×

دادستان تهران وکلا حق دارند در محاکمات شرکت کنند

دادستان تهران وکلا حق دارند در محاکمات شرکت کنند

دادستان تهران وکلا حق دارند در محاکمات شرکت کنند

دادستان-تهران-وکلا-حق-دارند-در-محاکمات-شرکت-کنند وکیل 

روزنامه اعتماد- شماره 2068- 12/7/88

دادستان تهران تاکید کرد داشتن وکیل یک حق قانونی است و وکلاحق دارند در محاکمات شرکت کنند.عباس جعفری دولت آبادی در گفت وگو با ایسنا با بیان این مطلب گفت: از به چالش کشیده شدن دادگاه ها نمی هراسیم، سوال و جواب وکیل و زیر سوال بردن اتهام بر قوت دادگاه ها می افزاید.

وی در ادامه با اشاره به اصل 61 قانون اساسی گفت: رسیدگی ها باید عادلانه باشد و به متهمان فرصت داده شود که از خود دفاع کنند و وکلاحق داشته باشند اظهارات شان را بیان کنند. مهم ترین شاخصه آن، پخش تلویزیونی محاکمات بود که به استناد تبصره ذیل ماده 188 قانون آیین دادرسی کیفری که صراحتاً می گوید پخش اینها در حکم افترا است دادستانی تشکیل این دادگاه ها را منوط به اجرای این قانون کرد.

دادستان تهران با بیان اینکه مهم ترین ملاک و شاخصه اجرای عدالت قانون است، خاطرنشان کرد: وقتی این سیاست را اجرا کردیم برای خیلی ها از جمله برخی مقامات کشور سوال برانگیز شد و حتی برخی از مطبوعات به ما خرده گرفتند که دادستان باید مدعی العموم نظام باشد و برخی هم مدعی شدند در تشکیل دادگاه اخیر نفوذ شده، به نظر ما این طور نیست. اگر اجازه بدهند دستگاه قضایی کارش را انجام دهد آن وقت خواهند دید آسیب ها کاهش پیدا می کند و آرامش برقرار می شود.وی تصریح کرد: با ایستادگی بر اجرای قانون، این پیغام را به مردم دادیم که دستگاه قضایی بر اجرای قانون مصمم است و راه نجات و برون رفت از مشکلات فعلی کشور تمسک به قانون است. جعفری دولت آبادی با انتقاد از کسانی که برای دستگاه قضایی تعیین تکلیف می کنند، گفت: این اظهارنظرها و این نوع ادبیات که «باید اظهارات متهمان از تلویزیون پخش شود» و «عدم پخش نشانه نفوذ است»، شایسته دستگاه قضایی نیست.

نقد منصفانه و منطقی دستگاه قضایی در چارچوب قانون و مقررات، آزاد و بلامانع است. انتظار ما از رسانه های جمعی، مطبوعات و مقامات این است که در چارچوب قانون نقد کنند. وی با بیان اینکه سیاست های قضایی در قوه قضائیه در چارچوب قانون اتخاذ شده است، خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی به حرف هایی که خارج از مسیر قانون زده می شود، توجهی نمی کند. وی با بیان اینکه تغییر به سمت قانون است، اعلام کرد: قوه قضائیه مصمم است در مسیر اجرای قانون حرکت کند و خوشحال می شود در این مسیر اگر مشکلاتی وجود دارد، اعلام شود. دادستان تهران در ادامه به تشریح حقوق مطبوعات پرداخت و گفت: مطبوعات حق دارند نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازنده خود را با رعایت موازین اسلامی و مصالح جامعه درج کنند و به اطلاع برسانند. مطبوعات باید در این چارچوب حرکت کنند.

مطمئناً نشریه یی که اهانت می کند، چگونه می توان توقع داشت که مدعی العموم ما در برابر اهانت، افترا و نشر اکاذیب سکوت کند. وی گفت: حقوق و رسالت مطبوعات در نگاه من ایجابی است. اگر مدعی العموم ببیند مطبوعات به جای انتقاد، انتقام می گیرند، به جای نقد منصفانه اهانت می کنند، به جای ارتقای آگاهی افکار عمومی قومیت ها را تحریک می کنند یا اسرار کشور را فاش می کنند، باید طبق مقررات با افراد متخلف برخورد شود. دادستان تهران خاطرنشان کرد: اگر مطبوعات حدود ایجابی و سلبی را رعایت کنند مدافع آنها نیز خواهیم بود و امیدوارم در دوره دادستانی ما کمتر پرونده های مطبوعاتی مطرح شود. اما اگر مطبوعات پا را از حدود قانون مطبوعات فراتر بگذارند توقع نداشته باشند که ما نظاره گر باشیم. وی بیان داشت: امیدوارم دوره ما دوره تبعیض آمیزی نباشد و بتوانیم با هرکس از هر گروه برخورد کنیم. جعفری دولت آبادی با تاکید بر اینکه آزادی مطبوعات در قانون اساسی و قانون مطبوعات به رسمیت شناخته شده است، افزود: نسبت به پرونده های مطبوعاتی در همین چارچوب رسیدگی می شود.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.