×

ادامه بررسی لایحه حمایت ازکودکان ونوجوانان بی‌سرپرست

ادامه بررسی لایحه حمایت ازکودکان ونوجوانان بی‌سرپرست

ادامه بررسی لایحه حمایت ازکودکان ونوجوانان بی‌سرپرست

ادامه-بررسی-لایحه-حمایت-ازکودکان-ونوجوانان-بی‌سرپرست

مجلس تصویب کرد: واگذاری کودکان ونوجوانان غیرمسلمان به مسلمان درصورت نبود درخواست کننده هم ‌کیش،مجاز است

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تعیین شرایط درخواست کنندگان سرپرستی، رعایت اشتراک دینی میان سرپرست و افراد تحت سرپرستی را الزامی دانسته و واگذاری کودکان و نوجوانان غیرمسلمان به درخواست کننده مسلمان را در صورت نبود درخواست کننده هم‌کیش، مجاز دانستند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در جلسه علنی امروز - یک‌شنبه مجلس شورای اسلامی، نمایندگان هم‌چنین در ادامه بررسی لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست، شرایط درخواست کنندگان سرپرستی را مشخص کردند.

بر اساس مصوبه نمایندگان عدم محکومیت جزایی موثر با رعایت موارد مقرر در قانون مجازات اسلامی، تمکن مالی، عدم هجر، سلامت جسمی و روانی لازم و توانایی علمی برای نگهداری و تربیت کودکان و نوجوانان تحت سرپرستی و نداشتن اعتیاد به مواد مخدر، مواد روانگردان و الکل از شرایط تعیین شده برای درخواست کنندگان سرپرستی کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست است.

نمایندگان هم‌چنین صلاحیت اخلاقی، عدم ابتلا به بیماری‌های واگیر و یا صعب‌العلاج و اعتقاد به یکی از ادیان مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را هم از دیگر شرایط درخواست کننده سرپرستی دانستند.

در تبصره‌ای از این ماده که به تصویب نمایندگان رسید، رعایت اشتراک دینی میان سرپرست و افراد تحت سرپرستی الزامی بوده و سپردن سرپرستی کودکان و نوجوانان غیرمسلمان به درخواست‌کنندگان مسلمان، در صورت نبود درخواست کننده هم‌کیش آنان، مجاز خواهد بود.

طبق مصوبه نمایندگان، درخواست کنندگان نمی‌توانند بیش از دو کودک یا نوجوان را سرپرستی نمایند، مگر در مواردی که کودکان یا نوجوانان تحت سرپرستی، اعضای یک خانواده باشند.

نمایندگان مجلس در بررسی ماده دیگری از لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست، شرایط سپردن سرپرستی افراد موضوع این قانون را در صورتی مجاز دانستند که هیچ یک از پدر، مادر و جد پدری آنان شناخته شده نباشند، هم‌چنین هیچ‌یک از پدر، مادر و جد پدری آنان در قید حیات نباشند.

بنابراین گزارش، افرادی که سرپرستی آنان به موجب حکم مراجع صلاحیت‌دار به سازمان سپرده گردید و تا زمان دو سال از تاریخ سپردن آنان به سازمان، پدر یا مادر و یا جد پدری برای سرپرستی آنان مراجعه ننموده باشند هم مجاز هستند که سرپرستی کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست به آنان سپرده شوند.

گفتنی است طبق مصوبه مجلس چنان‌چه هیچ یک از پدر، مادر و جد پدری نتوانند مسوولیت سرپرستی را انجام دهند و یا غبطه (صرفه و صلاح) کودک یا نوجوان را رعایت کنند مجاز است که سپردن سرپرستی کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست به فرد دیگری محول شود.

در تبصره‌ای از این ماده عنوان شده است که چنان‌چه پدر یا مادر و یا جد پدری پس از انقضای دو سال مراجعه نمایند، دادگاه صالح با لحاظ نظر سازمان می‌تواند حکم سرپرستی را ابقا و یا نسبت به استرداد کودک یا نوجوان حکم صادر کند.

در صورت وجود جد مادری و با احراز شرایط مندرج در این قانون، کودک یا نوجوان به وی سپرده خواهد شد، مگر این‌که از سرپرستی او خودداری کنند.

گفتنی است کلیه‌ی افراد کمتر از 16 سال که واجد شرایط مذکور در ماده بالا در این قانون هستند، مشمول قانون فوق خواهند بود.

به گزارش ایسنا نمایندگان مجلس مصوب کردند در کلیه‌ی مواردی که هیچ یک از پدر یا جدر پدری یا مادر نتوانند مسوولیت ولایت و سرپرستی را انجام و یا غبطه مولی‌علیه را رعایت کنند، دادگاه بتواند مطابق این قانون با رعایت مواد (1184) و (1187) قانون مدنی و با لحاظ نظر سازمان، مسوولیت قیم یا امین مذکور در این مواد را به یکی از درخواست‌کنندگان سرپرستی واگذار نماید.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ماده دیگری از این قانون مصوب کردند که تقاضانامه درخواست کنندگان سرپرستی باید به سازمان ارایه گردد و سازمان مکلف است حداکثر پس از دو ماه نسبت به اعلام نظر کارشناسی اقدام کند و آن را به دادگاه صالح تقدیم دارد. دادگاه با احراز شرایط مقرر در این قانون و با لحاظ نظریه سازمان، نسبت به صدور قرار سرپرستی آزمایشی شش ماهه اقدام می‌کند و قرار صادره به دادستان، متقاضی و سازمان ابلاغ می‌گردد.

بر اساس مصوبه مجلس دادگاه می‌تواند در دوره سرپرستی آزمایشی، در صورت زوال و یا عدم تحقق هریک از شرایط مقرر در این قانون، به تقاضای دادستان و یا سرپرست منحصر یا سرپرستان کودک یا نوجوان و با اطلاع قبلی سازمان و هم‌چنین با تقاضای سازمان، قرار صادره را فسخ نماید.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.