×

پانزده دستور دادستان برای مقابله با تجاوز و شرارت‌ها

پانزده دستور دادستان برای مقابله با تجاوز و شرارت‌ها

پانزده دستور دادستان برای مقابله با تجاوز و شرارت‌ها

پانزده-دستور-دادستان-برای-مقابله-با-تجاوز-و-شرارت‌ها وکیل 

با تشکیل جلسات با نیروی انتظامی در حوزه‌ آن دادسرا، اقدامات پیشگیرانه از طریق حضور ملموس پلیس مورد توجه قرار گیرد.
دادستان تهران برای مقابله با شرارت‌ها، دستورالعمل 15 بندی ویژ‌ه‌ای را خطاب به دادسرا‌ها و ضابطان قضایی مرتبط با موضوع، صادر کرد.

به گزارش ایسنا،‌ دادستانی تهران اعلام کرد که با توجه به تأثیر سوء برخی جرایم مثل تجاوز به عنف، سرقت‌های مسلحانه و شرارت‌ها بر احساسات عمومی افراد در جامعه، مقتضی است در مبارزه با این گونه جرایم به شرح آتی اقدام شود:

1- از این پس کلیه پرونده‌های مربوط به شرارت‌ها و مجرمان خطرناک به دادسرای شهید مقدس تهران ارسال شود.
2- پرونده‌هایی به دادسرای امنیت ارسال شوند که اولاً از پرونده‌های قدیمی آن دادسرا نباشد؛ ثانیاً سرپرست دادسرای شهید مقدس، ضرورت رسیدگی در آن دادسرا را احراز کند. بنابراین پرونده‌هایی که از دادسرای شهید مقدس به لحاظ عدم شمول در این بخشنامه اعاده می‌شود، در دادسرای محل وقوع جرم رسیدگی شود.
3- در مورد این‌گونه جرایم، سرعت در رسیدگی، عدم اغماض، صدور قرارهای متناسب مورد تاکید است.
4- در جرایم دارای جنبه‌ی عمومی مانند چاقوکشی، پرونده با رضایت شاکی مختومه نشود و برای مجازات مجرم از جنبه‌ی عمومی به دادگاه ارسال شود.
5- اطلاع رسانی در این نوع پرونده‌ها، به صورت متمرکز در دادستانی تهران انجام خواهد شد و سرپرستان نواحی، وقوع این‌گونه جرایم را بلافاصله به دادستان تهران اطلاع دهند.
6- با تشکیل جلسات با نیروی انتظامی در حوزه‌ی آن دادسرا، اقدامات پیشگیرانه از طریق حضور ملموس پلیس مورد توجه قرار گیرد.
7- پس از صدور کیفرخواست، نمایندگان دادستان با مطالعه دقیق پرونده در دادگاه حضور به هم رسانده و از کیفرخواست دفاع کنند. ضمناً اعلام نتیجه‌ی رسیدگی به سرپرست ناحیه یا حسب مورد دادستان تهران ضروری است.
8- پلیس برای کلیه مجرمان خطرناک و افرادی که شرارت می‌کنند، شناسنامه‌ی اطلاعاتی تهیه کند و با اخذ سوابق کیفری آن‌ها و انجام تحقیقات اولیه، پرونده را به داسرای شهید مقدس ارسال کند.
9- در خصوص پرونده‌های موجود، سرپرستان نواحی با ریاست دادگاه‌های تهران یا رئیس مجتمع قضایی مربوطه هماهنگی کنند تا شعب خاصی برای رسیدگی به این نوع جرایم تعیین شود و این گونه پرونده‌ها به شعب تعیین شده ارسال شود.
10- از معاونین سرپرستان دادسراها انتظار می‌رود با مدیریت و پی‌گیری‌های لازم، هزینه‌های مربوط به جرم را برای مجرمان افزایش داده تا از این طریق به کنترل مجرمان در سطح منطقه نایل آیند.
11- پلیس مکلف است کلیه طرح‌های راجع به اشرار را از طریق هماهنگی با سرپرست دادسرای شهید مقدس اجرا کند.
12- مدیر کل زندان‌های استان تهران ترتیبی اتخاذ کند که این گونه متهمان و محکومان در بندهای ویژه نگهد‌اری و طبقه‌بندی لازم رعایت شود.
13- سرپرستان نواحی ترتیبی اتخاذ کنند که احکام صادره پس از قطعیت سریعاً اجرا و نتیجه به دادستانی تهران اعلام شود.
14- در مواردی که سرپرستان موضوعات خاصی را قابل طرح در ستاد پیشگیری از جرایم خاص دادستانی تهران می‌دانند، مراتب را کتباً به دبیرخانه ستاد اعلام کنند.
15-کلیه سرپرستان در حوزه‌ی ماموریت خود، آمار جرایم ارتکاب یافته به ویژه سرقت‌های باندی و مسلحانه، جرح با چاقو، آدم‌ربایی، مزاحمت بانوان و کودک‌ آزاری را مورد توجه قرار داده و چنانچه در این رابطه‌ها با مشکل روبه‌رو شوند، مراتب به دادسرای تهران اعلام شود.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.