×

سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد نرخ دیه در سال جاری، 90 میلیون تومان

سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد نرخ دیه در سال جاری، 90 میلیون تومان

سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد نرخ دیه در سال جاری، 90 میلیون تومان

سخنگوی-قوه-قضاییه-اعلام-کرد-نرخ-دیه-در-سال-جاری،-90-میلیون-تومان وکیل 

سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد: در پی اتمام دو ماهه مهلت داده شده به دولت برای بررسی و ارایه راهکار در خصوص قیمت دیه، نرخ دیه برای سال جاری، 90 میلیون تومان است.

سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد:

نرخ دیه در سال جاری، 90 میلیون تومان

سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد: در پی اتمام دو ماهه مهلت داده شده به دولت برای بررسی و ارایه راهکار در خصوص قیمت دیه، نرخ دیه برای سال جاری، 90 میلیون تومان است.

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای در جمع خبرنگاران افزود: 15 خرداد ماه سال جاری، وزیر دادگستری در نامه ای به رییس قوه قضاییه خواستار ارایه مهلت دو ماهه ای شد تا مسوولان در خصوص نرخ دیه بررسی های لازم را انجام دهند و تدابیر جدیدی اتخاذ کنند. قرار بود در این مهلت دو ماهه، مسوولان ذیربط از لحاظ حقوقی و فقهی بررسی کنند که علاوه بر موارد ارایه شده شش گانه (طلا، نقره، گاو، گوسفند و شتر) آیا می توان مورد دیگری هم پیدا کرد که نرخ دیه براساس آن تعیین شود؟

وی با بیان اینکه در این مدت مسوولان ذی ربط هیچ مورد دیگری را برای این منظور پیدا نکردند، گفت: نرخ دیه همچنان براساس قیمت شتر تعیین است و مبلغ آن برای امسال 90 میلیون تومان است. بنابراین با بررسی هایی که صورت گرفته است، امسال هیچگونه تغییری در نرخ دیه به وجود نمی آید و دیه براساس همان 90 میلیون تومان اعلام شده از سوی قوه قضاییه تعیین می شود. از ابتدای امسال قراردادهای بیمه براساس نرخ 45 میلیون تومان با افراد بسته شده، بنابراین دو راهکار برای این منظور می توان ارائه کرد؛ نخست اینکه شرکت های بیمه در ابتدای شش ماهه دوم براساس دیه 90 میلیون تومانی با افراد قرارداد ببندند و دوم اینکه قراردادهای شش ماهه اول را اصلاح و تجدید کنند. آنچه من شنیده ام ولی هنوز تایید آن را ندارم، این است که قرار شده شرکت های بیمه تا 60 میلیون تومان در نیمه دوم سال با افراد قرارداد ببندند و مابه التفاوت 30 میلیون تومانی نرخ دیه از سوی خود افراد در صورت لزوم پرداخت شود. در این صورت اگر کسی توانایی مالی داشت که 30 میلیون تومان را پرداخت می کند در غیراین صورت، اگر فرد توانایی مالی نداشت حکم او معسر است و براین اساس او زندانی نمی شود و مبلغ مابه التفاوت دیه از طریق صندوق پرداخت خواهد شد.

دستگیری 20 جاعل عناوین قضایی

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه در 9 ماه گذشته، 26 نفر از طریق جعل عناوین قضایی از مردم کلاهبرداری کرده اند، گفت: 20 نفر از این افراد دستگیر شدند و بقیه آنها متواری هستند. این افراد با جعل عناوین قضایی برای برخی از مردم و دستگاه ها مشکل ایجاد و از این طریق از آنها کلاهبرداری می کردند که این جاعلین توانستند با جعل عناوین قضایی 56 میلیارد ریال کلاهبرداری کرده بودند.دادستان کل کشور از مردم خواست فریب افراد شیاد،‌ کلاهبردار و جاعل را نخورند.وی همچنین از همه رسانه ها خواست در انعکاس مطالب، اصل امانتداری را رعایت کنند و از التهاب آفرینی و پرداختن به برخی مسایل بی پایه و اساس و پررنگ نشان دادن آن پرهیز کنند. برخی افراد شیطان، شیاد و کلاهبردار از طریق اینترنت، ‌فضای مجازی و تلفن برای مردم ایجاد مزاحمت می کنند و با تغییر صدا، ضبط مکالمات و ارسال برای این افراد و خانواده هایشان مشکل ایجاد و از آنها اخاذی می کنند که مردم باید مراقب باشند.

