×

وظایف و اختیارات مدیر آپارتمان

وظایف و اختیارات مدیر آپارتمان

الف – وظایف مدیر آپارتمان 1 – حفظ ساختمان از صدمات و خسارات احتمالی ناشی از بی احتیاطی ، بی مبالاتی یا عدم رعایت نظامات و مقررات دولتی

وظایف-و-اختیارات-مدیر-آپارتمان وکیل 

الف – وظایف مدیر آپارتمان

1 – حفظ ساختمان از صدمات و خسارات احتمالی ناشی از بی احتیاطی ، بی مبالاتی یا عدم رعایت نظامات و مقررات دولتی .

نحوه وصول شارژ ساختمان از همسایه لج باز - فرهنگ آپارتمان نشینی و برخورد با همسایه - بایدها و نبایدهای آپارتمان نشینی - پیشگیری از مشکلات حقوقی در آپارتمان نشینی - نکات خواندنی در مورد آپارتمان نشینی - حقوق شهروندی و فرهنگ آپارتمان نشینی 

مدیر آپارتمان باید در موارد زیر به مالکان یا استفاده کنندگان از آپارتمان ( مقالات مرتبط با آپارتمان - سوالات مرتبط با آپارتمان ) تذکرات لازم را بدهد  :

- بی توجهی به نگهداری و استفاده از کولرها که ممکن است به علت نشت آب موجب صدمه به سقف ساختمان شود .

- نبستن شیر گاز به هنگام ترک طولانی ساختمان که ممکن است موجب بروز آتش سوزی گردد .

- جوشکاری با استفاده از برق عادی که امکان وقوع آتش سوزی را پدی می آورد .

- استفاده از واحد مسکونی به صورت کارگاه جهت تولید و ترکیب مواد خطرناک و آتش زا .

جزییات مربوط به مقررات آپارتمان نشینی - آپارتمان نشینی گونه جدید سکونت - فرهنگ کمرنگ آپارتمان نشینی 

در اینجا لازمست در مورد معانی حقوقی هر یک از اصطلاحات بی احتیاطی و بی مبالاتی و عدم رعایت موازین دولتی توضیح مختصری داده شود :

بی احتیاطی : عملی است که معمولاٌ امکان بروز حادثه یا خسارت را افزایش  می دهد مثل جوشکاری با برق عادی .

بی مبالاتی : ترک عملی است که موجبات بروز حادثه و خسارت می شود . مثل نبستن شیر گاز به هنگام ترک طولانی مدت منزل .

عدم رعایت نظامات و مقررات دولتی عبارت از انجام کارهای خلاف قانون است . مثل تبدیل محل مسکونی به کارگاه تولیدی .

رعایت اصول اساسی آپارتمان نشینی - آپارتمان نشینی و حقوق قانونی و حوزه مسئولیت ها 

2 – اجرای تصمیمات مجمع عمومی :

مجمع عمومی نهادی است که از سوی مالکین ساختمان با اکثریت مطلق آراء انتخاب می شود . یکی از وظایف مجمع عمومی ، انتخاب رییس مجمع و نیز انتخاب مدیر یا مدیران ساختمان می باشد . مجمع عمومی می تواند در مورد اداره ساختمان تصمیمات لازم را اتخاذ کند و ترتیباتی در مورد درآمد ، هزینه ها و ایجاد اندوخته برای حفظ و نگهداری و تعمیر بنا بدهد .

مدیر یا مدیران ساختمان در واقع مجری تصمیمات مجمع عمومی می باشند . طبق ماده 15 آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان ها  اگر قرار باشد ساختمان به وسیله مدیران اداره شود ، تعدادشان باید فرد باشد . مدت مأموریت مدیر یا مدیران دو سال است ولی مجمع عمومی می تواند این مدت را اضافه کند . انتخاب مجدد مدیر یا مدیران بلامانع خواهد بود .

در صورت استعفا و کناره گیری مدیر یا مدیران قبل از پایان یافتن مدت مذکور  مجمع عمومی می تواند با تشکیل جلسه فوق العاده نسبت به تعیین جانشین اقدام نماید .

چنانچه اداره ساختمان برعهده مدیران قرار داده شود تصمیمات آنان با اکثریت آراء معتبر خواهد بود .

مدیر یا مدیران ، امین شرکاء بوده و نمی توانند وظایف و اختیارات خود را به دیگری واگذار کنند یا فرد دیگری را به جای خود انتخاب نمایند .

3 – بیمه ساختمان در برابر آتش سوزی :

طبق ماده 20 آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان ها ، مدیر یا مدیران ساختمان مکلفند تمام بنا را به عنوان یک واحد تلقی نموده و آن را در مقابل آتش سوزی بیمه نمایند . سهم هر یک از مالکین با توجه به مساحت واحدی که در اختیار دارد به وسیله مدیر تعیین می شود . شرکاء لازمست سهم خود را در مورد بیمه آتش سوزی به مدیر ساختمان تسلیم نموده تا مدیر بتواند تمامی ساختمان را در برابر آتش سوزی بیمه نماید .

نصب دوربین در مشاعات و نگهداری سگ در آپارتمان - سوء استفاده از حق در آپارتمانها 

4 – اعلام هزینه های مستمر و مخارج به هر یک از شرکاء :

 با توجه به این که نگهداری و تعمیر هر بنا نیاز به هزینه هایی دارد که بخشی از آن هزینه های مستمر است مثل هزینه نظافت ، نگهبانی و امثال آن ، مدیر یا مدیران مکلفند میزان هزینه های مستمر و مخارج معمول را به هر یک از شرکاء اعلام دارند .

