×

دیه 90 بازهم 90 میلیون شد

دیه 90 بازهم 90 میلیون شد

دیه 90 بازهم 90 میلیون شد

دیه-90-بازهم-90-میلیون-شد

امید سلیمی بنی: دادستان کل کشور در نشست امروز خود، درباره دیه 90 میلیونی توضیح داد و قول داد کسی به خاطر عجز از پرداخت دیه در صورت داشتن بیمه 60 میلیونی، به زندان نمی رود.

غلامحسین محسنی اژه ای همچنین در پاسخ به خبرآنلاین درباره متهمان دولتی توضیح داد 4 متهم به دادگاه می روند. 3 نفر در مرحله صدور کیفرخواست هستند و برخی دیگر نیز در مرحله تحقیفات هستند.

وی از محمد شریف ملکزاده نام برد و گفت پرونده وی هنوز در مرحله تحقیق است. وی همچنین درباره جرایم مربوط به جعل اخیر در کشور گفت: "ظرف 9 ماه گذشته حدود 26 مورد کسانی که جعل عنوان قضایی کرده بودند و از این طریق موجب دردسر برای مردم شده بودند، پرونده تشکیل شده. حدود 20 نفر دستگیر که 56 میلیارد ریال کلاهبرداری کرده اند. بقیه این افراد متواری هستند. باز هم به مردم هشدار می دهیم گول شیادان و جاعلان را نخورند.

" اژه ای همچنین درباره مزاحمان تلفنی و مزاحمان اینترنتی اینطور به مردم هشدار داد: " بعضی افراد شیاد و کلاهبردار، مزاحم برخی از افراداز طریق اینترنت و تلفن و فضای مجازی می شوند. پرونده ای بوده که مردی صدای زن در می آورد و تحت عنوان اینکه زن است، با مردی ارتباط می گیرد. گاهی صدا را ضبط می کند و بعد از او می خواهد اخاذی کند. گاهی مردی که صدای زن درآورده و مزاحم کسی شده، یا با کسی ارتباط برقرار کرده، برای خانواده طرف مقابل می فرستد و موجب دردسرهای سنگینی شده. به این حرفها و صداهایی که در فضای مجازی منعکس می شود، توجه نکنند تا لطمه نخورند."

در زیر مشروح پرسش و پاسخ سخنگوی قوه قضائیه را می خوانید.

پرسش :سایتها و خبرگزاریهای داخلی روزنامه ایران را مورد هجمه قرار دادند و از حضور یگان ویژه نیروی انتظامی به دروغ خبر داده بود که باعث سوء استفاده قرار گرفت. هیات نظارت بر مطبوعات تذکر داد و پرونده را به دادگاه فرستاد.شما با هتاکان به روزنامه ایران چه خواهید کرد؟ (روزنامه ایران )

پبشینه : در ضمیمه خاتون روزنامه ایران، برخی از مطالب درباره حجاب درج شده بود که اعتراضاتی را به دنبال داشت.

پاسخ :علی القاعده کار فرهنگی باید طوری باشد که در جهت تقویت و تثبیت فرهنگ باشد، خودش موجب نشود افکار و ذهنیتهای مردم را نسبت به آن نشریه برانگیزد.رسالت مطبوعات در قانون مشخص شده، در ماده 6، قانون مطبوعات تشریح شده که موارد خلاف کدام است. مجازاتی هم که برای صاحب نشریه متخلف تعیین شده نیز معلوم است. در قانون جدید مطبوعات، علاوه بر مدیر مسئول که نسبت به همه آنچه در نشریه و ضمایم درج می شود، مسئول شناخته می شود، بلکه نویسنده مطلب و دیگرانی که در ارتکاب جرم به عنوان مباشر و شریک و معاون دخالت داشته اند، قابل تعقیب است. در تخلفات شخصی، باید شاکی حضور داشته باشد، ولی در جنبه عمومی، مدعی العموم وارد می شود. اقدام هیات نظارت و دستگاه قضایی نافی همدیگر نیست. در هیات نظارت شنیده ام تذکر جدی به روزنامه ایران بدهند و به دادگاه معرفی کنند، زیرا از نظر انها تخلف صورت گرفته است. دادستان عمومی تهران نیز برای این موضوع اقدام کرده، اما اینها موجب خلاف قانون دیگران نیست. اگر خلاف قانون و مقررات نسبت به هر کس و شخصیت حقوقی و حقیقی تعرضی صورت بگیرد، اگر جنبه خصوصی داشته باشد، دستگاه قضایی موظف به رسیدگی است و در صورت عمومی بودنت جرم نیز دادستان تعقیب می کند. نشریاتی که وابسته به یک قوه هستند، باید خیلی بیشتر رعایت کنند و مراقبت صددرصدی داشته باشند.

