بانک اطلاعات وکلا وکیل وکیل پایه یک دادگستری وکیل دادگستری وکیل با سابقه موسسات حقوقی کارشناس دادگستری دفاتر اسناد رسمی
سرور ثانی نژاد
آدرس : تهران، خیابان پاسداران، خیابان عابدینی زاده (بین بهارستان 5 و 6)، پلاک 34، طبقه همکف
تلفن تماس : 22779314 - 09124357415
وب سایت سرور ثانی نژاد وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
فاطمه موذن
آدرس : تهران - انتهای حکیم غرب بلوار جوانمردان (تعاون) پلاک 18 ساخنمان نوبهار ط 6 واحد 19
تلفن تماس : 02144172650 - 09123255200
وب سایت فاطمه موذن وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
علی جاوید
آدرس : تبریز ، 17 شهریور جدید ،جنب بانک ملی ، ساختمان ایران ، واحد A14
تلفن تماس : 04135572731 - 09141193504
وب سایت علی جاوید وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی و عضو هیئت علمی دانشگاه
طیبه برزگر
آدرس : تهران - فلکه دوم صادقیه- ایتدای خیابان آیت الله کاشانی -بعد از بانک مسکن - پلاک 80-طبقه 3 واحد سوم
تلفن تماس : - 09122249601
وب سایت طیبه برزگر وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز ،با بیش از 10 سال سابقه کار و وکیل بانکها و موسسات مالی و اعتباری و وکیل شرکتهای خصوصی
حمیده رزمی
آدرس : تهران - شریعتی بالاتر از سیدخندان نرسیده به سه راه ضرابخانه ساختمان پاستور پ 1009ط 3 واحد 45
وب سایت حمیده رزمی وكيل پايه يك دادگستري، مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
محمد یوسفی (نصیری خلج)
آدرس : تهران - خیابان ولیعصر - بین خیابان زرتشت و فاطمی - خیابان پرستو - دفتر محمد یوسفی و وکلا
وب سایت محمد یوسفی (نصیری خلج) وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلا
محمد رضا مهرجو
آدرس : تهران سید خندان ابتدای خیابان دبستان کوچه شهید صفا فردوسی بلاک 24واحد 10
تلفن تماس : 02188463970 - 09123347471
وب سایت محمد رضا مهرجو وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز و دانشجوی دکتری حقوق خصوصی
مرتضی دستوری
آدرس : تهران-فلکه دوم صادقیه،بلوار آیت الله کاشانی-ایستگاه مهران ساختمان آرمیتا - پلاک77-طبقه اول-واحد8
تلفن تماس : 44007642 -44049071 - 09122546782
وب سایت مرتضی دستوری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری و کارشناس ارشد حقوق تجارت بین الملل
كامران اكرمي افشار
آدرس : اروميه-خيابان دانش 1 روبروي ساختمان آذربايجان پلاك 38/2 طبقه سوم
وب سایت كامران اكرمي افشار وکیل و مشاور حقوقی قوه قضائیه
احسان عابدین
آدرس : تهران، خیابان پاسداران، خیابان عابدینی زاده (بین بهارستان 5 و 6)، پلاک 34، طبقه همکف
تلفن تماس : 22779314 - 09123956043
وب سایت احسان عابدین وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
مطالب پربازدید
جدیدترین مطالب
 

قوانینی که باید خریداران خودرو بدانند

ارسال شده توسط : محمد علی نیک بین وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی در تاریخ : 21-06-1390
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.
قوانینی که باید خریداران خودرو بدانند

حقوق مصرف‌کنندگان خودرو در قوانین و مقررات

پیش از این حقوق به دو دسته اصلی حقوق خصوصی و حقوق جزا تقسیم می‌شد اما پیدایش موضوعات جدید باعث شده که هم در جهان و هم در ایران زمینه‌های تحقیقاتی جدیدی در علم حقوق ایجاد شود.
از جمله موضوعاتی که بسیار مورد توجه قرار گرفته، حقوق مصرف‌کنندگان است. قدرت تولیدکنندگان، تعادل بین مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان را که دو طرف معاملات بیع هستند را از بین برده و همین موضوع سبب شده که قوانین و مقررات مختلفی برای ایجاد تعادل در این خصوص به تصویب رسد.