به زودی حکم سه آمریکایی متهم به جاسوسی صادر می شود

دادستان کل کشور در پاسخ به سووال دیگری در رابطه با دادگاه رسیدگی به اتهامات فائزه هاشمی گفت: وکیل وی یک ماه مهلت خواست که موافقت شد و طبق قانون، جلسه بعدی 21 شهریور ماه برگزار می شود. سخنگوی قوه قضاییه هم چنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره علت صادر نشدن رای دادگاه سه آمریکایی متهم به جاسوسی گفت: به اتهامات این افراد رسیدگی شده است و حکم دادگاه نیز بزودی صادر خواهد شد. قاضی دادگاه به دلیل سوالی که از نیروهای مرزی کرده، هنوز ختم رسیدگی را اعلام نکرده است و در آخرین صحبتی که با قاضی دادگاه داشتم، اعلام کرد به محض دریافت استعلام از نیروهای مرزی، رای را صادر خواهد کرد.

ارجاع پرونده روزنامه ایران به دادگاه

در ادامه این نشست خبری ، خبرنگاری از سخنگوی قوه قضاییه پرسید، با توجه به هجمه، توهین و هتاکی برخی رسانه ها نسبت به روزنامه ایران درباره ضمیمه <خاتون> و نیز فراهم شدن موجبات سوء استفاده رسانه های بیگانه، آیا قوه قضاییه با این رسانه ها برخورد می کند؟ که سخنگوی قوه قضاییه پاسخ داد: انجام کار فرهنگی باید در جهت تقویت و تثبیت فرهنگ باشد و خودش باعث نشود افکار و ذهنیت مردم نسبت به این اقدام بر انگیخته شود، در قانون مطبوعات، رسالت کاری در ماده 6 در 12 بند، مواردی که نباید مطبوعات به آن بپردازند، آمده است از جمله عدم انتشار مطالبی که موجب اختلافات طبقاتی می شود یا مطالبی که خلاف عفت عمومی است و موجب تحریک احساسات مردم می شود.محسنی اژه ای گفت: اگر در ضمیمه یا نشریه ای تخلفی صورت گرفته باشد، به لحاظ جنبه عمومی،‌ دادستان به عنوان مدعی العموم می تواند پیگیر موضوع باشد. سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه در جلسه امروز هیات نظارت بر مطبوعات، به روزنامه ایران تذکر جدی داده شد، گفت: پرونده برای سیر مراحل قانونی به دادگاه ارجاع شده و دادستان تهران به عنوان مدعی العموم پیگیر پرونده است. وی تاکید کرد: به غیر از قانون و مدعی العموم و احیانا شاکی خصوصی، کسی نمی تواند در خصوص تخلف رسانه یا نشریه ای اقدام به توهین، تهمت و افترا کند.

پرونده ملک زاده به دادگاه ارسال نشده است

سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده <محمد شریف ملک زاده> نیز گفت: وی در بازداشت بسر می برد و پرونده اش هنوز به دادگاه ارسال نشده است. محسنی اژه ای با بیان اینکه پرونده ملک زاده در مرحله مقدماتی قرار دارد، افزود: هنوز برای وی کیفر خواست صادر نشده است.
استفاده از ماهواره ممنوع است

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر نحوه و روش نیروی انتظامی در جمع آوری ماهواره ها و استفاده از عملیات راپل برای حضور در پشت بام ها گفت: اگر همه ملتزم به قانون باشیم امر بسیار خوبی است و اگر مردم خودشان پایبند به قانون باشند،امور بهتر پیش می رود. وی تصریح کرد: استفاده از ماهواره از سال 73ممنوع شد مگر در مواردی خاص که به قانون به آن اشاره کرده است. وی با بیان اینکه تولیدکنندگان ، توزیع کنندگان و نصب کنندگان ماهواره طبق قانون مجرم هستند، افزود: جرم اگر به صورت مشهود باشد، پلیس می تواند به عنوان یک جرم مشهود با آن برخورد کند و اگر مشهود نباشد می تواند با حکم قضایی موضوع را تعقیب کند.