پرسشش :تعیین نرخ دیه هنوز انجام نشده. میزان نرخ دیه به کجا رسید؟ (خبرگزاری پانا )

پیشینه :درباره تعیین نرخ دیه، هنوز اختلاف است. بیمه ها می گویند نباید بیش از درصد ناچیزی به دیه اضافه شود، ولی قوه قضائیه میزان دیه نفس کامل را 90 میلیون اعلام کرده. طبق گفته رئیس ستاد دیه کشور، قرار است رهبری در این باره اعلام نظر کند.

پاسخ:در مسئله دیه، مسایلی مطرح شد و به دنبال آن مسایل، وزیر دادگستری در خرداد امسال، نامه ای نوشت و درخواست 2 ماه مهلت کرد تا بیمه ها و دولت مسئله را بررسی کنند تا دیه 90 میلیونی که ممکن بود مشکل ساز باشد، تعدیل شود. این دو ماه، امروز تمام است. چند نوع بررسی قرار شد صورت گیرد. اولا از لحاظ حقوقی و فقهی، برای مواردی که در قانون و شرع است که عملا اکنون 3 مورد موضوعیت دارد، آیا می توان از موارد دیگر مانند حله یمنی، دیه را در نظر گرفت. به نتیجه نرسیدیم. ثانیا قرار شد درباره نرخ شتر، بررسی شود. قیمتی که گرفته شد 90 میلیون بود که جهاد کشاورزی اعلام کرده بود. در تحقیق میدانی نیز قیمت از این کمتر اعلام نشده، بنابراین تغییری از این جهت حاصل نخواهد شد. امسال قیمت همین است و مورد دیگری پیدا نخواهد شد. از اول امسال نیز بیمه ها بر اساس 45 میلیون قرارداد بسته اند. مقرر شده از اول مهر، بیمه ها می توانند قراردادهای خود را تجدید کنند و بر اساس شنیده های من، قرار شده تا 60 میلیون تومان تانیمه دوم قرار داشته باشد، مابقی را به طور طبیعی کسی که بیمه بر عهده اش هست، باید بپردازد. اگر کسی نداشت و ممکن است برود زندان. کسی که دارد، باید بپردازد، اگر بخشش صورت گرفت که بهتر، اگر مدیون، مال داشت، بپردازد، اگر معسر باشد، به طور طبیعی معسر را زندان نمی کنند. این اشکال بود که افراد مازاد بر 60 میلیون بیمه ها، ندارند و ممکن است زندانی بشود و زندانها متراکم شود. اگر کسی معسر باشد و نداشته باشد.

پرسش :با وجود اعدام 4 نفر در روز، دستگیریها، کشفیات، چرا مشکل شیشه و سایر مواد مخدر حل نمی شود؟ (خبرگزاری مهر)

پیشینه : موضوع مواد مخدر در کشور بیشترین اعدامیها را داشته. همچنین روزانه 10 نفر در کشور بر اثر اعتیاد می میرند.