بنابراین دلیل پیدایش این قوانین ایجاد برابری و عدالت است، عدالتی که در قانون اساسی مورد تاکید فراوان قرار گرفته است. اصل 61 قانون اساسی، وظیفه اقامه عدالت را در دعاوی، برعهده قوه‌قضائیه گذاشته و می‌گوید: اعمال قوه‌قضاییه به وسیله دادگاه‌های دادگستری است که به ... اجرای عدالت ... بپردازد.
اما با وجود اینکه در همین اصل قانون اساسی، تاکید شده که حل و فصل دعاوی در دادگاه‌های دادگستری انجام می‌شود، گاه برای رسیدگی به اختلافات مرجع خاصی تشکیل می‌شوند که خارج از قوه‌قضائیه فعالیت می‌کنند.

یکی از این مراجع در قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو پیش‌بینی شده است و برای رسیدگی به اعتراضات خریداران خودرو پیش‌بینی شده است.

رسیدگی در هیات حل اختلاف

در قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو، هیات حل اختلافی متشکل از نماینده عرضه‌کننده خودرو،‌ کارشناس رسمی‌ دادگستری و کارشناس نیروی انتظامی به ریاست کارشناس رسمی دادگستری تشکیل می‌شود. رای در این مراجع با اکثریت آرا صادر می‌شود. در صورت اعتراض هر یک از طرفین به رای صادره، خواسته در دادگاه صالحه قابل پیگیری خواهد بود. دادگاه صالحه باید خارج از نوبت و حداکثر ظرف دوماه انشای رای کند. این ترتیب رسیدگی در نوع خود قابل توجه است. اما صلاحیت این مرجع رسیدگی به چه اختلافاتی است؟

صلاحیت هیات حل اختلاف

عرضه‌کننده در طول مدت ضمانت مکلف به رفع هر نوع نقص یا عیب (ناشی از طراحی، مونتاژ، تولید، یا حمل) است که در خودرو وجود داشته یا در نتیجه استفاده معمول از خودرو، بروز نموده و با مفاد ضمانتنامه و مشخصات اعلامی به مصرف‌کننده مغایر بوده یا مانع استفاده مطلوب از خودرو یا نافی ایمنی آن باشد یا موجب کاهش ارزش معاملاتی خودرو شود. در صورتی که در این خصوص بین تولید‌کننده و مصرف‌کننده اختلافی به وجود آید، موضوع برای رسیدگی در مرجعی که پیش از این از آن نام بردیم مطرح می‌شود. عرضه‌کنندگان خودرو موظف هستند رضایت مصرف‌کننده را از خدمات ارایه شده خود در دوران ضمانت و تعهد تامین کنند، چنان‌چه رضایت مصرف‌کننده تامین نشود وی ابتدا می‌تواند شکایت خود را در مورد خودرو‌های ساخت داخل به وزارت صنایع و معادن و در مورد خودروهای وارداتی به وزارت بازرگانی تسلیم کند. شکایت مصرف‌کننده از سوی مرجع ذیربط تا 30 روز مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و در صورت حل و فصل نشدن موضوع هر یک از طرفین می‌توانند به هیات حل اختلاف مربوطه مرکب از نماینده عرضه‌کننده خودرو کارشناس رسمی دادگستری در رشته مرتبط و کارشناس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی به ریاست کارشناس رسمی دادگستری مراجعه کنند و مرجع حل اختلاف موظف است تا 20 روز از تاریخ دریافت شکایت به موضوع رسیدگی و نسبت به حل اختلاف اقدام کند.

افزایش مراجع رسیدگی غیردادگستری

آنچه مشهود است این‌که در سال‌های اخیر، تعداد مراجع تخصصی غیردادگستری رو به افزایش است. اصل 156 قانون اساسی به صورت عام رسیدگی و صدور حکم در مورد تظلمات، تعدیات، شکایات، حل و فصل دعاوی و رفع خصومات را برعهده قوه‌قضائیه قرار داده است. اما عموم این ماده در سال‌های اخیر بارها و بارها تخصیص خورده است. اگرچه هیچ عامی نیست که تخصیص نخورده باشد اما اگر تعداد مخصص‌ها زیاد شود در این صورت اصطلاحا یک قاعده عام تخصیص اکثر می‌خورد که پسندیده نیست. دکتر ابوالحسن محمدی در این رابطه می‌گوید: اگر حکمی به صورت عام بیان می‌شود و بعد بیشتر افراد عام از آن حکم مستثنی شند، چنین بیانی ناپسند است زیرا خارج از روش متعارف سخن و هم مایه ضعف استدلال به آن عام است. روش متعارف سخن آن است که حکمی که به صورت عام بیان می‌شود، یا به همان صورت عام بماند یا اگر تخصیص می‌خورد، یک یا چند فرد آن از حکم استثنا شود. به گفته این استاد دانشگاه تهران، این امر را در اصول فقه چنین بیان می‌کنند که تخصیص اکثر موجب استهجان می‌شد یا می‌گویند چنین کلامی مستهجن است و دلیل عام در این صورت ضعیف می‌شود. به هر حال بهتر است که چنان که اصل 156 قانون اساسی تاکید می‌کند، رسیدگی و صدور حکم در مورد تظلمات، تعدیات، شکایات، حل و فصل دعاوی و رفع خصومات را برعهده قوه قضائیه قرار دهیم تا استقلال قوا در برابر یکدیگر حفظ شود.

