×

اختبار مرداد 1379

اختبار مرداد 1379

اختبار مرداد 1379

اختبار-مرداد-1379 وکیل 

حقوق مدنی مرداد 1379

سوالات حقوق مدنی اختبار مرداد ماه 79 کارآموزان وکالت دادگستری مرکز
سوال اول - شخصی در تاریخ 1ر2ر78 اتومبیل خود را با سند عادی بمبلغ 10 میلیون تومان فروخته است . خریدار بابت قسمتی از ثمن معامله دو فقره چک به سررسیدهای 1ر9ر78 و 1ر10ر78 هر یک بمبلغ 5ر2 میلیون تومان برای وصول به فروشنده تسلیم و تعهد کرده بقیه ثمن را همزمان با تنظیم سند قطعی انتقال در دفترخانه اسناد رسمی بفروشنده بپردازد . در ضمن این مبایعه طرفین شرط کرده اند عدم پرداخت وجه هر یک از چکهای مزبور در سر رسید مقرر بخودی خود موجب فسخ معامله و اعاده مالکیت فروشنده نسبت به اتومبیل میباشد .
اولین چک طبق گواهی بانک محال علیه قابل پرداخت نبوده است . فروشنده برای دریافت وجه چک دوم نیز ببانک مراجعه و گواهی عدم پرداخت آن نیز صادر گردیده است . فروشنده از طریق دایره اجرای ثبت برای وصول وجه چکهای فوق اقدام نموده و که در جریان ادامه عملیات اجرائی است .
خریدار خواهان الزام فروشنده به تنظیم سند رسمی انتقال اتومبیل و حاضر بپرداخت تمام ثمن میباشد . فروشنده حاضر به انتقال اتومبیل نیست و معامله را منفسخ میداند . دعوای هر یک را که قابل پیشرفت و قانونی میدانید بپذیرید و دادخواستی کامل و توام با استدلال در حفظ حق موکل خود تنظیم نمائید . بارم 7

سوال دوم - مالک خانه ای بدون اینکه خانه خود را فروخته باشد طبق سند رسمی به دیگری وکالت میدهد که خانه او را بفروشد . در سند وکالت تصریح میشود که موکل ضمن عقد خارج لازم حق عزل وکیل و ضم امین و وکیل دیگر را از خود سلب نموده است . از آنجا که مالک سپس خانه خود را با تنظیم مبایعه نامه عادی فروخته است و بیم آن دارد که وکیل او با استفاده از وکالتنامه خانه را بفروشد از شما میخواهد با طرح دعوای متناسب موجبات قانونی فسخ وکالتنامه را فراهم آورید . بمنظور اجابت خواسته نامبرده دادخواستی کامل و مستدل بنویسید . بارم 6

سوال سوم - دو نفر هر یک سه دانگ مشاع ساختمانی را برای آزمایشگاه تشخیص طبی طبق قانون روابط موجر و مستاجر مصوب 1356 با سلب حق انتقال عین مستاجر به غیر اجاره کرده اند . پس از انقضای مدت اجاره یکی از مستاجران بدون موافقت مالک سهم خود را به مستاجر دیگر واگذار میکند . مستاجری که اینک ششدانگ ساختمان در تصرف اوست تغییراتی به شرح زیر در آن ایجاد میکند : 1 - تبدیل دو اطاق از اطاقهای ساختمان به سالن 2 - احداث ظرفشوئی در داخل اطاقهای دیگر و در نتیجه تغییر مسیر لوله کشی و ایجاد فاضلاب برای ظرفشوئیها و گرفتن انشعاب آب سرد از محل واقع در داخل تاسیسات ساختمان غیر از محل اول 3 - اضافه کردن یک سرویس اضافی برای مشتریان خود که همه این اقدامات بدون موافقت مالک صورت گرفته است .
هر گاه شما وکالت مالک را برای تخلیه مورد اجاره می پذیرید استدلال شما در طرح دعوی چیست و اگر دعوای مالک را قابل پیشرفت نمیدانید برای انصراف او از طرح دعوی چگونه استدلال می نمائید . بارم 5

