×

افزایش بی‌سابقه چک‌ های برگشتی

افزایش بی‌سابقه چک‌ های برگشتی

افزایش بی‌سابقه چک‌ های برگشتی

افزایش-بی‌سابقه-چک‌-های-برگشتی

میزان چک‌های برگشتی در ایران طی سال جاری به بیش از 28 هزار میلیارد تومان می‌رسد.    
                                    
آفتاب: میزان چک‌های برگشتی در ایران طی سال جاری به بیش از 28 هزار میلیارد تومان می‌رسد. این رقم برآورد واحد اقتصاد ایران متشکل از 10 اقتصاددان ایرانی است که برآوردشان فاصله چندانی هم با ارقام رسمی اعلام شده بانک مرکزی ندارد.

طبق آخرین اعلام بانک مرکزی میزان چک‌های برگشتی در سال گذشته 8 / 27 هزار میلیارد تومان بوده که امسال با 600 میلیارد تومان افزایش به 4 / 28 هزار میلیارد تومان می‌رسد.
این رقم 5 / 4 از حجم کل اسناد مبادله‌شده و 5 / 7درصد از حجم نقدینگی کشور طی امسال را شامل می‌شود.
همچنین با این میزان هزینه می‌توان بیش از یک میلیون و 500 هزار شغل در کشور ایجاد کرد (طبق عملکرد بنگاه‌های زودبازده).

با وجود این، به نظر می‌رسد میزان چک‌های برگشتی روز به روز در کشور بیشتر شده و از سوی دیگر فعالان بخش خصوصی و نماینده‌های مجلس بارها از افزایش چک‌های برگشتی گلایه کرده و بیشتر از هر موضوع وضع اقتصادی کشور را مقصر این وضع ذکر کرده‌اند.
در مقابل، بانک مرکزی تاکنون تنها علت افزایش این چک‌های برگشتی را افزایش میزان اسناد مبادله شده اعلام کرده که مراجعه به خود آمارهای رسمی بانک مرکزی این موضوع را تایید نمی‌کند. چرا که مثلاً در سال 1388 هم که میزان اسناد مبادله شده نسبت به سال قبل خود کاهش یافت اما میزان چک‌های برگشتی حدود سه هزار میلیارد تومان رشد داشت.

جدای از این بحث‌ها، پیامدهای این اتفاق نیز قابل توجه است که بیش از هر قشری، نماینده‌های فعالان اقتصادی از بی‌اعتمادی حاصل از این اتفاق‌ها گلایه می‌کنند. در روزهایی که اخبار مربوط به اختلاس بانکی بی‌سابقه کشور بیش از هر موضوع اقتصادی دیگر منعکس می‌شوند، شاید موضوع چک‌های برگشتی قابل توجه‌تر باشند، از این نظر که رقم آنها 10 برابر اختلاس سه هزار میلیارد تومانی اخیر بوده است.
در حالی که اختلاس اخیر سه هزار میلیارد تومان اعلام شده، بنا به آمارهای رسمی و برآوردهای کارشناسان میزان چک‌های برگشتی کشور تا 10 برابر این رقم و بیش از 5 / 28 هزار میلیارد تومان است.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.