×

پلیس قضایی بازویی توانمند در اجرای احکام دستگاه قضا

پلیس قضایی بازویی توانمند در اجرای احکام دستگاه قضا

تشکیل پلیس قضایی باعث خواهد شد تا امور رسیدگی به کشف جرم و نگهداری از مجرمان به صورت بسیار تخصصی‌تر و بهتر انجام شود و این امر نیازمند آموزش و کسب مهارت این پلیس در دوره‌های تخصصی است پلیس قضایی به عنوان نیازمند نیروی متخصص و آموزش دیده است

پلیس-قضایی-بازویی-توانمند-در-اجرای-احکام-دستگاه-قضا وکیل 

تشکیل پلیس قضایی باعث خواهد شد تا امور رسیدگی به کشف جرم و نگهداری از مجرمان به صورت بسیار تخصصی‌تر و بهتر انجام شود و این امر نیازمند آموزش و کسب مهارت این پلیس در دوره‌های تخصصی است.پلیس قضایی به عنوان نیازمند نیروی متخصص و آموزش دیده است.

 لایحه تشکیل پلیس قضایی اولین بار در سال 1359 در 9 ماده و 4 تبصره به منظور انتخاب یا استخدام پلیس قضایی از بین افسران، افراد پلیس،  ژاندارمری، سایر ضابطین یا کارکنان دادگستری و یا افراد دیگری که صلاحیت لازم را داشته‌ باشند، تصویب شد.

باشگاه خبرنگاران، در همین زمینه با برخی از کارشناسان و حقوقدانان به گفتگو نشست، که حاصل آن را در بسته خبری که به شرح زیر است، می‌خوانید:

"عباس اسدی" با اشاره به اهمیت تشکیل پلیس قضایی گفت: این امر از موضوعاتی است که با آغاز دوره ریاست جدید قوه قضائیه به طور مجدد مطرح شده است.
 
این وکیل دادگستری تصریح کرد: به منظور رعایت ضوابط فنی تحقیقات کشف جرم، ضروری است که پلیس قضایی به عنوان ضابط تخصصی قضایی تشکیل شود.
 
وی ادامه داد: اگر تمام مراحل رسیدگی به یک پرونده به درستی انجام شود قاضی می‌تواند به درستی در صدور حکم قدم بردارد و مجموع این عوامل هدف دستگاه قضایی از اجرای مجازات که همان بازدارندگی از اعمال مجرمانه است را فراهم می‌کند.
 
این وکیل دادگستری افزود: در رسیدگی به هر پرونده، سه عامل مهم کشف جرم، تعقیب مجرم و همچنین اجرای حکم در نقش پلیس مشهود است، همین امر باعث می‌شود تا دستگاه قضایی از یک ضابط توانمند برخوردار باشد تا به عنوان بازوی قوی اجرایی این دستگاه انجام وظیفه کند.

پلیس قضایی زمینه رسیدگی تخصصی‌تر به جرم را فراهم می‌آورد

"محمد‍‌جعفر نعناکار" در ارتباط با لایحه شکل‌گیری پلیس قضایی اظهار داشت: لایحه تشکیل پلیس قضایی اولین بار در سال 1359 در 9 ماده و 4 تبصره به منظور انتخاب یا استخدام پلیس قضایی از بین افسران، افراد پلیس،  ژاندارمری، سایر ضابطین یا کارکنان دادگستری و یا افراد دیگری که صلاحیت لازم را داشته‌ باشند، تصویب شد.
 
 نعناکار با تاکید بر اهمیت لایحه پلیس قضایی بیان کرد: کشف جرم، اجرای احکام و جلوگیری از فرار متهمان بر عهده دستگاه قضا است، بنابراین قوه قضاییه بر اساس قانون اساسی باید تشکیلات پلیس قضایی داشته باشد.
 