سوال چهارم - دوشیزه ای بدفتر کار شما مراجه اظهارنامه ای را ارائه میکند که در متن آن از زوج خود که تاکنون با او همبستر نشده و هنوز دوشیزه است . اولاً پرداخت تمام مهریه خود را که طبق سند رسمی ازدواج عندالمطالبه است از زوج تقاضا کرده است و توضیح داده تا زمانی که مهریه او پرداخت نشده حاضر به تمکین از زوج خود نیست . ثانیً با وجود عدم تمکین ، نفقه ایام گذشته را نیز از او مطالبه کرده است . زوج در ستون مقابل پاسخ داده است تا تمکین زوجه ش حاضر بپرداخت مهریه و نفقه به او نیست . کدامیک از زوجین را ذیحق میدانید و چرا ؟ بارم 2

حقوق جزا مرداد 1379

اختبار حقوق جزای خصوصی و اختصاصی مرداد ماه 1379
کانون وکلای دادگستری وقت : 2 ساعت

سئوال یک - حقوق جزای عمومی

فردی به اتهام دایر کردن مرکز فساد تحت پیگرد قرار گرفته است . دادگاه عمومی تهران به موضوع رسیدگی و یا توجه به اقرار و اعتراف متهم و سایر داخل اقامه شده اتهام وی را منطبق با بند الف ماده 639 قانون مجازات اسلامی ( تعزیرات ) می داند . لکن از آنجا که متهم جوان و فاقد سوء پیشینه کیفری است به استناد ماده 22 قانون مجازات اسلامی وی را مستحق ارفاق دانسته و به 11 ماه زندان محکوم می نماید . افزون بر این به استناد ماده 19 قانون مجازات اسلامی بعنوان تتمیم حکم تعزیری وی را به مدت سه ماه اقامت اجباری در یکی از شهرستان ها محکوم می نماید . این حکم به محکوم علیه ابلاغ می شود . وی در مدت مقرر قانونی به شما مراجعه گردد و تقاضا می کند با قبول وکالت وی در مقام تجدیدنظر خواهی برآئید .
اکنون با مطالعه دادنامه و در فرض توجه اتهام لایحه تجدیدنظر خواهی خود را پیرامون رای محکومیت موکل خود تنظیم نمائید . نمره ( 5 )

سئوال دوم - حقوق جزای عمومی

آقای حسین به اتهام جیب بری در دادگاه عمومی قم تحت تعقیب قرار می گیرد اقدامات اولیه به عمل میاید و سرانجام شعبه 25 دادگاه عمومی رای خود را به شرح زیر صادر می نماید که یکی از آقایان کارآموز وکالت متن رای را در گزارش خود آورده است متن رای دادگاه به شرح زیر است : در خصصو اتهام آقای حسین به اتهام یک فقره جیب بری با توجه به گزارش پاسگاه انتظامی شماره 9 قم و شکایت شاکی و اقاریر متهم به استناد ماده 657 قانون مجازات اسلامی و با رعایت ماده 22 قانون فوق به لحاظ ندامت وی به 3 ماه حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت و 30 ضربه شلاق محکوم می نماید اینک متهم پرونده به شما مراجعه کرده و از شما تقاضا می کند که در فرصت قانونی نسبت به درخواست تجدیدنظر وی اقدام نمایند در فرض صحت دلائل دادگاه پاسخ دهید .
آیا وکالت وی را در مرحله تجدیدنظر می پذیرید یا نه ؟ در صورتی که جواب مثبت است لایحه تجدیدنظر می پذیرند یا نه ؟ در صورتی که جواب مثبت است لایحه تجدیدنظر خواهی خود را تنظیم نمائید و در صورتی که وکالت وی را بنا به دلائلی نمی پذیرید دلائل عدم پذیرش وکالت را بیان نمائید . نمره ( 5 )