پاسخ :از کجا درآورده اید 4 اعدامی در روز به خاطر مواد مخدر داشته ایم؟ مواد مخدر مشکل بسیاری از کشورهاست. لازم است همه افراد جامعه در این باره حساس باشد. به خصوص مواد مخدر صنعتی را همه گوشزد کنیم. در سطح بین المللی ادعا می شود با این مواد مبارزه کرده اند، ولی ما دستهای بیگانگان را در این ماجرا می بینیم. پلیس و دستگاه قضایی تلاش خوبی دارد. در یک سال اخیر تلاش شده به سراغ قاچاقچیان اصلی برویم. در ماه های اخیر به مقدار بالاتر از کشفیات دسترسی پیدا کرده ایم. الان پلیس سراغ عناصر اصلی می رود. این کار خیلی خوب است و باید به ریشه ها پرداخت. باید در جهت اقدامات حقوقی علیه کسانی که خارج از کشور، خصوصا کشورهای همسایه مسئولیت دارند، اقدام صورت گیرد. همه خصوصا ستاد مبارزه با مواد مخدر که ریاست آن با رئیس جمهور است، باید تلاش بیشتری کنند. وزارتخانه هایی که موظف شده اند باید برای درمان افراد معتاد، اقدام کنند. خانواده ها حاضر به کمک های فکری و مالی هستند. خانواده ها نیز باید تلاش کنند. معما وجود ندارد. مشکل هست، سنگین هم هست و باید همه نظام وارد شود، ستاد مبارزه با مواد مخدر که سالیان قبل تشکیل شده، رئیس جمهور در آن عضو و رئیس است. چندین وزارتخانه و دستگاه امنیتی و فرهنگی عضو این ستاد هستند تا با این مشکل همه نظام درگیر شود.

پرسش :پرونده جنگیران منسوب به دولت به کجا رسید؟ (خبرگزاری آنا )

پیشینه :چند نفر از افراد وابسته به حلقه نزدیک به دولت، به اتهام ارتباط با اجنه دستگیر شدند.

پاسخ :دستگاه قضایی با اتهام و جرم برخورد دارد، نه با عنوان. ممکن است جنگیر از باب جنگیری خود، مرتکب جرم شود، ولی ما به اتهام جرمی که مرتکب شده، با او برخورد می کنیم. دو نفر از کسانی که معروف شده اند به جنگیر، در شرف رسیدگی پرونده در دادگاه است. قرار مجرمیت صادر شده و کیفرخواست در شرف صدور است و به دادگاه خواهد رفت.

پرسش : دادگاه فائزه هاشمی به کجا رسید؟ (خبرگزاری زنان و خانواده )

پیشینه :فائزه هاشمی فرزند علی اکبر هاشمی به دلیل مصاحبه به سایتهای خارج از کشور به دادگاه فراخوانده شد

پاسخ : وکیل ایشان استمهال خواسته اند و یک ماه به ایشان فرصت داده شده، ظاهرا نوبت دادگاه ایشان 21 شهریور خواهد بود.

پرسش :شنیده شده دادگاه متهمان و جاسوسان به پایان رسیده، شایعات مطرح شده این دو نفر مشمول عفو ریاست جمهوری قرار گیرند و بدرقه بشوند. آیا صحت دارد؟ (خبرگزاری فارس )

 پیشینه :3 متهم به جاسوسی که اتباع آمریکا هستند، هفته گذشته محاکمه شده اند. وزیر امور خارجه اظهار امیدواری کرده این افراد آزاد شوند .

پاسخ :من خبر ندارم چه شایعه ای شده، ولی رسیدگی به پایان رسیده و ختم رسیدگی در شعبه 15 عن قریب اعلام خواهد شد. به زودی حکم این افراد نیز صادر می شود.

پرسش :پرونده آقای ملکزاده آیا به دادگاه رفته؟ (خبرگزاری ایرنا)

پیشینه : ملکزاده معاون سابق وزارت امور خارجه در اختیار دستگاه قضایی است.

پاسخ :آقای ملکزاده بازداشت است، پرونده در مرحله تحقیقاتی است، دادگاه نرفته و دو نفر دیگر هستند که باید به دادگاه بروند

پرسش :درباره برخورد نیروی انتظامی در جمع آوری ماهواره، انتقاداتی شده، نظر دادستانی در این مورد چیست؟ (روزنامه قدس )

پیشینه :در روزهای اخیر نیروی انتظامی از تکنیک راپل که عملیات مخصوص نجات گروگان است و همچنین چرخبال برای جمع آوری ماهواره ها استفاده کرده است.

