×

اختبار آذرماه 1382

اختبار آذرماه 1382

اختبار آذرماه 1382

اختبار-آذرماه-1382

حقوق تجارت 1382

سئوال اختبار حقوق تجارت

آذر ماه1382 - استفاده از قانون تجارت مجاز است
اداره تصفیه امور ورشکستگی که امر تصفیه شرکت سهامی x ورشکسته را عهده دار گردیده با موضوعات زیر مواجه شده است0

الف - بانک y ، 5 فقره سفته به اداره ارائه کرده که z آنها را صادر کرده بوده و x پشت آنها را امضاء نموده و z با دادن سفته ها به بانک y از تسهیلاتی بر خوردار گردیده است 0 سفته ها عندالمطالبه و در وجه حامل بوده و بانک 18 ماه پس از تاریخ صدور اقدام به واخواست سفته ها کرده خواسته y این است که وجه سفته ها به آن پرداخت شود0

ب - x قبل از ورشکستگی براتی بعهده ب و در وجه ج صادر کرده که مورد قبول قرار گرفته ولی قبل از سررسید x ورشکسته شده است آیا اداره تصفیه می تواند از ب بخواهد که طلب x را که باعتبار آن برات صادر کرده به اداره تصفیه بپردازد که مورد استفاده همه طلبکاران قرار گیرد .

ج - x ظهرنویس چکی است که دارنده آن A میباشد . A 14 روز بعد از تاریخ مندرج در چک به بانک محال علیه مراجعه کرده ، ولی بعلت عدم موجودی پرداخت صورت نگرفته است . A بتصور آنکه میتواند وجه چک را از صادر کننده دریافت کند تقاضای صدور گواهی عدم پرداخت نکرده ، اما از مراجعه به صادر کننده نتیجه ای نگرفته و 20 روز بعد از تاریخ مندرج در چک مجددا به بانک محال علیه رجوع کرده و بتقاضای او گواهی عدم پرداخت صادر شده است آیا این گواهی در مهلت مقرر صادر شده است ؟

د - طبق مصوبه هیات مدیره شرکت x صدور اسناد تعهد آور شرکت با امضای مدیرعامل و ریاست هیات مدیره دارای اعتبار است الف چکی در اختیار دارد که فقط دارای امضای مدیرعامل است و بانک محال علیه از پرداخت آن خودداری کرده است .
آیا این چک علیه شرکت قابل استفاده است ؟ با توجه به مقررات موضوعه و اصول مسلم پذیرفته شده در حقوق تجارت مستدلا تشریح کنید اداره تصفیه در مورد موضوعات فوق الذکر چگونه باید اتخاذ تصمیم نماید ؟

حقوق مدنی 1382

حقوق مدنی تاریخ 14/9/1382

وقت یکساعت و نیم - به دو پرسش زیر پاسخ دهید
یکم – شخصی فوت کرده و ورثه او پیش از پرداخت بدهی های مورث خود اقدام به تقسیم ترکه میان خود کرده اند . بستانکاران از دادگاه درخواست ابطال این تقسیم را کرده اند در این زمینه دادگاه چه حکمی باید صادر کند ؟ باستدلال حقوقی و ذکر مواد قانونی مربوی پاسخ دهید0
دوم - آپارتمانی با مساحت 150 متر مربع و با سند انتقال رسمی مورد معامله قرار گرفته بعد از مدتی معلوم شده 15 متر اضافه مساحت دارد . با توجه به قوانین موجود برای هریک از فروشنده و خریدار در این مورد چه حقی وجود دارد و چه اقدام قانونی برای وی متصور است ؟

حقوق جزا 1382

حقوق جزا ( ستفاده از قانون مجازات آزاد است0 )
لطفا به هر دو سئوال زیر با استدلال کافی و در حد خواسته شده پاسخ دهید 0

سئوال اول – ( حداکثر پاسخ دوازده سطر )
الف – متهم است به سرقت عادی موضوع ماده 661 ( x ) قانون مجازات اسلامی و ب متهم است به معاونت در سرقت مذکور در بررسی سوابق آنها مشخص میشود که :
1 - « الف » قبلا به اتهام ارتکاب دو فقره جزائم مستوجب مجازات تعزیری با رعایت تعدد جرم به یک سال و نیم حبس تعزیری به علاوه یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم شده که یک ونیم حبس تعزیری را بطور کامل متحمل و آزاد شده اما به دلیل قصور مامورین اجرا مجازات نقدی درمورد وی اجرا نگردیده است0
2 - « ب » دارای یک فقره ساقه محکومیت کیفری به مدت یک سال حبس تعزیری و پنجاه ضربه شلاق به دلیل ارتکاب جرم سرقت عادی استکه با تحمل شلاق و همچنی نیمی از مدت مجازات حبس خور با درخواست آزادی مشروط آزاد شده و به ارتکاب جرم اخیر ( معاونت در سرقت ) در طول مدت آزادی مشروط وی بوده است0