سئوال مشترک حقوق جزای عمومی و اختصاصی

آقای حسن وسیله آقای محسن مورد سوء قصد ( ترور ) قرار می گیرد . این عمل با اسلحه گرم صورت می پذیرد مبنی علیه مدتی بحال اغما بسر برده سرانجام بهبود می یابد . در این ارتباط آقای محسن به عنوان مباشرت در ترور به اتفاق دو نفر دیگر زیر عنوان معاونت در ترور تحت تعقیب قرار می گیرند . دادگاه انقلاب اسلامی مرکز به موضوع رسیدگی کرده و سرانجام مبادرت به اصدار رای می نماید .

خلاصه رای محکومیت و نوع اتهام سه نفر به شرح زیر است :
1 - متهم به ردیف اول به اتهام اقدام علیه امنیت کشور از طریق مباشرت به ترور به 15 سال حبس در زندان اصفهان محکومیت می یابد .
2 - متهمان ردیف دوم و سوم به اتهام اقدام علیه امنیت کشور از طریق معاونت در ترور به ترتیب به 10 سال حبس در زندان شیراز و 7 سال زندان در زندان کرمانشاه محکومیت یافته اند .

مواد استنادی برای سه نفر مواد 183 و 189 و 190 و 191 و 193 قانون مجازات اسلامی می باشند .
افزون بر این دادرس دادگاه به میزان تاثیر اقدام هر کدام از آن سه نفر در حصول جرم و با عنایت به اینکه آزادی آنان در مراوده با دیگران موجب مفسده است به استناد فتواهای فقهای عظام در این مورد و استنباط از مفهوم ماده 193 قانون مجازات اسلامی حبس بدل از تبعید تعیین شده است .
اینک با ملاحظه رای دادگاه و در فرض اثبات دلائل وقوع جرم به پرسش های زیر پاسخ دهید :

1 ) محکومیت 15 و 10 و 7 سال زندان از کدام یک از مواد استنادی دادگاه استنباط می شود ؟
2 ) اتهام متهمین ردیف دوم و سوم معاونت در ترور قید شده ولی به ماده معاونت در رای دادگاه اشاره نشده است نظر شما در این باره چیست در فرض معاونت باید به کدام یک از مواد قانونی استناد نمود ؟
3 ) اتهام متهمان در متن رای اقدام علیه امنیت ذکر شده ولی به مواد محاربه و افساد فی الارض استناد شده است نظر شما در این بار چیست ؟
4 ) حبس بدل از تبعید چه تعنوانی در قانون مجازات اسلامی دارد . بنظر شما بکار بردن چنین عنوانی درست است یا نه ؟ هر نظری که در این باره دارید بیان نمائید . نمره ( 10 )

آئین دادرسی مدنی مرداد 1379

”سوالات آئین دادرسی مدنی اختبار مرداد ماه سال 79“
وقت : یکساعت و نیم
سوال اول - آقای حسین آزاد یکدستگاه آپارتمان ملکی خود را با مبایعه نامه عادی به آقای اکبر رازی منتقل می نماید ، آقای اکبر رازی طبق سند عادی مورد معامله را به علی خوش گفتار واگذار می کند شخص اخیر به شما مراجعه اظهار میدارد قصد دارد وکالت تنظیم سند رسمی انتقال آنرا به شما تفوریض نماید حال پاسخ دهید که دعوی الزام به تنظیم سند رسمی انتقال آنرا به شما تفوریض نماید حال پاسخ دهید که دعوی الزام به تنظیم سند رسمی انتقال آپارتمان موصوف را علیه چه کسی باید طرح کنید ؟ آیا علیه طرف قرارداد ؟ علیه مالک یعنی فروشنده اولیه - یا علیه هر دو نفر آنها ؟ ( 5 نمره )