این حقوقدان با اشاره به عدم مغایرت لایحه پلیس قضایی با کم حجم شدن دولت اظهار داشت: بدون شک، توسعه پلیس قضائی مغایرتی با عدم توسعه تشکیلات اداری و کم حجم شدن دولت نخواهد داشت، چرا که تخصصی کردن کارها یکی از ماموریت‌های دولت و حاکمیت است که موجب ارتقای سطح رسیدگی به امور جامعه می‌شود.
 
وی به نقش پلیس قضایی و تاثیر آن بر عرصه حقوق بین‌المللی اشاره کرد و گفت: پلیس قضایی با همکاری و همیاری دیگر بازوهای قانونی، نقش به سزایی را در خصوص ایجاد صلح و امنیت داخلی و حتی  امنیت بین‌المللی ایفا خواهد کرد.

تصویب لایحه پلیس قضایی سبب ارائه مطلوب‌تر خدمات قضایی به مردم خواهد شد

"سیدعلی‌شاه‌صاحبی" در رابطه با لایحه پلیس قضایی اظهار داشت: به موجب مواد 27 و 28 قانون آیین دادرسی کیفری، قانونگذار به دادرس و یا قاضی تحقیق اجازه داده است که با در نظر گرفتن موازین شرع و مقررات قانونی، پاره‌ای از تحقیقات را به ضابطین دادگستری محول کند.
 
شاه‌صاحبی افزود: لایحه‌ پلیس قضایی با هدف هر چه بهتر و صحیح‌تر اجرا شدن قوانین و حفظ حقوق شاکی و مشتکی‌عنه و تسریع در روند رسیدگی بنا نهاده شده است و سبب ارائه هر چه مطلوب‌تر و شایسته‌تر خدمات قضایی به مردم می‌شود.
 
وی در تعریف پلیس قضایی گفت: پلیس قضایی، پلیسی است تخصصی و آموزش دیده که در کار تحقیقات قضایی، کشف جرم، تعقیب و نگهداری مجرم، ابلاغ و اجرای احکام قضایی دستگاه قضایی را یاری رسانده و ضمن کاهش بار مسئولیت نیروی انتظامی، سبب افزایش سرعت ، دقت و کیفیت رسیدگی به پرونده‌ها می‌شود.
 
این حقوقدان در پایان خاطرنشان کرد: نکته مهم و حایز اهمیت در تحقق اهداف لایحه پلیس قضایی، استفاده از امکانات، تجهیزات و مهارت‌های آموزش دیده  علی‌الخصوص افراد آشنا با مفاهیم حقوقی در این زمینه است.

پلیس قضایی به عنوان ضابط قوه قضاییه نیازمند نیروی متخصص و آموزش دیده است

"علی جلیلیان" با اشاره به لایحه پلیس قضایی اظهار داشت: با توجه به حساس بودن  کار تحقیقات، نیروی انتظامی باید دارای تخصص و تجربه کافی در حوزه تحقیقات باشد، چرا که این مهم از اختیارات ذاتی قضات بوده که گاهی آن را به نیروی انتظامی تفویض می‌کند.
 
وی با اشاره به ضرورت احیای پلیس قضایی تصریح کرد: تشکیل پلیس قضایی باعث خواهد شد تا امور رسیدگی به کشف جرم و نگهداری از مجرمان به صورت بسیار تخصصی‌تر و بهتر انجام شود و این امر نیازمند آموزش و کسب مهارت در دوره‌های تخصصی است.
 
عضو کمیسیون قضایی مجلس خاطرنشان کرد: قطعا احیای پلیس قضایی باعث خواهد شد تا نیروی انتظامی و ضابطین قضایی با اقدامی هماهنگ‌تر از پیش به اجرای وظایف قانونی خویش در جهت کمک به قوه قضاییه بپردازند.
 
شایان ذکر است، در حالی قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران به ایجاد "پلیس قضایی" تصریح دارد اما پس از گذشت 3 سال از تقدیم این لایحه به دولت، نه‌تنها چنین تشکیلاتی به وجود نیامده بلکه ظاهرا به فراموشی نیز سپرده شده است.

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.