×

طرح کاداس چیست؟

طرح کاداس چیست؟

طرح کاداس یا کاداستر برای حفاظت و تحت حمایت قراردادن زمین های شهری اجرایی شده است که از سال 1350 به بعد موضوع این طرح مطرح شده است واین طرح زیر نظر سازمان ثبت اسناد واملاک کشور اجرا می شود

طرح-کاداس-چیست؟

طرح کاداس یا کاداستر برای حفاظت و تحت حمایت قراردادن زمین های شهری اجرایی شده است که از سال 1350 به بعد موضوع این طرح مطرح شده است واین طرح زیر نظر سازمان ثبت اسناد واملاک کشور اجرا می شود .

هدف این طرح حمایت از زمین و مزارع وباغات است که  افراد با سو استفاده ،در سالیان طولانی به خصوص در سالیان اخیر،از این زمین ها و باغات سو استفاده کرده ودرختان ان را قطع کرده وان را به قطعات مختلفی تقسیم کرده و اپارتمان ساخته اند یا به طور نامشروع فروخته اند و این خود لطمه ای جبران ناپذیر به اقتصاد ایران است. در برنامه ثریا که از تلویزیون ایران در شبکه یک پخش شد برای نمونه باغاتی نمایش داده شد که از بین رفته و درختان با قدمت چند صد ساله قطع و تبدیل به ملک مسکونی شده بود .متاسفانه در کشور ایران طرح های این چنینی با کندی اجرا می شود. اگر چه ادعا می شود که حدود 91 درصد از چنین زمین هایی زیر پوشش طرح کاداس است ولی در استان های مختلف مثل گیلان ،تهران (لواسانات)،و.... زمین ها وباغات بسیاری که حتی گاها می توانستند به عنوان اثر ملی ثبت شوند به نابودی کشیده  شده است. برای حفظ حقوق بیت المال و جلوگیری از رانتخواری بهتر است هرچه زودتر این طرح به طور کامل اجرا شود تا افراد دیگر به خود اجازه چنین سو استفاده هایی را ندهند.  ناگفته نماند که اجرای این طرح در کشورهای اروپایی سابقه ی طولانی دارد و نمونه ان کشور یونان است که اجرای اولیه چنین طرحی از این کشور شروع شده است. حتی طبق گفته ی یکی از مسئولین که در شبکه یک سیما سخن می گفت ،در روستاهای اتریش از سال 1851 اجرای طرح کاداس انجام شده است. حتی ناپلیون بناپارت (سردار فرانسوی) ،بیان کرده بود که اگر طرح کاداس کامل اجرا می شد ،همه ی سرزمین ها به فتح فرانسویان در می امد ،و این موضوع خود نشان دهنده ی اهمیت اجرای کامل این طرح می باشد .

میلاد میرزایی (کارشناسی ارشد حقوق خصوصی)

منابع:اینترنت /برنامه ثریا (شبکه یک )

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.