سوال دوم - آقای حسن اکبری بموجب سند عادی یک باب مغازه ای را از آقای رضا فرازی برای خواربارفروشی اجاره مینماید مستاجر اقدام به طرح دعوی الزام موجر به حضور در دفتر اسناد رسمی و تنظیم سند رسمی اجاره را در دادگاه مطرح مینماید دادگاه پس از رسیدگی حکم محکومیت خوانده را به تنظیم سند رسمی اجاره صادر و این حکم بمرحله قطعیت میرسد . متعاقباً موجر تقاضای تخلیه عین مستاجره را مطرح مینماید حالیه رسیدگی به دعوی تخلیه عین مستاجره را از ناحیه موجر چه قبل از درخواست صدور اجرائیه نسبت به دادنامه تنظیم سند رسمی اجاره و چه بعد از آن را مشروحاً در صور مختلفه بیان کنید .
( 5 نمره )

سوال سوم - مالک یکدستگاه آپارتمان در دادگاه علیه مستاجر خود دعوی تخلیه مطرح می کند پس از صدور رای غیابی محکوم علیه از این رای تقاضای تجدیدنظر در دادگاه استان می نماید دادگاه تجدیدنظر استان درخواست مذکور را واخواهی تلقی و به دادگاه عمومی بدوی اعاده می نماید در صورت اخیر تکلیف دادگاه عمومی چیست ؟ آیا دادگاه مذکور مکلف به تبعیت از نظر دادگاه تجدیدنظر استان است یا خیر ؟ نظر خود را مستدلاً بیان کنید . ( 5 نمره )

سوال چهارم - شخصی دو دستگاه آپارتمان را از مالک آن یکی بمنظور سکونت خود و دیگری برای محل کسب کار اجاره مینماید در غیاب مستاجر دو نفر آپارتمان های مذکور را متصرف میشوند بنظر شما بمستاجر میتواند علیه متصرفین مذکور دعوی خلع ید غاصبانه مطرح کند یا خیر نظرات خود را مستدلاً و مشروحاً بیان کنید . ( 5 نمره )

حقوق تجارت مرداد 1379

”سئوالات حقوق تجارت اختبار مرداد ماه سال 79“
سئوال اول :
شرکت تعاونی یکی از وزارتخانه ها در اجرای ... ... ... ... ... قانون شرکتهای تعاونی به یکی از کارمندان خود نمایندگی تفویض نموده تا در جلسات دادگاه شرکت کرده و مدافعات خود را از طرف شرکت بیان نماید . شما که به عنوان وکیل خوانده انتخاب شده اید در اولین جلسه دادگاه در این خصوص آیا ایراد قانونی نسبت به سمت نماینده مذکور دارید یا خیر ؟ اساس و مبانی استدلال خود را بیان کنید .

سئوال دوم -
دو نفر از مدیران شرکت سهامی خاص یک فقره چک در وجه شخصی صادر و به وی تسلیم می نمایند . در خلال این مدت مدیران شرکت مزبور استعفاء می دهند و مدیران جدید به ادعای آن که مدیران سابق اختیاری در صدور چک مزبور نداشته اند دستور عدم پرداخت وجه چک را به بانک محال علیه صادر می نمایند . دارنده چک به بانک محال علیه مراجعه می کند و به علت موصوف چک مذکور برگشت داده می شود . با عنایت به مراتب فوق ، وضع حقوقی دارنده چک ، امضاء کنندگان آن و مدیران جدید که دستور عدم پرداخت داده اند را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهید.