جایگاه حقوق مصرف‌کنندگان خودرو

اما جدای از رسیدگی به اختلافات تولیدکننده و مصرف‌کننده موضوع مهمتر، حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان است که در حقوق کشور ما به تازگی مطرح شده است. در حال حاضر قانون حمایت از مصرف‌کنندگان به تصویب رسیده و در حال اجراست اما پیش از آن نیز برای حمایت از مصرف‌کننده قوانینی داشتیم. اما اولین‌بار که تحت این عنوان قانونی جامع، به تصویب رسید، قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو بود که حقوقی را برای مصرف‌کنندگان در برابر خودروسازان مقرر کرده بود. اجرای این قانون، کمک بزرگی به مصرف‌کننده خودرو خواهد کرد. در مقابل حمایت از تولیدکنندگان نیز به صورت جدی حتی پیشتر و بیشتر از تصویب قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو و قانون حمایت از مصرف‌کنندگان در دستور کار بوده است. شاهد و مصداق آن تعرفه‌هایی است که برای ورود خودروهای خارجی در کشور وضع می‌شود و با افزایش قیمت خودروهای وارداتی، توان رقابت آنها با محصولات داخلی را کمتر می‌کند. بنابراین حمایت دولت تنها به مصرف‌کننده محدود نمی‌شود و تولیدکننده هم به صورت جدی از سال‌ها قبل مورد حمایت قرار می‌گرفته است.

دلیل دخالت دولت در رابطه خریدار و فروشنده

اما اصلا چرا باید دولت در رابطه قراردادی بین تولیدکننده و مصرف‌کننده دخالت کند؟ اصل بر آزادی قراردادی است و طرفین قرارداد حق دارند شرایط قرارداد خود را تا آنجا که برخلاف شرع نباشد، تنظیم کنند، پس چه نیازی به حضور دولت است؟ دلیل اصلی دخالت دولت ایجاد تعادل است. کسانی که هوای تولیدکنندگان را دارند یک مبنای معتبر و مهم دارند که هر وقت حقوق آنها در خطر بود، زود بگویند: چشم‌پوشی به حقوق مصرف‌کننده، ضربه به بند 9 اصل 43 قانون اساسی است که می‌گوید: «تاکید بر افزایش تولیدات کشاورزی‌، دامی و صنعتی که نیازهای ‌عمومی را تامین کند و کشور را به مرحله خودکفایی برساند و از وابستگی برهاند» یکی از ضوابط اساسی اقتصاد ایران است. اما اگر یک سر قضیه را حقوق تولید‌کننده بدانیم، سر دیگر ماجرا حقوق مصرف‌کننده است. حمایت از تولید و تولیدکننده تا کجا باید پیش برود؟ آیا می‌توان به بهانه حمایت از تولید، مصرف‌کننده را نادیده گرفت؟ جواب بدون تردید منفی است، مصرف‌کننده قرار نیست زیر چرخ‌دنده‌های تولید له شود.

هر چه نگاه به تولید در قانون اساسی مثبت است، برعکس با عینک بدبینی به مصرف نگاه شده است. مصرف منفی شناخته شده و بر صرف‌جویی تاکید شده است. شاید همین موضوع باعث شده که همه با شنیدن نام تولیدکننده به نشانه احترام از جا بلند شوند ولی یادی از مصرف‌کننده و حقوق او نکنند. اما باید گفت که حمایت از حقوق مصرف‌کننده هیچ ربطی به نهی اسراف و تبذیر ندارد. اتفاقا حمایت از مصرف‌کننده عین عدالت و انصاف است؛ اگر مصرف‌کننده و تولید‌کننده را در دو کفه ترازو قرار دهیم، کفه تولیدکننده بسیار سنگین‌تر خواهد بود به این خاطر که علم و اطلاع و تخصص و ثروت تولیدکننده بر مصرف‌کننده می‌چربد. یعنی اینکه اگر از مصرف‌کننده حمایت نشود چه در انعقاد قراردادها، چه در اجرای آنها و چه وقتی که اختلاف بالا می‌گیرد، تولیدکننده با علم و اطلاع و قدرت خود، خیلی راحت، حق مصرف‌کننده را پایمال خواهد کرد.