پرونده با حضور متهمان و وکلای مدافع آنان در دادگاه مورد بررسی قرار می گیرد وکیل مدافع الف در دفاع از موکل خود اولا با توجه به وضع خاص وجوانی او درخواست تخفیف مجازات را می نماید و ثانیا اعلام می دارد که اگر چه مجازات جزای نقدی موکل او اجر نشده است اما این به دلیل قصور مامورین اجرا بوده و درهر حال نباید دادگاه حکم به جمع مجازاتها در مورد موکل وی صادر نماید ، زیرا نمیوتوان عمل او را تعدد دانست . وکیل مدافع ب نیز درخواست تخفیف و آنگاه تبدیل و تعلیق مجازات موکل خود را مینماید و علاوه بر آن اعلام میدارد که چون موکل او در آزادی مشروط مرتب جرم معاونت در سرقت شده و مجازات قبلی او نیز سرقت بوده لذا با توجه به عدم اختلاف دو جرم ( سرقت قبلی و معاونت در سرقت فعلی ) دادگاه باید قاعده تعدد را از این حیث رعایت و فقط مجازات احتمالی را طبق ماده 47 ق0 م0 ا تشدید کند و نباید از قاعده جمع مجازات ها استفاده نماید0

با توجه به مساله بالا :
اولا حدود محکومیت متهمان با توجه به شرایط و مقتضیات هر یک چقدر است ؟
ثانیا : آیا دفاعیات وکلای مدافع متهمان صحیح و منطبق با قانون است ؟

سوال دوم – ( حداکثر پاسخ هشت سطر )
الف – مدیرعامل یک ساختمان دولتی از ب کارگر ساختمانی که در جوار سازمان دولتی قراردارد ، با وعده دادن انعام قابل توجهی می خواهد که سنگ خاک و نخاله های ناشی از عملیات ساختمانی کارگاه را که در حاشیه یکی از دیوارهای سازمان دولتی انباشته شده ، جمع آوری و زیر دیوار را پاکسازی نماید .
ب بدون اطلاع امر به مسئول و همچنین مهندس ناظر کارگاه که هنگام حادثه در قسمت دیگر کارگاه حضور دارند ، با بیل و کلنگ به پاکسازی زیر دیوار می پردازد ، که در اثنا کار به دلیل تخلیه بیش از حد زیر دیوار جهت پاکسازی ، قسمتی از دیوار فرو می ریزد و به دلیل این فرو ریزی ب زیر دیوار مصدوم و مجروح میگردد . با استمداد وی مهندس ناطر و مسئول کارگاه که در نقطه ای دور از حادثه قرار داشتند ، به کمک ب می شتابند و او را از زیر دیوار خارج و سریعا به بیمارستان منتقل میکنند که متاسفانه ب در بیمارستان فوت می کند0
پاسخ دهید که مبنای مسئولیت هر یک در حادثه اتقاق افتاده ( مقصود مسئولیت مدیر سازمان دولتی شخص ب مسئول کارگاه و مهندس ناظر میباشد ) چیست و توجیه ارتباط علی بین وقوع حادثه و عمل مقصر یا مقصرین چگونه است 0
ماده 661 ق . م . ا . در سایر موارد که سرقت مقرون به شرایط مذکور در موارد فوق نمیباشد ، مجازات مرتکب ، حبس از سه ماه و یک روز تا دو سال و تا 74 ضربه شلاق خواهد بود .

آئین دادرسی کیفری 1382

سئوالات آئین دادرسی کیفری
سئوال اول –
در پرونده ای کیفری آقای حسن0000 و غیره به اتهام تجاوز به اراضی ملی شده ، تحت تعقیب قرا ر گرفته اند . دادگاه عمومی محل پس از اعمال رسیدگی های مقدماتی در مورخه 3/2/79 ضمن صدور قرار اظهار نظر نموده است که :
در خصوص شکایت اداره کشاورزی علیه آقای حسن000 و غیره نطر باینکه از تاریخ تقدیم شکایت ( تاریخ تقدیم شکات ظاهرا مورخه 10/7/64 بوده است ) تاکنون پرونده منجر به صدور حکم نشده و موضوع مشمول مرور زمان گردیده است . لذا مستندا به ماده 173و 6 قانون آئین دادرسی کیفری قرار موقوفی تعقیب صادر اعلام میگردد .
با تجدید نظر خواهی شاکی پرونده در دادگاه تجدید نظر استان مطرح و قرار موقوفی تعقیب صادره ، باستناد مرور زمان عینا تایید گردیده است . در پرونده کیفری دیگری آقای نعمت0000باتهام تصرف عدوانی اراضی دولتی تحت تعقیب قرار می گیرد .