سئوال سوم -
هیئت موسس شرکت در شرف تاسیس ”الف“ ( سهامی عام ) اظهار نامه موضوع ماده ... . . لایحه اصلح قانون تجارت مصوب اسفند ماه 1347 را در تاریخ 1/2/1375 تنظیم و همراه مدارک و مستندات لازم جهت انجام تشریفات بعدی به اداره ثبت شرکتها تسلیم می نمایند ( تاریخ ثبت اظهارنامه در دفتر ثبت شرکتها 1/2/1375 می باشد ) با توجه به اطاله تشریفات پذیره نویسی یک نفر از موسسین و تعدادی از پذیره نویسان در تاریخ 1/8/1375 با مراجعه به اداره ثبت شرکتها درخواست صدور گواهی موضوع ماده ... را به منظور استرداد وجوه نقد و غیرنقد واریز به حساب شرکت در شرف تاسیس ”الف“ را می نمایند که گواهی در این رابطه صادر و تسلیم می گردد . در تاریخ 1/9/75 مجمع عمومی موسس شرکت یاد شده تشکیل می شود و طبق مقررات ضمن تائید تخصیص سهام ، اساس نامه شرکت را تصویب و مدیران . . . را تعیین می نماید . چگونگی وضعیت حقوقی شرکت و روابط اشخاص ذینفع در حالات مختلف با توجه به توضیحات فوق ، مسائل مطروحه و احتمالی را بررسی و مستدلاً بیان نمائید .

سئوال چهارم -
محدودیت شریک در شرکت تضامنی را براساس قانون تجارت به تفصیل شرح دهید .
« موفق باشید »

آئین دادرسی کیفری مرداد 1379

سوالات اختبار کتبی آئین دادرسی کیفری کارآموزان وکالت دادگستری ( 21/5/1379 )
به سه سوال زیر مستدلاً پاسخ دهید :
1 - آقای حسن بدادگاههای عمومی تهران مراجعه و محمود را باتهام خیانت در امانت تحت تعقیب قرار داده ، دادگاه عمومی به موضوع رسیدگی و حکم برائت آقای محمود را صادر کرده است . این دادنامه در دادگاه تجدیدنظر استان تهران نیز مورد تایید قرار میگیرد . حسن که از این شکایت به مقصود خود نرسیده شکایت دیگری به استناد همان اسناد و مدارک قبلی تحت عنوان سرقت مطرح مینماید. این بار دادگاه پس از رسیدگی بموضوع آقای محمود را باستناد ماده 661 قانون تعزیرات به چهارماه زندان و 30 ضربه شلاق محکوم مینماید . محمود ( محکوم علیه ؟ ) بشما مراجعه و تقاضا دارد در مقام تجدیدنظرخواهی در مهلت قانونی وکالت وی را بپذیرید . در صورتیکه شما وکالت وی را میپذیرید لایحه تجدیدنظر خواهی خود را تنظیم نمائید ، در صورتی که وکالت وی را نمی پذیرید جهات و دلائل آنرا بیان دارید .
در هر یک از دو مورد چنانچه به موادی از قانون آئین دادرسی کیفری استناد مینمائید آن مواد را ذکر نمائید : « بارم 7 نمره »

2 - شخصی باتهام صدور چک بلامحل تحت تعقیب قرار میگیرد . دادگاه عمومی تهران بموضوع رسیدگی و متهم را غیابا به زندان و جزای نقدی محکوم مینماید . در مرحله غیابی شاکی پرونده دادخواست ضرر و زیان تقدیم دادگاه نمی نماید . متهم بعد از صدور حکم غیابی در مهلت قانونی مبادرت به واخواهی مینماید . دادگاه جهت رسیدگی به واخواهی جلسه رسیدگی تعیین مینماید . شاکی بپرونده قبل از جلسه رسیدگی ، دادخواست ضرر و زیان تقدیم دادگاه مینماید . دادگاه به موضوع رسیدگی ، ضمن تایید دادنامه قبلی از نظر زندان و جزای نقدی دادخواست ضرر و زیان را رد میکند در این وضعیت چنانچه شما رای دادگاه را صحیح میدانید چه توجیحی برای اثبات صحت رای دادگاه ارائه مینمائید و در صورتیکه رای دادگاه بنظر شما قانونی نیست در توضیح عدم صحت رای دادگاه استدلال نمائید . « بارم 7 نمره »