محسنی اژه ای تصریح کرد: بسیاری از کشورها اجازه نمی دهند تمام شبکه های ماهواره ای دنیا در کشورشان پخش شود، برخی از شبکه های ماهواره ای برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده اند و آمریکا و برخی دیگر از کشورها از این شبکه ها حمایت می کنند؛ بنابراین باید با این شبکه ها برخورد شود. بارها و بارها از سوی پلیس و مسوولان اعلام شده است که استفاده از ماهواره جرم است و مردم باید خودشان همت کنند و کار خلاف قانون انجام دهند.وی همچنین در خصوص ارسال لایحه ای برای برخورد با جرایم خشن گفت : در این رابطه با کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی نشستی برگزار شد و قوه قضاییه و مجلس پیشنهاداتی مطرح کردند که برای طرح در صحن علنی ارسال می شود.دادستان کل کشور درباره تدوین آیین نامه نظام جامع اطلاع رسانی در دستگاه قضایی نیز گفت: این آیین نامه هنوز ابلاغ نشده است و چنانچه مراحل نهایی طی شود، ابلاغ خواهد شد. وی اظهار امیدواری کرد بعد از تصویب نهایی و ابلاغ آیین نامه یاد شده، تحولی بزرگ در امر اطلاع رسانی در دستگاه قضایی ایجاد شود.دادستان کل کشور در رابطه با برخورد دستگاه قضایی با متهمان مواد مخدر نیز گفت: مساله مواد مخدر امروزه یکی از مشکلات و معضلات بسیاری از کشورها است و همه باید نسبت به این مساله هشیار باشند. نباید صرفا از قوه قضاییه و پلیس توقع داشته باشیم با این مشکل برخورد کند گرچه پلیس و قوه قضاییه با تمام قوا و به طور قاطع با این مساله برخورد می کنند.محسنی اژه ای با تاکید بر اینکه در کشور همسایه ما به ویژه بعد از اشغال آن توسط آمریکا، تولید ، توزیع و تبدیل مواد مخدر سنتی به صنعتی چند برابر شده است ، گفت: کشورهای اشغالگر که ادعای مبارزه با مواد مخدر را دارند، امروز به جای آنکه با این مساله برخورد کنند از آن حمایت مستقیم و غیر مستقیم می کنند. وی تصریح کرد: وقتی در کشور همسایه ما سالانه هزاران تن مواد مخدر تولید می شود ، طبیعی است مشکل آن به کشور ما نیز سرازیر شود.دادستان کل کشور با بیان اینکه امروز نگاه پلیس و دستگاه قضایی به سمت عوامل اصلی در موضوع مبارزه با مواد مخدر است، بر اقدام حقوقی علیه کسانی که در خارج از کشور مسوولیت دارند، اما با مواد مخدر مبارزه نمی کنند، تاکید کرد. سخنگوی قوه قضاییه گفت : وزارت امور خارجه و سایر نهادهای مسوول باید در این رابطه تلاش جدی داشته باشند .

حکم ضارب اصلی روح الله داداشی ابلاغ شد

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده قتل روح الله داداشی گفت: حکم ضارب اصلی این پرونده که جوانی 18 ساله است به طرفین پرونده ابلاغ شده است. با توجه به اینکه شاکی پرونده صاحبان دم، تقاضای قصاص دارند، این حکم در صورتی که در دیوان عالی کشور تایید شود، ‌قابل اجرا خواهد بود.دادستان کل کشور گفت: در مورد ملک زاده هنوز حکمی صادر نشده و کیفرخواستی هم برای ایشان صادر نشده است بنابراین ایشان هم اکنون در مظان اتهام است.

منبع:حمایت
 
.ذکر منبع در استفاده از مطالب و تصاویر الزامی است

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.