×

رفتار حرفه ای وکلا در آیینه دادسرا و دادگاههای انتظامی

رفتار حرفه ای وکلا در آیینه دادسرا و دادگاههای انتظامی

شان و منزلت قانون ، به گونهای است که ارتباط عمیقی با حقوق خصوصی و عمومی مردم دارد و بدین لحاظ است که حقوقدانان مناسبات وسیعی با مردم جامعه دارند

رفتار-حرفه-ای-وکلا-در-آیینه-دادسرا-و-دادگاههای-انتظامی

دادسرای انتظامی و کارنامه یکساله

شان و منزلت قانون ، به گونهای است که ارتباط عمیقی با حقوق خصوصی و عمومی مردم دارد و بدین لحاظ است که حقوقدانان مناسبات وسیعی با مردم جامعه دارند .

همان طوری که در حیطه هنر هیچ اثر هنری بدون نگرش و اعتنا به مردم نمیتواند ماندگار و ارزشمند باشد ، موفقیت و عدم موفقیت حرفهای حقوقدانان نیز ناظر به میزان اهمیتی است که برای مردم قائل می شوند . زیرا دانش حقوقی بدون اعتناء به مردم ، اساساً نمیتواند کاربرد مثبتی داشته باشد . سالها پیش ( 1331 ) با تلاش و مساعی بیدریغ گذشتگان ما که اعتقاد به استقلال وکیل در دفاع شجاعانه از مردم داشتند ، لایحه قانون استقلال کانون وکلای دادگستری تصویب و بدین ترتیب این نهاد غیردولتی ( NGO ) تاسیس گردید . لهذا جلب اعتماد مردم نسبت به جامعه وکلای دادگستری ، وظیفة مهمی برای کانونهای وکلای دادگستری ایران محسوب میگردد و بدین لحاظ مدیریت و مسئولین تمامی ارکان کانونهای وکلای دادگستری نمیتوانند در روند فعالیت و مدیریت خود فارغ از این مهم باشند . زیرا ارج و منزلت وکلای دادگستری متاثر از اعتماد و ارزشی است که مردم برای آنها قائل میگردند . از همین روست که در آئین نامه لایحه قانون استقلال کانون وکلای دادگستری برای مردم این امکان فراهم گردیده است که با اتکا به موازین و مقررات قانونی موجود ، شکایات خود را علیه وکلای خاطی ، مطرح کنند تا موجبات رسیدگی در دادسرای انتظامی کانون وکلا فراهم گردد . وقفه چندساله انتخاب هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز و عدم استفاده از تمامی ظرفیتهای مدیریتی کانون در این سالها و افزایش تعداد وکلا و کارآموزان در سالهای اخیر و مجموعه عوامل بیرونی ، علل محسوسی از جهت افزایش شکایتهای مطروحه و بالا بودن آمار پرونده های تخلفات انتظامی وکلا و کارآموزان محسوب میگردد . لهذا مسوولین و اعضای دادسرای کانون وکلای مرکز در بستر شرایط موجود ، مقتضی دانستند با تحلیل از شرایط مشخص حاضر ، به دنبال راهکارهای مناسب و غیرانتزاعی باشند که در مجموع ، عملکرد آنها از جهت مصالح کانون ، کنش مثبت داشته باشد . و در راستای تحقق این نیات ، همواره جلسات ماهانه اعضای دادسرا تشکیل تا با تعامل و تبادل نظر ، موثرترین راهکارها ارائه گردد . از مهمترین نتایج حاصل از این جلسات رسیدن به این واقعیت بود که مجازات تنها چاره معضل تخلفات انتظامی نیست بلکه ابعاد آموزشی و فرهنگی موضوع نیز باید مورد توجه قرار گیرد ، کارنامه یکساله دادسرای انتظامی کانون وکلای دادگستری مرکز ، حاصل تعامل و تشریک مساعی مجموعه اعضای دادسرای کانون و ناظر به نگرش و عملکردها ی ذیل میباشد .

1 ) رسیدگی شکایتهای مطروحه به گونهای انجام پذیرد ( با دقت ودر وقت مناسب ) ، که اعتماد عمومی مردم همواره نسبت به وکیل دادگستری و کانون وکلای دادگستری محفوظ بماند .

2 ) هوشیاری به این واقعیت که استقبال کانون در پذیرش شکایتهای مردم ، موجب سوء استفاده برخی اشخاص فرصتطلب که صرفاً در مقام تصفیه حسابهای شخصی مبادرت به طرح شکایت علیه وکلای دادگستری میکن ن د ( خصوصاً اشخاص طرف دعوای موکل ) نگردد و در این راستا هتک حرمت و عدم امنیت شغلی وکلای دادگستری به وجود نیاید .

3 ) در رسیدگی به شکایتهای مطروحه این نتیجه حاصل گردید که بروز برخی تخلفات ، صرفاً ناشی از عدم آگاهی به مقررات انتظامی میباشد ، لهذا ضرورت آموزش مقررات به کارآموزان وکالت احساس و در این خصوص تاکنون کلاسهای آموزشی متعددی ایجاد ، به نحوی که برای نخستین بار در کانون مرکز ، کارآموزانی که در دوره آتی موفق به اخذ پروانه وکالت میگردند از آموزشهای لازم مقررات انتظامی برخوردار میباشند و امیدوار هستیم که آمار تخلفات انتظامی به لحاظ معروض کاهش یابد .

4 ) هماهنگی با کمیسیون محترم انتشارات و جلب رضایت آن کمیسیون ، جهت تخصیص بخشی از مجله کانون ، به منظور درج مقالاتی که میتواند به عنوان بخشی از فعالیتهای فرهنگی و آموزشی دادسرا محسوب گردد .

5 ) مصاحبه با پیشکسوتان و درج آن در مجله کانون و عینیت دادن معیارهای ارزشی و اخلاقی آنها در خصوص حرفه وکالت دادگستری به منظور شناسایی الگوهای مناسب ، برای همکاران جوان .

6 ) برگزاری سخنرانیهای ماهانه با موضوع اخلاق حرفهای وکلای دادگستری و پرسش و پاسخ در خصوص معضلات و مشکلات اعضای دادسرا در رابطه با پرونده های تحت رسیدگی .

7 ) تدوین اخلاق حرفهای وکلای دادگستری که حسب مصوبه 7/8/1381 هیات مدیره محترم کانون به دادسرا محول گردید و دادسرا نیز در حال حاضر با مساعی و کوشش جمعی از اعضا ی خود در صدد تامین مورد فوق میباشد .

اعضای دادسرای انتظامی ، در کارنامه یکساله خود ، با نگرشی که شرح آن گذشت ، اوقات خود را با خلوص و صداقت ، صرف امور دادسرای انتظامی کردند و اعتقاد دارند : کار آنها بدون عیب و نقص نمیباشد ، زیرا تنها در بستر انفعال ، نقص و انتقاد وجود ندارد و در کمال میل ، آماده پذیرش انتقادهای همکاران خود میباشند . و در پایان تاکید می کند : مردم همواره ناظر و قضاوت کننده اعمال وکلای دادگستری میباشند و تنها با جلب اعتماد و احترام آنها میتوانیم در برابر طوفانهایی که هرچند بار درخت تنومند این تشکیلات را تهدید میکند ، مصون و استوار باقی بمانیم ، همان طوری که نیم قرن استوار باقی ماندهایم .

منبع : حق گستر

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.