3 - آقای جعفری باتهام صدور یک برگ چک بلامحل مورد تعقیب قرار گرفته و در شعبه 24 دادگاه عمومی تهران به 6 ماه زندان و پرداخت مبلغ چهارصد هزار ریال جزای نقدی محکوم گردیده است . از آنجائیکه در مقام تجدیدنظر خواهی برنیامده حکم دادگاه قطعی شده و دوران محکومیت خود را میگذراند .
در جریان اجرای حکم معلوم میگردد که نامبرده قبل از محکومیت فوق ، محکومیت های دیگری بشرح زیر داشته که تاکنون اجرا نشده است : الف - محکومیت به حدقذف ( شلاق ) که از شعبه 25 دادگاه عمومی تهران صادر و در شعبه 11 دادگاه تجدید نظر استان مرکز قطعیت یافته است . ب - محکومیت به 9 ماه زندان که از شعبه 24 دادگاه عمومی تهران باتهام تخریب صادر شده و در شعبه 12 دادگاه تجدیدنظر استان مورد تایید قرار گرفته است .
با توجه به اطلاعات فوق ، پاسخ دهید اجرای احکام در قبال محکومیتهای مشروحه فوق چه تکلیفی دارد و چگونه باید در مقام اجرای مجازاتها برآید . هر پاسخی که بنظر شما میرسد با استناد به مواد قانونی مستدلا بیان نمائید . « بارم 6 نمره »

ثبت و امور حسبی مرداد 1379

امتحان ثبت و امور حبسی
سوالات زیر را دقیقاً مورد بررسی قرار دهید و پاسخ هر سوال را قالب خود سوال و بطور اجمال بیان دارید از مطالب اضافی و غیرمربوط پرهیز کنید
سوال اول - شخصی آشنا به تاجری که بحکم دادگاه ورشکسته و محجور گردیده مراجعه از او تقاضا نموده که به شخصی بدهکار است و از او تقاضا نموده که برای جلوگیری از اقدامات قانونی او ، یکباب خانه متعلق به فرزند صغیر و کبیر خود را برهن طلبکار قرار دهد و لذا تاجر ورشکسته ولایتاً از فرزند صغیر و وکالتناً از فرزند کبیر خود خانه ایندو فرزند را برهن طلبکار دوست خود گذارد ، که در اثر نپرداختن دیون او منجر بصدور اجرائیه شده است حال شما بعنوان مشاور حقوقی بیان دارید : اولاً : اقدام تاجر ورشکسته به رهینه گذاری ملک و ارزش اجرائیه صادره بر چه اعتباری استوار می باشد و استیفاء حقوق طلبکار اجرائی از اجرائیه مذکور قابل توجیه صحیح قانونی می باشد یا خیر ؟ ( بارم : 2 نمره )

سوال دوم - سازمان کل ثبت اسناد و املاک فرم انتشار آگهی تقاضای ثبت را در منطقه ای اعلام نموده ( ماده 9 ) و متقاضیان مبادرت به تقاضای ثبت املاک خود می کنند از آنجائیکه یکی از عناصر مهم تقاضای ثبت ( تصرف مالکانه ) می باشد و این تصرف گاهی با ایرادات و موانع دیگر مواجه است تعیین و مشخص فرمائید که موانع و عوارض چنین ( تصرف مالکانه ) چیست چند مورد از عوارض تصرف را بیان دارید . ( بارم : 2 نمره )

سوال سوم - دفترخانه اسناد رسمی برای چک سند بدهکاری شخصی از اداره اجرای ثبت استعلام بدهی و خسارات و هزینه های دیگر را نموده که در پاسخ استعلام اشتباهاً مبلغ بدهکاری بدهکار کمتر از مبلغ واقعی محاسبه و نتیجتاً دفترخانه سند را فسخ می نماید که بعد از چندی این اشتباه آشکار و مراتب مورد تعقیب و بررسی قرار میگیرد . حال شما بگوئید ثبت فسخ سند بدهکاری از جلمه چه نوع اسنادی است و رفع این اشتباه به چه صورت و در کدام مرجع قابل رسیدگی و حل می باشد . ( بارم : 6 نمره )

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.