×

تغییرات در دولت و قوه قضائیه

تغییرات در دولت و قوه قضائیه

تغییرات در دولت و قوه قضائیه

تغییرات-در-دولت-و-قوه-قضائیه

 به نقل از روزنامه اعتماد - شماره 2024 - 21/5/88

پایان یافتن دوره ریاست آیت الله هاشمی شاهرودی در دستگاه قضایی با بازنشستگی برخی از مسوولان این قوه و جابه جایی ها میان دولت و قوه قضائیه همراه خواهد بود. به گزارش ایلنا همزمان با خداحافظی هاشمی شاهرودی، آیت الله مفید رئیس دیوان عالی کشور، حجت الاسلام علیزاده معاون اداری-مالی قوه قضائیه و حجت الاسلام رازینی رئیس دیوان عدالت اداری بازنشسته خواهند شد. همچنین این خبرگزاری به نقل از برخی شنیده ها گزارش داد: «عباسعلی کدخدایی که سخنگوی شورای نگهبان است، به سمت ریاست نهاد قوه قضائیه و سخنگویی این دستگاه از سوی لاریجانی برگزیده شده است. محمد جهرمی که از چندی پیش از عدم همکاری با دولت دهم خبر داده بود، در قامت معاونت اجرایی قوه قضائیه حاضر خواهد شد و محسنی اژه یی از دیگر وزرای دولت نهم است که پس از عزل از سوی احمدی نژاد در کسوت دادستان کل کشور حاضر شده و به کاخ دادگستری خواهد رفت.

آیت الله دری نجف آبادی که جای خود را به وزیر اطلاعات معزول دولت نهم می دهد، در همان کاخ دادگستری مانده و بر صندلی ریاست دیوان عالی کشور تکیه خواهد زد. حضور وی به عنوان عضو جدید فقیه شورای نگهبان نیز به گوش رسیده هرچند به نظر می رسد تمایلی برای حضور در این جایگاه نداشته باشد.» این گزارش می افزاید: «خبر دیگر اینکه مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد ممنوعیت تصدی دو شغل نیز موجب شده حسینعلی امیری رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با تردید جدی برای حضور در شورای نگهبان یا بازگشت به شیراز مواجه شود (امیری سابق بر این رئیس کل دادگستری استان فارس بود).

همچنان که شنیده شده پورمحمدی نیز که اولین وزیر کشور دولت نهم بود و پس از عزل از سوی رئیس دولت نهم به دستور آیت الله هاشمی شاهرودی در سازمان بازرسی حاضر شد، به همراه حجت الاسلام نکونام نماینده مردم گلپایگان از گزینه های تصدی معاون اولی قوه قضائیه هستند. پورمحمدی در صورت عدم انتخاب برای این پست در دوره لاریجانی نیز همچنان در سازمان بازرسی خواهد ماند.» اما از سوی دیگر همزمانی پایان دوره دوم ریاست شاهرودی با آغاز دولت دوم احمدی نژاد، فرصت را برای حضور برخی مقامات قضایی در کابینه فراهم ساخته است. بر این اساس در میان گزینه های مطرح برای تصدی وزارت اطلاعات، نام رئیسی معاون اول شاهرودی نیز به چشم می خورد. احمدی نژاد در سال 84 نیز برای حضور در وزارت اطلاعات با حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی صحبت کرده بود اما وی به دلیل حضور در جایگاه معاون اولی قوه قضائیه این پیشنهاد را رد کرده بود. همچنین تاکید احمدی نژاد بر جوانگرایی در کابینه دولت جدید موجب شده برای پست وزارت دادگستری نیز او به سعید مرتضوی دادستان عمومی و انقلاب تهران توجه کند

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.