بالاخره قانونگذار متوجه این رابطه نابرابر شد و برای اینکه دو کفه ترازو را با هم برابر کند، چند قانون و آیین‌نامه تصویب کرد که مهمترین آنها «قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو» و «قانون حمایت از مصرف‌کننده» بود. از تصویب هر دو قانون مدت زیادی نمی‌گذرد. بنابراین در حال حاضر چندین قانون برای حمایت از مصرف‌کننده وضع شده در حالی که قانون خاصی برای حمایت از تولیدکننده نداریم. حداقل روی کاغذ، کفه ترازو برابر شده اما در عمل هنوز مصرف‌کننده در جای ضعیف‌تری قرار دارد و به راحتی حقوق او پایمال می‌شود. یکی از دلایل آن را باید مشکل در اجرای قانون دانست. نحوه شکایت حل اختلاف بین تولیدکننده مصرف‌کننده را نیز باید در این مورد دارای اهمیت دانست چراکه استقلال مرجع حل اختلاف از طرفین دعوا می‌تواند در تحقق برابری و عدالت نقش عمده‌ای داشته باشد برای همین در ابتدای مطلب بر هیات حل اختلاف پیش‌بینی شده در قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو خرده گرفته شد و پیشنهاد شد که مطابق قانون اساسی، حل فصل اختلافات همچنان بعهده قوه‌ قضائیه باشد.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد اینکه، با وجود این همه قانون و مصوبه به نفع مصرف‌کننده، هنوز حقوق او نادیده گرفته می‌شود. البته برای حل این مشکل خود مصرف‌کنندگان باید دست به کار شوند. باید حق خود را مطالبه کنند، برای این کار باید از حقوق خود آشنا شوند، و در نخستین گام می‌توان از مطالعه دو قانون حمایت از مصرف‌کنندگان و حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو شروع کند.

منبع : روزنامه حمایت

بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.

موضوعات مرتبط

مطالب مرتبط

دیدگاه های شما

نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
نظر :
اختصاصی برای مدیر سایت ( درصورت انتخاب این گزینه نظر شما در وب سایت دیده نخواهد شد )
 
لطفا از ارسال سوالات حقوقی در این صفحه خودداری نمائید . به سوالات حقوقی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
 
 
کد امنیتی :
 
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

 
شرایط حق حبس زوجه در مهریه 10 نکته کاربردی در مورد چک که باید بدانید امضای تفاهم نامه همکاری بین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و کانون وکلای دادگستری مرکز افتتاح دومین مرکز دیدار با کودکان طلاق در زاهدان والدین نماها لاریجانی :شورای نگهبان بودجه 96 را تائید کرد آخرین ایرادات شورای نگهبان به بودجه 96 چه بود ؟ درباره ظرفیت آزمون وکالت در صورت نیاز ورود می کنیم به پشتوانه نیروی نظامی سالم می توان ماموریت رزمی و عملیاتی موفق داشت رای شماره 1270 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع:اعلام تعارض در آرا صادر شده از شعب سوم و بیست و سوم دیوان عدالت اداری سهل گیری قانونگذار در رابطه با عقد صلح هر تغییری در آپارتمان که از بیرون دیده شود ، باید با هماهنگی اکثریت مالکین باشد مدیر ساختمان باید ریز هزینه ها را به مالکان اعلام کند کسر اقساط معوقه وام از حقوق ضامن حتی بازنشسته هم امکان پذیر است چه محکومیت هایی برای افراد سوءپیشینه می شود؟ 5 محکوم به قصاص از چوبه دار رهایی یافتند مجازات در انتظار چهارشنبه سوزها برگزاری علنی دادگاه جرائم اقتصادی از دستور کار مجلس خارج شد مقابله قانونی با هرگونه تصرف عدوانی حضانت فرزند دختر بعد از ازدواج مادر با چه کسی است؟