×

روز و روزگار مجلس

روز و روزگار مجلس

امروز روز مجلس است؛ نهادی که به لحاظ ارتباط مستقیمش با مردم و اینکه سیاستگذاری‌های کلان و دراز مدت را بر عهده دارد، «در راس امور است» و از این حیث هیچ تالی و همانندی ندارد

روز-و-روزگار-مجلس وکیل 

بهمن کشاورز

1- امروز روز مجلس است؛ نهادی که به لحاظ ارتباط مستقیمش با مردم و اینکه سیاستگذاری‌های کلان و دراز مدت را بر عهده دارد، «در راس امور است» و از این حیث هیچ تالی و همانندی ندارد.

در عین حال این نخستین روز مجلس در دوران دولت تدبیر و امید است؛ دولتی که تدبیرش را تا این لحظه دیده‌ایم و امیدش را هم ما مردم، به هر حال، فعلا، داریم. آن تدبیر را دولت در مذاکرات هسته‌یی نشان داد و این امید را انتشار منشور حقوق شهروندی، همزمان با علنی شدن آنچه در هشت سال گذشته بر سر این مملکت و ما مردم آمده در دل‌ها ایجاد کرد، البته توام با این انتظار بجا که به موارد شگفت‌انگیز اعلامی رسیدگی و مسوولیت‌ها روشن شود. چون آنچه تا آخرین روزهای دولت پیشین، علنا و در روز روشن، گفته می‌شد این سوال توام با شگفتی را در اذهان مطرح می‌کرد که چرا اتباع کشورهای خارجی تقاضای تابعیت کشور ما را – ولو با ترک تابعیت اولیه‌شان- ندارند؟!

2- اما منشور حقوق شهروندی را که تنظیم و تصویب آن وعده داده شده بود، می‌توان نخستین نقطه تلاقی دولت و مجلس دانست که نتیجه این تلاقی می‌تواند مثبت باشد. توضیح اینکه قریب به نیمی از عناوین مطرح شده در این منشور مطالبی است که، صریحا یا تلویحا، مستقیم یا غیر مستقیم...

 در فصل سوم قانون اساسی تحت عنوان حقوق ملت و بعضا در مقدمه این قانون و برخی از اصول مندرج در سایر فصول آن بیان شده است و بسیاری از این حقوق ضمانت اجرا هم دارد.

نیمی دیگر از مطالب منشور تازگی دارد و هرچند در قوانین عادی کشور ما آمده اما در جایی گردآوری نشده و بعضا فاقد ضمانت اجرا است. البته برخی ضوابط قانون اساسی هم یا در بردارنده مفاهیمی نه چندان روشن یا ایضا فاقد ضمانت اجرا است یا شیوه اجرای آنها روشن نیست.

3- فصل سوم منشور حقوق شهروندی که ماده 4 و 15 آن را در بر می‌گیرد حاوی ضوابط و راهکارهای عملیاتی کردن منشور و نحوه نظارت بر اعمال و اجرای آن است.

از آنجا که منشور صرفا پیش‌نویس و در معرض و قابل اصلاح و تکمیل است و از آنجا که در صورت وجود نداشتن قوانین مشخص و روشن، این منشور صرفا بیانیه‌یی حاوی اعلام مسائل آرمانی و ذهنی خواهد بود، زیرا قسمت‌هایی از آن که چنین نیست تازگی ندارد، نقش مجلس و اهمیت همکاری و همیاری آن با دولت برای تحقق آنچه در منشور آمده آشکار می‌شود.

هرچند مجلس محترم در زمینه دادن رای اعتماد به برخی وزرا و نیز همراهی با عملیات اداری دولت جدید و همچنین حرکاتش در مذاکرات با 1+5 – حداقل در ابتدای کار – چندان مهربان نبود اما به نظر می‌رسد از این پس و به ویژه درباره منشور حقوق شهروندی باید مهربانی پیشه کند. زیرا آنچه در این منشور آمده در بردارنده ابعاد مختلف زندگی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است و توجه به آنها باعث خواهد شد چهره ایران در سطح جهان در جهت مثبت دچار تحول و تغییر شود و این به نفع همگان است.

بدیهی است این منشور نیز همچون سایر ساخته‌های ذهن و دست بشر خالی از نقص و اشکال نیست به ویژه آنچه در قانون اساسی واجد ابهام و پیچیدگی بوده اکثرا در متن منشور نیز همچنان مجمل و مختصر باقی مانده است که البته از این جهت به دولت و تنظیم‌کنندگان منشور ایرادی نمی‌توان گرفت زیرا احتیاط را رعایت کرده‌اند. اما وقتی محتویات منشور به شکل لایحه قانونی در می‌آید شاید احتیاط جایز نباشد زیرا در بسیاری از موارد بالاخره باید تکلیف روشن شود ولو با دخالت مجمع تشخیص مصلحت نظام. روز مجلس مبارک باد.

منبع : اعتماد

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.