×

آیین نامه بانکداری دولتی

آیین نامه بانکداری دولتی

هیئت وزیران در جلسه مورخ 22 2 1392 بنا به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

آیین-نامه-بانکداری-دولتی وکیل 

وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ـ وزارت کشور

معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

هیئت وزیران در جلسه مورخ 22/2/1392 بنا به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین نامه بانکداری دولتی را به شرح زیر تصویب نمود:

آیین نامه بانکداری دولتی

ماده1ـ تمامی حسابهای بانکی وزارتخانه ها، بنگاه ها، مؤسسات، شرکت ها و سازمان های دولتی اعم از ریالی و ارزی باید از طریق خزانه داری کل کشور و نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران افتتاح گردد.

تبصره1ـ آن بخش از وجوه مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی که از محل بودجه عمومی دولت تأمین می گردد، مشمول مفاد این ماده خواهد بود.

تبصره2ـ بانک ها، شرکت های بیمه و مؤسسات اعتباری مادامی که از شمول مفاد مواد (39) و (76) قانون محاسبات عمومی کشور مستثنی باشند، از رعایت مفاد این ماده نیز مستثنی می باشند.

ماده2ـ تمامی حساب های بانکی برای نگهداری آن بخش از وجوه مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی، از جمله شهرداری ها و شرکت های تابع آنها که از محل بودجه عمومی دولت تأمین نمی گردد، باید صرفاً نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران افتتاح گردد.

تبصره ـ افتتاح حساب بانکی برای هر یک از شرکت های تابع شهرداری ها نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (مادام که بیش از پنجاه درصد سهام و سرمایه آنان متعلق به شهرداری ها باشد) فقط از طریق شهرداری ها امکان پذیر می باشد.

ماده3ـ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و شرکت ها و مؤسسات وابسته به آن موظفند با هماهنگی وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانه داری کل کشور) تمامی حساب های خود را به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منتقل نمایند.

ماده4ـ بانک ها و مؤسسات اعتباری نمی توانند رأساً و بدون هماهنگی با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نسبت به افتتاح هرگونه حساب برای هر یک از وزارتخانه ها، بنگاه ها، مؤسسات، شرکت ها، سازمان های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی اقدام نمایند.

ماده5 ـ جایگزینی حساب های موجود هر یک از وزارتخانه ها، بنگاه ها، مؤسسات، شرکت ها، سازمان های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی با حساب های متناظر جدید افتتاح شده نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مطابق با زمانبندی هماهنگ شده بین وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانه داری کل کشور) و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تا پایان سال 1392 صورت می گیرد.

ماده6 ـ تمامی وزارتخانه ها، بنگاه ها، مؤسسات، شرکت ها، سازمان های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی موظف به رعایت کامل مفاد این آیین نامه می باشند و هر نوع تخلف از مقررات آن در حکم تصرف غیرقانونی در وجوه و اموال دولتی محسوب خواهد شد.

ماده7ـ مواردی که در این آیین نامه پیش بینی نشده است، تابع دستورالعمل نگاهداری انواع حساب برای وزارتخانه ها، مؤسسات و شرکت های دولتی و نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی، موضوع ماده (94) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، مصوب یک هزار و یکصد و چهل و هفتمین جلسه مورخ 25/7/1391 شورای پول و اعتبار خواهد بود.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ محمدرضا رحیمی

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.