×

شرایط فرزند خواندگی از دیدگاه حقوقی

شرایط فرزند خواندگی از دیدگاه حقوقی

یک وکیل دادگستری گفت هدف اصلی قانونگذار در قانون فرزندخواندگی، تأمین منافع مادی و معنوی طفل است و در تفسیر مواد قانونی و تنظیم روابط مالی و غیرمالی سرپرست و فرزندخوانده باید نفع کودک را در نظر گرفت

شرایط-فرزند-خواندگی-از-دیدگاه-حقوقی وکیل 

یک وکیل دادگستری گفت: هدف اصلی قانونگذار در قانون فرزندخواندگی، تأمین منافع مادی و معنوی طفل است و در تفسیر مواد قانونی و تنظیم روابط مالی و غیرمالی سرپرست و فرزندخوانده باید نفع کودک را در نظر گرفت.

"عباس اسدی"، با اشاره به اهداف قواعد سرپرستی کودک گفت: در روابط بین پدر، مادر و فرزندان، رعایت حقوق هر دو طرف مورد توجه قانونگذار است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه قوانین جدید در راستای حمایت از کودکان‌اند و بر بازرسی دولت در این خصوص می‌افزایند، با این حال رعایت حق پدر و مادر در تنظیم قواعد حاکم بر این روابط سهمی شایسته دارد.

این وکیل دادگستری تصریح کرد: در فرزندخواندگی، تأمین منافع مادی و معنوی طفل هدف اصلی قانونگذار است، بنابراین، در تفسیر مواد قانون و تنظیم روابط مالی و غیرمالی سرپرست و فرزندخوانده باید نفع کودک را نیز در نظر داشت و هدف قانونگذار را از وضع قواعد سرپرستی فراموش نکرد.
 
اسدی با اشاره به مراحل واگذاری سرپرستی گفت: تقاضای سرپرستی در صورت داشتن شرایط باید به طور مشترک از سوی زن و شوهر تنظیم و تسلیم دادگاه شود، پس از ارجاع پرونده به بهزیستی اقدامات لازم مبنی بر بازدید منزل، بررسی وضعیت اجتماعی، ‌اقتصادی، فرهنگی، اخلاقی و مذهبی خانواده به عمل می‌آید، شرکت در کلاس‌های آموزشی، شرکت در شورای فرزندخواندگی، در صورت تایید شورا در نوبت انتخاب فرزند و در صورت فرارسیدن نوبت، دیدار با طفل انجام می‌شود و در صورت پذیرش از سوی خانواده، مشخصات طفل به دادگاه اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین  بررسی وضعیت طفل در دوران آزمایش و اعلام به دادگاه مربوطه در صورت رضایت درخواست صدور حکم دایم، معرفی جهت دریافت شناسنامه و گرفتن تعهد یک سوم اموال از طریق یکی از دفاتر رسمی از دیگر مراحل واگذاری سرپرستی است.

این وکیل دادگستری با تاکید بر صالح بودن دادگاه و نحوه اعطاء سرپرستی از سوی دادگاه به زوجین متقاضی کودک گفت: دادگاه صالح برای رسیدگی، دادگاه خانوادهٔ محلِ اقامت متقاضی است و دادگاه در دو مرحله به تقاضای فرزند خواندگی رسیدگی و مبادرت به صدور رأی می‌کند.

اسدی با اشاره به شرایط زوجین متقاضی گفت: در قوانینی حقوقی، پذیرش فرزند تنها از سوی زن و شوهر ممکن است و زن یا مرد مجرد نمی‌تواند سرپرستی کودکی را به طور رسمی عهده‌دار شود و تقاضای سرپرستی باید با توافق هر دو انجام شود.

وی اظهار داشت: از دیگر شرایط زوجین متقاضی می‌توان به پنج سال تمام از تاریخ ازدواج آن‌ها گذشته و از این ازدواج صاحب فرزند نشده باشند، سن یکی از زوجین حداقل سی سال باشد، زوجین دارای محکومیت جزائی مؤثر به علت ارتکاب جرائم عمدی و محجور ( سفیه، دیوانه، نابالغ ) نباشند، زوجین دارای صلاحیت اخلاقی باشند، زوجین یا یکی از آن‌ها دارای تمکن مالی باشند، زوجین مبتلا به بیماری صعب العلاج نباشند، اشاره کرد.

اسدی ادامه داد: همچنین زوجین معتاد به مواد الکلی یا مواد مخدر و سایر اعتیادات مضر نباشند، هرگاه زوجین از نظر پزشکی نتوانند صاحب فرزند شوند معافیت از شرایط 2 و 3 به عهده دادگاه است.

این وکیل دادگستری در پایان با اشاره به به نکات ضروری از دیدگاه قانون در خصوص فرزند خواندگی گفت: باردار شدن زوجه یا تولد کودک در خانواده سرپرست موجب فسخ حکم سرپرستی نخواهد بود،  چنانچه زوجین به دلایل پزشکی نتوانند صاحب فرزند شوند از بند 1 و 2 شرایط زوجین برای فرزندخواندگی معاف خواهند بود، وجوه و اموالی که زوجین به طفل تحت سرپرستی خود صلح کردند در صورت فوت طفل به زوجین تملیک خواهد شد، متقاضیان فرزند خواندگی با رعایت قانون و در صورت واجد شرایط بودن، می‌توانند فرزندان متعددی را سرپرستی کنند، در فرزندخواندگی کودک از حیث احوال شخصیه و ارث و وصیت تابع عادات و قواعد مذهبی پدر و مادر خواهد بود و همچنین دعوی مطروحه دعوی غیرمالی است.

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.