عکس هم توی گالری تون بذارید اگر هم ندارید بگید تا عکس های خودم را براتون ارسال کنم . فدات

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.