×

منظور از آسیب شناسی کانون وکلا

منظور از آسیب شناسی کانون وکلا

منظور از «آسیب شناسی کانون وکلا» نه تحقیر کانون است ، نه توهین به آن ، نه عیب جویی از آن ، نه کاستی هایش را به حساب این و آن گذاشتن ، و نه اعمال دیگری از این قبیل منظور شناختن آفت یا آفت هایی است که به جان کانون افتاده و تبعات اش راتا حالا دیده ایم و اگر رفع اش نکنیم ، پس از این هم خواهیم دید

منظور-از-آسیب-شناسی-کانون-وکلا

منظور از «آسیب شناسی کانون وکلا»  نه تحقیر کانون است ، نه توهین به آن ، نه عیب جویی از آن ، نه کاستی هایش را به حساب این و آن گذاشتن ، و نه اعمال دیگری از این قبیل . منظور شناختن آفت یا آفت هایی است که به جان کانون افتاده و تبعات اش راتا حالا دیده ایم  و اگر رفع اش نکنیم ، پس از این هم خواهیم دید.

 با این وصف شنیده ام تنی چند از همکاران که در حسن نیت شان هیچ شک ندارم ، از این که قرار است شماره 86 مدرسه حقوق به « آسیب شناسی کانون وکلا » اختصاص یابد ، دلخور و گله مند شده ، توصیه کرده اند در شرایطی که « ز منجنیق فلک سنگ فتنه می بارد» ، مدرسه حقوق ، از نقد کانون وکلا تن بزند و انتشار ویژه نامة آسیب شناسی کانون وکلا را به زمان دیگری موکول کند .

اما من همان طور که در شماره 81 مدرسه حقوق گفته ام  « آسیب شناسی کانون وکلا» را حتی در شرایط فعلی ، امری ضروری می دانم و معتقدم « کانون وکلا اگر عیب و علتی داشته باشد- که دارد- و اگر ما قصد اصلاح اش را داشته باشیم- که داریم- راهش سرپوش گذاشتن بر ایراد و ندیده گرفتن آن نیست . راهش شناخت علمی آسیب و رفع و دفع آن ، به روش منطقی است و این ، عملی نمی شود مگر با شنیدن و تحمل آراء مخالفان کانون که قطعاً به تولید فکر و مشی سالم می انجامد و می تواند با برنامه ریزی درست و تصمیم گیری به موقع ، جامعه وکالت را در مسیر ترقی و تعالی بیاندازد » .

از این گذشته، وقتی می گوییم : وکلا حق دارند - و باید - به طرح مطالبات خودشان از کانون بپردازند . وقتی می گوییم: وکلا حق دارند - و باید - جایگاه واقعی خودشان را در نظام مدیریتی کانون تعیین و تعریف بکنند.وقتی می گوییم : وکلا حق دارند-  و باید - در سیاستگذاری و برنامه ریزی های کانون وکلا ، مشارکت فعال داشته باشند و فلان و بیسار . چرا باید با رفتارهای قیّم مآبانه راه مفاهمه را بر آن ها ببندیم و مانع از اظهار نظر آن ها حتی در مسائل مربوط به زندگی حرفه ای شان بشویم ؟

همه می دانند ، امنیت شغلی ، دغدغه اصلی همه وکلاست و همه وکلا انتظار دارند امنیت شغلی شان تضمین بشود . اما ( وحرف اصلی من در این امًا است) ، آیا وکلای دادگستری نباید خودشان به امنیت شغلی شان بیاندیشند و به فهمی مشترک از آن برسند ؟

آیا نباید خودشان امنیت شغلی شان را تعریف بکنند و حد و مرزش را بشناسند و بشناسانند ؟

آیا نباید خودشان پیگیر تأمین امنیت شغلی شان باشند ؟ آیا نباید خودشان در قالب یک واحد صنفی منسجم ، حفظ و حراست از امنیت شغلی شان را بر عهده بگیرند ؟ آیا نباید بفهمند چه آسیب هایی امنیت شغلی شان را تهدید می کند تا جلوش را بگیرند؟ آیا...

راستی ! شرکت کردن وکلا در بحث « آسیب شناسی کانون وکلا » به کانون وکلا آسیب می زند یا شرکت نکردن شان ؟ این که دیگر عیب جویی نیست . هست ؟

دکتر بهروز تقی خانی - وکیل دادگستری

به نقل از مدرسه حقوق - شماره 82 - آذر 1392

منبع : وکلای ملت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.