×

طرح انتقال پایتخت در دستور کار مجلس

طرح انتقال پایتخت در دستور کار مجلس

ابوالفضل ابوترابی پیرامون طرح انتقال پایتخت اظهار کرد این طرح از سال 1352 شمسی در دستور کار دولت‌ها بوده که تاکنون به دلایل مختلفی نتیجه مثبتی در این بخش به دست نیامده و این طرح عملی نشده است

طرح-انتقال-پایتخت-در-دستور-کار-مجلس

ابوالفضل ابوترابی پیرامون طرح انتقال پایتخت اظهار کرد: این طرح از سال 1352 شمسی در دستور کار دولت‌ها بوده که تاکنون به دلایل مختلفی نتیجه مثبتی در این بخش به دست نیامده و این طرح عملی نشده است.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال دولت مالزی نیز طرح انتقال پایتخت را در بعد‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی انجام داده و در این بخش به موفقیت‌های قابل ملاحظه‌ای دست یافته که به عنوان یک الگو برای سایر کشور‌ها محسوب می‌شود.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با بیان این که این طرح در 50 کشور دیگر نیز اجرا شده، افزود: این که تمام امکانات نظامی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در تهران باشد مورد تائید نیست چرا که تهدیدات همیشه وجود دارد و در این بخش ما باید پیشگیری‌های لازم را انجام دهیم.

وی خاطر نشان کرد: تمرکز در یک شهر مشکلات زیادی را به همراه دارد که می‌طلبد در کشور پایتخت‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جدا باشند و موضوع طرح انتقال پایتخت همسو با پدافند غیر عامل نیز است.

ابوترابی با اشاره به این که جایگزین‌های پایتخت توسط شورای عالی ساماندهی انتقال پایتخت مشخص می‌شوند، بیان کرد: این طرح در مرحله اول مزیت‌های زیادی برای مردم تهران دارد که در نتیجه بر کاهش آلودگی موثر است و علاوه بر جلوگیری از مهاجرت‌های بی‌مورد، وضعیت جمعیتی و منابع طبیعی تهران را نیز به ثبات می‌رساند.

وی با بیان این که تمرکز پایتخت در یک شهر علاوه بر هزینه‌های نگه‌داری زیاد، ترافیک زیادی را به همراه ‌می‌آورد، تصریح کرد: انتقال پایتخت به شکلی قابل توجه آلودگی‌ها در شهر تهران را کاهش می‌دهد که در نهایت عاملی تاثیرگذاری برای کاهش بیماری‌های ناشی از آلودگی است.

نماینده مردم نجف‌آباد، تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی افزود: انتقال پایتخت، طرحی مثبت برای سرمایه گذاری است و به نوعی انتقال سرمایه محسوب می‌شود.

وی درباره اقدامات مجلس شورای اسلامی برای انتقال پایتخت اظهار کرد: کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس برای این طرح بیش از یک سال کار کارشناسی و مطالعاتی صرف کرده و هفته آینده این طرح در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: موافقان و مخالفان این طرح در هفته آینده در صحن علنی مجلس دیدگاه‌های خود را مطرح ‌می‌کنند و شورای عالی ساماندهی انتقال پایتخت نیز طرف دوسال و به شکلی فرا قوه‌ای این موضوع را بررسی می‌کند.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.