پاسخ :اگر همه ملتزم به قانون باشیم، چیز خوبی است. اگر مردم خودشان پایبند به قانون باشند، بهتر نیست؟ استحضار دارید استفاده از تجهیزات ماهواره ای طبق قانون از سال 73، ممنوع است. وارد کنندگان و توزیع کنندگان و نصب کنندگان هم مجرم هستند. اگر به صورت مشهود باشد که پلیس می تواند به صورت جرم مشهود و بدون حکم قضایی دستگیرشان کند. استفاده از ماهواره فواید و مضاری دارد. بسیاری از کشورها اجازه استفاده از همه شبکه های ماهواره ای را نمی دهند. چون امنیت و خانواده های به خطر می افتد. برخی شبکه ها به خاطر مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایجاد شده، رسما مورد حمایت کشورهایی است که با ما مبارزه می کنند. بدیهی است باید برخورد کرد. قانون هم داریم. پلیس و قوه قضائیه در طول سالیان مختلف، از مردم خواسته خلاف قانون نکنند. مردم همت کنند و خلاف قانون نکنند. حریم خصوصی نیز پلیس باید با اجازه دستگاه قضایی برود. قاضی نیز همکاری می کند و معمولا پلیس مجوز دارد. اگر نیاز به حضور در حریم خصوصی افراد، داخل ساختمان برود، باید اجازه بگیرد. اگر موردی است که پلیس خلاف کرد، برخورد می کنیم.

پرسش :قوه قضائیه اقدامی برای تنظیم و ارسال لایحه مبارزه با جرایم خشن انجام داده؟ (خبرگزاری شبستان )

پیشینه :در ماه جاری بحث درباره مبارزه با جرایم خشن مسئولان قضایی و امنیتی را به مجلس فراخواند.

پاسخ :چون در پاره ای از موارد فوریت داشت، نشستی با کمیسیون قضایی مجلس داشتیم که پیشنهادهایمان را مطرح کردیم که در کمیسیون تصویب شد و به زودی برای رایگیری به صحن علنی می رود.

پرسش :ما شاهد رسیدگی به 13 میلیون پرونده در قوه قضائیه هستیم که گفته می شود یکی از عمده ترین دلایلش فقر است، علی رعم وعده های مسئولان، شاهد افزایش قیمتها هستیم. شما به عنوان دادستان چه موضعی دارید؟ (روزنامه اطلاعات )

پیشینه :رئیس قوه قضائیه درباره تشکیل تعداد زیادی از پرونده ها در قوه قضائیه در جلسه شورای مسئولان عالی قضایی سخن گفته بود

ورودی پرونده ها در دستگاه قضایی این میزان نیست. رسیدگی پرونده ها در دستگاه به این میزان است. حالا 12 میلیون و یا هر قدر هست، پرونده ابتدا در دادسرا ثبت می شود، در صورت داشتن کیفرخواست در دادگاه ثبت می شود. ولی دو رسیدگی صورت گرفته. در صورت نقص پرونده در دادگاه به دادسرا ارجاع می شود، می شود 3 آمار، بعد از رفع نقص می رود دادگاه می شود 4 آمار، بعد در صورت اعتراض در دادگاه تجدید نظر می شود 5 آمار، اگر به دلایلی برگشت می رود دیوان عالی کشور و در صورت نیاز برمی گردد در دادگاه همعرض، می شود آمار دیگری، دوباره بر می گردد، این که گفته می شود 12 میلیون یا هر قدر، عدد پرونده ای است که مورد رسیدگی در مراحل مختلف دستگاه قضایی واقع شده، نه این که این تعداد وارد دستگاه قضایی شده است. این امر مشتبه می شود. مواردی نیز در شورای حل اختلاف مطرح می شود. ولی در دادگاه نیزثبت می شود. گاهی در شوراها حل نمی شود و به دادگاه باز می گردد و ثبت می شود، این یعنی آمار متعدد از رسیدگی به پرونده های قضایی. باید این را اصلاح کنیم. آمارهای ارائه شده، داخلی در دستگاه قضایی است. زمینه های وقوع جرم را باید کم کرد، ولی خیلی مسایل باید اتفاق بیفتد، حتما یکی از زمینه های وقوع جرم، فقر است، یکی از موارد وقوع جرم، جهل و بیسوادی است، اینها را طبعا ریاست قوه درباره اش تصمیم گیری کرده اند. ولی امکان آن از ناحیه قوه قضائیه، به تنهایی امکان پذیر ندارد. در ازدواجها سن، بالا رفته و ممکن است مشکلاتی پیش بیاید. طلاق زیاد است، بچه طلاق ممکن است دچار مشکل و جرم شود. ما در حال تلاش هستیم و معاونت پیشگیری از وقوع جرم در این دوره تشکیل شد و اقداماتی را انجام می دهد.