دادگاه عمومی در سال 1379 با استدلال اینکه : چون از تاریخ طرح اولین شکایت قریب شش سال سپری شده است ( شکایت اولیه درسال 1373 مطرح شده است ) و پرونده بهر دلیل منجر به صدور رای نشده است با عنایت به نوع جرم و مجازات مقرر در قانون حاکم در زمان وقوع بزه باستناد ماده 173 ق - آ - د - ک قرار موقوفی تعقیب صادر و اعلام داشته است پرونده بر اثر تجدید نظر خواهی شاکی در مرجع تجدید نطر استان مطرح گشته ودادگاه تجدید نظر با استدلال اینکه :

بزه تصرف عدوانی دارای مجازات بازدارنده نیست و اینکه کیفر باز دارنده کیفری عمومی است0000 و کیفری که جعل شارع باشد یا آنرا امضا کند تعزیری است اما آنرا که حکومت جعل کند باز دارنده است000 علیهذا بزه تصرف عدوانی ( دارای ) مجازات تعزیری است نه باز دارنده ، مستندا به بند 2 ماده257 ق - آ - د - ک - قرار موقوفی تعقیب صادره را فسخ نموده است0
بابررسی صورت مسئله فوق اینکه مجازات تجاوز باراضی ملی شده وتصرف عدوانی اراضی دولتی واحد است ( حبس از یک ماه تا یکسال مضوع را از دید گاه شمول مرور زمان ( بحث آئین دادرسی کیفری ) و اینکه در جرائمی که مجازات قانونی آن از نوع تعزیرات است مرورزمان جاری است یا خیر ، همراه با مستندات قانونی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید و نظر صحیح تر را انتخاب فرمائید0

سئوال دوم :
درمورد متهمی که بارتکاب به زنای محصنه کمتر از چهار بار در دادگاه اقرار نموده و سپس آنرا انکار کرده ، دادگاه بلحاظ فقد ادله شرعیه درمورد زنای محصنه حکم برائت صادر نموده ولی چون متهم دارای اقرار کمتر از چهار بار بوده مستندا بماده 68 قانون مجازات اسلامی وی را به تحمل حبس تعزیری که بیش از ده سال نبوده محکوم نموده است .
محکوم علیه درحکم محکومیت تجدید نظر خواهی نموده و پرونده به دبوان عالی کشور ارسال شده است . در این مورد دو رویه از طرف دو شعبه دیوان عالی کشور اتخاذ گردیده است . یکی از شعبه دیوان عالی کشور خود را صالح به رسیدگی و اظهار نظر تشخیص داده و رای صادره را کلا تایید نموده است ، اما شعبه دیگر با تایید رای برائت در مورد زنای محصنه در مورد رسیدگی به تقاضای تجدید نظر خواه در خصوص محکومیت اش به حبس تعزیری کمتر از ده سال موضوع را در صلاحیت دادگاه تجدید نظر استان دانسته است ( ماده 21 قانون تشکیل دادگاههای عمومی و انقلاب )
بنظر شما رای کدامیک از شعبه ها از لحاظ بحث صلاحیت صحیح تر است . پاسخ را با ذکر مبانی قانونی نظریه خود مرقوم فرمائید0
بنظر شما در شرایط حکومت قانون اصلاح قانون تشکیل دادگاههای عمومی و انقلاب حکم مسئله به چه کیفت خواهد بود0

سئوال سوم –
در قوانین مربوط به آئین دادرسی کیفری به مسئله خلاف بین شرع و قانون بودن احکام دادگاههای کیفری اشاره گردیده است0 با توجه به قوانین معتبر موجود :
اولا - حلاف بین شرع و قانون بودن احکام را تعریف بفرمائید0
ثانیا - در مواردیکه احکام قطعی دادگاهها بنظر شما حلاف بین شرع و قانون است کیفیت عملکرد در خصوص اعتراض باحکام دادگاهها چیست ؟
ثالثا : تصمیمات شعب تشخیص دیوان عالی کشور درمورد تشخیص خلاف بین شرع و قانون بودن احکام یا رد ردخواست مربوطه قابل شکایت و اعتراض مجدد است یا خیر ؟ و آیا در مورد حکمی میتوان بدفعات و بطور مکرر بعنوان خلاف بین شرع و قانون بودن درخواست تجدید نظر نمود0