5 – استخدام دربان :

در کلیه ساختمان هایی که بیش از ده آپارتمان دارد مدیر ساختمان مکلف است برای حفظ و نگهداری و نظافت قسمت های مشترک و انجام سایر امور مورد نیاز دربانی استخدام نماید .

ب – اختیارات مدیر آپارتمان :

1 – مدیر یا مدیران آپارتمان به ترتیبی که مجمع عمومی تصویب می کند  می توانند به منظور تأمین هزینه های ضروری و فوری وجوهی به عنوان تنخواه گردان از شرکاء دریافت دارند .

2 – دریافت هزینه های لازم از شرکاء برای استفاده ، حفظ و نگهداری عادی ساختمان و تأسیسات و تجهیزات مربوط .

3 – رسیدگی مقدماتی به اعتراض هر یک از شرکاء در مورد سهمیه یا میزان هزینه مربوط به سهم خود . اگر مشکل توسط مدیر ساختمان حل و فصل نشد ، شخص معترض می تواند به مراجع قضایی مراجعه کند .

4 – چنانچه مالک ملک خود را اجاره دهد و یا به دیگری اجازه استفاده از آن را بدهد و استفاده کننده  متعهد به پرداخت هزینه های مشترک باشد ولی از این کار خودداری کند ، مدیر آپارتمان می تواند علاوه بر مراجعه به استفاده کننده به مالک اصلی نیز مراجعه نماید و هزینه های مشترک را از مالک مطالبه نماید .

5 – تعیین سهم هر یک از مالکین (یا استفاده کنندگان از واحدهای آپارتمانی ) به نسبت مساحت قسمت اختصاصی هر ملک ، به مجموع مساحت قسمت های اختصاصی تمام ساختمان مثل هزینه آسفالت پشت بام . مثلاٌ اگر در یک مجتمع 1200 متری ، 1000 متر مربع به طور اختصاصی در اختیار مالکین یا استفاده کنندگان بوده و سهم اختصاصی یکی از مالکین 100 متر مربع باشد مبلغی که این مالک باید بپردازد معادل 10 درصد از 1000 متر خواهد بود . به عبارت دیگر 200 مترمربع مشاع در تعیین سهم مؤثر نیست .

6 – تعیین و وصول مخارجی که ارتباط با مساحت زیربنای قسمت اختصاصی دارد مثل هزینه های مربوط به سرایدار ، نگهبان ، متصدی آسانسور ، مسوول نگهداری تأسیسات ، باغبان ، تزئینات قسمت های مشترک که لازمست به طور مساوی بین مالکین یا استفاده کنندگان تقسیم گردد .

7 – اقدام قانونی علیه مالک یا استفاده کننده از پرداخت هزینه های مشترک ، در صورت خودداری مالک یا استفاده کننده از پرداخت سهم خود از هزینه های مشترک ، از طرف مدیر یا مدیران به وسیله اظهارنامه مراتب به آنها اعلام می شود و مبلغ بدهی و صورت ریز آن به وسیله اظهارنامه مطالبه می شود .

دستورالعمل تفکیک آپارتمان ها - آئین نامه اجرائی قانون تملک آپارتمانها 

8 – اختیارات مدیر ساختمان در مورد ساختمان های قدیمی و فرسوده ، در صورتی که به تشخیص سه نفر از کارشناسان رسمی دادگستری عمر مفید ساختمان به پایان رسیده و یا به هر دلیل دیگری ساختمان دچار فرسودگی کلی شده باشد و بیم خطر یا ضرر مالی و جانی برود و اقلیت مالکان قسمت های اختصاصی در تجدید بنای آن موافق نباشند ، آن دسته از مالکان که قصد بازسازی مجموعه را دارند ، می توانند بر اساس حکم دادگاه ، با تأمین مسکن استیجاری مناسب برای مالک یا مالکان که از همکاری خودداری می ورزند نسبت به تجدید بنای مجموعه اقدام نمایند و پس از اتمام بازسازی و تعیین سهم هر یک از مالکان از بنا و هزینه های انجام شده ، سهم مالک یا مالکان یاد شده را به اضافه اجوری که برای مسکن اجاری ایشان پرداخت شده است از اموال آنها از جمله همان واحد استیفا کنند . در صورت عدم توافق در انتخاب کارشناسان ، وزارت مسکن و شهرسازی با درخواست مدیر یا هیأت مدیره اقدام به انتخاب کارشناسان یاد شده خواهد کرد . مدیر یا مدیران مجموعه به نمایندگی از طرف مالکان می توانند اقدامات موضوع این ماده را انجام دهند . چنانچه مالک خودداری کننده ار همکاری اقدام به تخلیه واحد متعلق به خود به منظور تجدید بنا نکند ، حسب درخواست مدیر یا مدیران مجموعه ، رییس دادگستری یا رییس مجتمع قضایی محل با احراز تأمین مسکن مناسب برای وی توسط سایر مالکان ، دستور تخلیه آپارتمان ( مقالات مرتبط با آپارتمان - سوالات مرتبط با آپارتمان ) یاد شده را صادر خواهد کرد

نوشته استادمحمد اعتدال.   

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.