پرسش : در روزهای اخیر شاهد سخنانی بین دیوان عدالت اداری و سازمان میراث فرهنگی بر سر قانون حفاظت از آثار فرهنگی هستیم. چرا برداشتها از قانون مختلف است؟ (روزنامه جهان صنعت)

پیشینه : رئیس دیوان عدالت اداری می گوید در تخریب بناهای تاریخی مانند خانه پروین اعتصامی نقشی نداشته، در حالی که سازمان میراث فرهنگی، دیوان عدالت اداری را به دلیل لغو آرای این سازمان، مسئول تخریب آثار باستانی و تاریخی می داند

پاسخ :هر فرد حقوقی و حقیقی ادعایی بکند در دیوان عدالت اداری، تا حرفشان شنیده نشود، دفاعیاتشان اخذ نشود، حکم صادر نمی شود. البته برداشتهای متفاوت از قانون می شود و آن نیز قانونگذار مسیر را باز کرده و همه باید ملتزم به قانون باشیم، اگر جایی مشکل و اختلاف در تفاسیر پیش آمد، مطرح شود.

پرسش :در روزهای اخیر پرونده های مسئولان دولتی که در بازداشت هستند، اعلام شده، ولی هنوز مشخص نشده است پرونده افرادی مانند رئیس سابق موزه ملی ایران و بازداشت شده های میراث فرهنگی و وزارت ارشاد به کجا رسید؟ (خبرآنلاین)

پیشینه : دو مدیر عامل منطقه آزاد تجاری، معاون سابق وزیر امور خارجه، رئیس سابق موزه ملی ایران و تعدادی از کارکنان میراث فرهنگی و وزارت ارشاد بازداشت شده اند.

پاسخ :افرادی در دستگاه قضایی، در دولت، در مجلس، یا هر جای دیگر اتهام داشته باشند، تحت تعقیب قرار می گیرند. چه بسا نمایندگان شاکی می شوند، یا مورد اتهام قرار می گیرند. 4 نفر از پرونده هایی که در دولت مطرح شده، کیفرخواست خورده و به دادگاه رفته، 3 نفر در شرف رفتن به دادگاه هستند و افراد دیگری نیز در مرحله تعقیب قرار گرفته اند. درباره جریان انحرافی نیز گفته ایم دستگاه قضایی هیچگاه فردی را به عنوان منحرف تعقیب نکرده و نمی کنیم. اگر به عنوان عمومی باشد، مدعی العموم تعقیب می کند، اگر سازمانهای اطلاعاتی و امنیتی و ضابطان قضایی درخواست کنند، افراد متهم، بازداشت و در اختیار دستگاه قضایی قرار می گیرند

سرپرست روزنامه ایران درباره آقای ملکزاده مدعی بیگناهی شده بود. چطور ایشان مطلع شده و اظهار نظر می کند؟ د(انشجو نیوز )

پاسخ :خوب نیست یک فرد یا کسی که درروزنامه دولتی قلم می زند، اینگونه صحبت کند. شاید از طریق خانواده های متهمان مطلع شده باشند. درباره اینکه چرا این افراد اظهار نظر می کنند نیز توصیه می کنیم این اظهار نظرها را به مقامات قضایی بسپرند.

پرسش :چرا حکم قاتلان روح اله داداشی صادر نشده است؟ (خبرنگاران جوان)

پیشینه :روح اله داداشی قهرمان ورزشی ایران در یک درگیری خیابانی توسط جوان 17 ساله ای به ضرب چاقو به قتل رسید.

پاسخ :حکم قصاص درباره ضارب اصلی داداشی صادر شده، بستگی به اولیاء دم دارد. تا اکنون درخواست قصاص داشته اند، ممکن است منصرف شوند. این حکم، اولا باید به محکوم الیه و شکات ابلاغ بشود. اکثر پرونده ها با حضور وکیل رسیدگی می شود ولی درباره پرونده هایی که درباره قتل نفس است، حتما وکیل باید حضور داشته باشد. اگر چنانچه اعتراض داشته باشند، در صلاحیت دیوان عالی کشور است که نظر بدهد. هنوز این حکم به طرفین پرونده ابلاغ نشده. اگر صاحبان دم به اجرای حکم صادره اصرار کنند، این کار انجام می شود.

منبع: خبرآنلاین

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.