سئوال چهارم :
قرار تامین هائی که مقام محترم قضائی میتواند درمورد جرائم اطفال صادر نماید کدام ها هستند ؟

سئوال پنجم :
اگر به علت عدم کفایت دلیل قرار منع تعقیب متهمی صادر شود آیا با همان اتهام میتوان اورا تحت تعقیب مجدد قرار داد ؟

سئوال ششم :
آیا بازپرس میتواند درمورد پروند ه هائی که موضوع آنها جرائم مشمول حد زنا یا لواط است تحقیقات را بدون ارجاع دادستان ( یا معاون ایشان ) شروع نماید ؟

سئوال هفتم :
دادگاه کیفری استان که در قانون اصلاح قانون تشکیل دادگاههای عمومی
و انقلاب ( مصوب سال 81 ) تاسیس آن پیش بینی شده است چه نوع دادگاهی است ؟ وصلاحیت رسیدگی به چه جرائمی رادارد ؟ و از چند قاضی تشکیل میشود0
توضیح : وقت جمعا دوساعت است پاسخ به همه سئوالات اجباری است مراجعه به مجموعه قوانین آزاد است0

آئین دادرسی مدنی 1382

آئین دادرسی مدنی آذر ماه 1382 وقت دوساعت
به سئوالات زیر پاسخ دهید :
1 - اگر خواهان محل اقامت خوانده را زندان تعیین کرده باشد و خوانده پس از ابلاغ دادخواست و ضمائم از زندان آزاد شود تکلیف ابلاغ اوراق قضائی برای جلسات بعد چیست ؟
2 - موکل وکیل خود را در تاریخ 15/6/82 از وکالت عزل کرده و درهمان روز مراتب را به دادگاه اطلاع داده است و با ارسال اظهار نامه برای وکیل عزل را به وی اعلام نموده که اظهارنامه درتاریخ 25/6/82 به وکیل ابلاغ شده است0 وکیل با اختیار صلح وسازش که در وکالتنامه داشته درتاریخ 20/6/82 با طرف دعوا صلح نموده و در دفتر اسناد رسمی سازش نامه تنظیم و به دادگاه ارسال و درخواست ختم دعوا را به سازش نموده است0
با توجه به قوانین موضوعه و اصول و قواعد حقوقی دادگاه در این مورد باید چه تصمیمی اتخاذ نماید ؟
3 - راننده کامیونی که محل اقامت او شهر سمنان است درشهر کرج به علت بی احتیاطی در رانندگی و عدم کنترل کامیون با دیوار باغی برخورد و خساراتی به آن وارد میکند0 با استدلال و استناد به قوانین و مقررات مشخص نمائید ، کدام دادگاه برای رسیدگی به مطالبه خسارت صالح است ؟
4 - منظور از وحدت منشا و ارتباط کامل بین دو دعوا چیست ؟ با ذکر مثال توضیح دهید ؟

ثبت و امور حسبی 1382

حقوق ثبت وامور حسبی - آذرماه 1382 وقت دو ساعت
به چهار سئوال زیر پاسخ دهید0
الف - حقوق ثبت
1 - ازدید گاه حقوقی دو معامله در چه صورتی معارض محسوب میشود ؟ برای احتراز از وقوع تعارض یا تقلیل آن چه تمهید قانونی وجود دارد ؟
2 - درهنگام تحدید حدود ملکی متقاضی ثبت حضور نداشته است و ملک با حدود اظهارشده از طرف مجاورین تحدید شده است0
1 - 2 ) آیا متقاضی ثبت حق اعتراض به تحدید حدود دارد یا نه ؟
2 - 2 ) در صورتیکه حق اعتراض داشته باشد مدت اعتراض و زمان شروع آن را بنویسید0
3 - 2 ) مرجع و نحوه اعتراض و چگونگی رسیدگی به آنرا بنویسید0

ب - امور حسبی
1 - مالکیت ورثه نسبت به ماترک متوفی با وجود طلبکاران از نظر حقوقی چه وضعی دارد ؟ برای اینکه ورثه در مقابل اشخاص ثالث ( مازاد بر ترکه ) عملا مسئولیتی نداشته باشند درقانون چه تمهیداتی پیش بینی شده است0

2 - پدری به ولایت از فرزند صغیر خودآپارتمان متعلق به اورا میفروشد فرزند مزبور پس از رسیدن به سن رشد متوجه میشود که آپارتمان متعلق به او را با قمیتی کمتر از قمیت واقعی فروخته شده است0
آیا میتواند اقدامی بنماید ؟ چگونه و به چه نحو ؟
استفاده از قانون آزاد است0

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.