×

همه چیز درباره پولشویی، تجارت نقدینگی

همه چیز درباره پولشویی، تجارت نقدینگی

هر نوع اقدام برای مخفی‌کردن و یا تغییر ظاهر هویت عواید نامشروع به طوری که وانمود شود از منابع نامرئی سرچشمه گرفته است، پولشویی نامیده می‌‌شود که نوعی تجارت نقدینگی است

همه-چیز-درباره-پولشویی،-تجارت-نقدینگی

هر نوع اقدام برای مخفی‌کردن و یا تغییر ظاهر هویت عواید نامشروع به طوری که وانمود شود از منابع نامرئی سرچشمه گرفته است، "پولشویی" نامیده می‌‌شود که نوعی تجارت نقدینگی است.

 پولشویی زمانی رخ می‌دهد که درآمدهای کسب‌شده توجیه قانونی نداشته و برای اینکه از حالت غیرقانونی خارج شده و شکل پول‌های معمول را به خود گیرد، از طریق پولشویی، مورد  تطهیر واقع می‌شوند.به عبارت ساده‌تر، قانونی‌کردن درآمدهای غیرقانونی، مشروع کردن پول‌های نامشروع و تطهیر پول‌های حرام و یا تبدیل پول‌های کثیف ناشی از اعمال خلاف به پول‌های تمیز و پاک، پولشویی نامیده می‌شود.

 روشهای پول شویی:

امور زیر در فرایند پولشویی از اهمیت بسزایی برخوردارند:

منشاء واقعی پول پنهان بماند، شکل پول تغییر کند یا به متاع با ارزش دیگری تبدیل شود، این پروسه مخفیانه طی شود، از پول کثیف حفاظت مستمر به عمل آید چرا که افرادی که در جریان  پولشویی بوده‌اند، می‌دانند که اگر آن را به دست‌آورند، تصاحب‌کننده اولی نمی‌تواند از آن شکایت کند.
 
شیوه‌های تطهیر پول پیچیده و متنوع است که این شیوه‌‌‌‌‌‌‌ها به عواملی چون نوع خلاف انجام شده، نوع سیستم اقتصادی، قوانین و مقرات کشوری که در آنجا خلاف انجام می‌شود و نوع مقرارتی که کشوری که پول در آن تطهیر می‌شود بستگی دارد.

از معمول‌ترین و مهمترین شیوه‌های پولشویی این است که پولشویان برای کاهش جلب توجه مجریان قانون به عملیات پووفی، تلفنی و فکس و ....  پول‌ها را به حساب‌های متعددی در کشورهای گوناگون انتقال می‌دهند.

 انواع پولشویی:

چهار گونه پولشویی قابل شناسایی ارده‌گذاری می‌کنند که از شیوه‌های دیگر تطهیر پول، سرمایه‌گذاری موقت در موسسات تولیدی، سرمایه‌گذاری در سهام و بازارهای اوراق بهادار و ایجاد سازمان خیریه قلابی، سرمایه‌گذاری در بازاهای طلا و الماس، شرکت در مزایده‌های اجناس هنری  و کالاهای قدیمی ( آنتیک) و انتقال پول به کشورهای دارای مقررات بانکی آزاد مانند کشور سوئیس اشاره کرد.
 
استفاده از معاملات تقلبی و صوری نیز در فرآیند پولشویی متداول است که یکی از شیوه‌های آن سرمایه‌گذاری خصوصی در طرح ساختمانی (ساخت و ساز ) و حتی به ظاهر تحسین برانگیز است.

قاچاقچیان بطور سنتی از طریق سیستم بانکی، روش انفجار ستاره  را به کار می‌برند که در این روش حساب سپرده‌ای با پول‌های مختلط کثیف و پاک افتتاح می‌کنند و با سفارش‌های مکرر از طریق حواله‌های کتبی، تلگرافی، تلفنی و فکس و ....  پول‌ها را به حساب‌های متعددی در کشورهای گوناگون انتقال می‌دهند.

 انواع پولشویی:

چهار گونه پولشویی قابل شناسایی است:

پولشویی درونی: شامل پول‌های کثیفی است که از فعالیت‌های مجرمانه در داخل خاک یک کشور ایجاد می‌شود.
 
پولشویی مهارشونده: شامل پول‌های کثیف به دست آمده از فعالیت‌های مجرمانه در داخل خاک یک کشور می‌شود.
 
 پولشویی بیرونی: شامل پول‌های کثیف به دست‌آمده از فعالیت مجرمانه انجام شده در سایر کشورهاست که در خارج نیز شسته می‌شود.
 
پولشویی واردشونده: شامل پول‌هایی است که از فعالیت مجرمانه در سایر نقاط بدست آمده و در داخل خاک کشور مورد نظر شسته می‌شود.

 مراحل پولشویی:

اولین مرحله در فرایند پولشویی سرمایه‌گذاری بوده و پولشویی تجارت نقدینگی است که مبالغ عظیمی پول را از فعالیت‌های غیر قانونی را ایجاد می‌کند که در این روش پول‌ها وارد سیستم مالی یا اقتصاد خرد شده و یا به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شوند.

مرحله دوم، لایه‌بندی کردن است: در روند لایه‌بندی کردن اولین تلاش برای پنهان‌سازی یا تغییر شغل منبع مالکیت سرمایه‌ها از طریق ایجاد لایه‌های پیچیده معاملات مالی است که مانع از رد‌یابی حسابرسی میشود  و نوعی بی‌هویتی ایجاد می‌کند.

 هدف لایه بندی، جدا نمودن پول‌های غیر قانونی از منبع جرم است که عمدتا با ایجاد شبکه‌ای پیچیده از معاملات مالی با قصد پنهان‌‌سازی از هر گونه روند حسابرسی همچون منبع مالکیت وجوه انجام می‌شود.

 مرحله سوم، ادغام کردن: مرحله‌ای که پول با سیستم مالی و اقتصادی قانونی  ادغام شده و یا تمامی دارایی‌های دیگر در این سیستم یکسان می‌شود.

پولشویان پول پاک‌شده را در اقتصاد ادغام نموده و وانمود می‌نمایند که از راه قانونی به دست آمده است که با انجام این مرحله، تشخیص قانونی یا غیر قانونی بودن ثروت بسیار مشکل است.
 
در کل می‌توان راه و روش اصلی پولشویی را در 12 مورد زیر خلاصه کرد:
 
انتقال درآمد و پول به خارج، تبدیل درآمد به پول خارجی،  چند مسیری کردن عملیات بانکی، استفاده از بنگاه‌های خیریه، انتقال مالکیت، خرید و فروش سهام، مشارکت صنعتی، همکاری با ماموران خائن، خرید و فروش چند باره مستغلات و زمین شهری، پنهان‌کاری و جا‌سازی پول و درآمد، خرید طلا و جواهرات و  سایر موارد مشابه.

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.