بانک اطلاعات وکلا وکیل وکیل پایه یک دادگستری وکیل دادگستری وکیل با سابقه موسسات حقوقی کارشناس دادگستری دفاتر اسناد رسمی
مرتضی دستوری
آدرس : تهران-فلکه دوم صادقیه،بلوار آیت الله کاشانی-ایستگاه مهران ساختمان آرمیتا - پلاک77-طبقه اول-واحد8
تلفن تماس : 44007642 -44049071 - 09122546782
وب سایت مرتضی دستوری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری و کارشناس ارشد حقوق تجارت بین الملل
فاطمه موذن
آدرس : تهران - انتهای حکیم غرب بلوار جوانمردان (تعاون) پلاک 18 ساخنمان نوبهار ط 6 واحد 19
تلفن تماس : 02144172650 - 09123255200
وب سایت فاطمه موذن وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
محمد رضا مهرجو
آدرس : تهران سید خندان ابتدای خیابان دبستان کوچه شهید صفا فردوسی بلاک 24واحد 10
تلفن تماس : 02188463970 - 09123347471
وب سایت محمد رضا مهرجو وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز و دانشجوی دکتری حقوق خصوصی
محمدرضا علیزاده ثابت
آدرس : تهران - سعادت آباد - پایین تر از میدان سرو- ابتدای 18 متری مطهری - پلاک 10 - طبقه سوم- واحد 8
وب سایت محمدرضا علیزاده ثابت وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
علی جاوید
آدرس : تبریز ، 17 شهریور جدید ،جنب بانک ملی ، ساختمان ایران ، واحد A14
تلفن تماس : 04135572731 - 09141193504
وب سایت علی جاوید وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی و عضو هیئت علمی دانشگاه
سید میثم حاجی سیدی
آدرس : تهران-کارگر شمالی ، پایین تر از مرکز قلب ، جنب کوچه آراسته ،پلاک 1765، واحد4
وب سایت سید میثم حاجی سیدی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
طیبه برزگر
آدرس : تهران - فلکه دوم صادقیه- ایتدای خیابان آیت الله کاشانی -بعد از بانک مسکن - پلاک 80-طبقه 3 واحد سوم
تلفن تماس : - 09122249601
وب سایت طیبه برزگر وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز ،با بیش از 10 سال سابقه کار و وکیل بانکها و موسسات مالی و اعتباری و وکیل شرکتهای خصوصی
محسن موسوی
آدرس : خیابان کارگر شمالی نرسیده به مرکز قلب نبش آراسته پلاک ۱۷۶۵ واحد ۴
وب سایت محسن موسوی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
اسدعلی امرایی
آدرس : تهران اشرفی اصفهانی بالاتر از تقاطع نیایش بین فلاح و دربندی ساختمان 55 طبقه 2 واحد 5
وب سایت اسدعلی امرایی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای مرکز
مطالب پربازدید
جدیدترین مطالب
 

استقلال کانون وکلا، خط قرمز جامعه وکالت ایران است

ارسال شده توسط : پرتال اطلاع رساني وكالت آن لاين در تاریخ : 11-09-1392
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.
استقلال کانون وکلا، خط قرمز جامعه وکالت ایران است

دکتر حسن فرهودی نیا - وکیل دادگستری

نهاد وکالت در ایران قبل از انقلاب و در برهه ای که قانون وکالت در سال ۱۳۱۵ تصویب نشده بود به صورت مجمع فعالیت می نمود که در قانون مزبور جنبه رسمی و حکومتی یافت و البته تحت نظارت وزیر دادگستری وقت قرار داشت.

این وضعیت تا زمان تهیه لایحه قانونی استقلال وکالت و تصویب آن توسط هیأت وزیران، در دوره نخست وزیری دکتر محمد مصدق در هفتم اسفند ماه سال ۱۳۳۱ هجری خورشیدی ادامه داشت. طبق این لایحه کانون وکلای دادگستری به عنوان نهاد مستقل با زیر مجموعه های مستقل ایجاد گردید و صدور پروانه وکالت در صلاحیت انحصاری کانون وکلای دادگستری قرار گرفت به طوری که می دانیم در همین لایحه ابزار نظارتی بر رفتار وکلا در قالب دادسرای انتظامی و دادگاه های انتظامی پیش بینی شده بود و هیأت مدیره کانون که عموماً و عمدتاً از وکلای خوش نام، خوش فکر و نیک رفتار تشکیل می شد در اعطای پروانه وکالت، علاوه بر احراز شرایط عمومی در متقاضی، به اینکه شخص مورد نظر سوء شهرت نداشته باشد و محکومیت جنایی و یا جنحه ای که منافی با شئون وکالت باشد در پیشینه ی متقاضی موجود نباشد، با اعطای پروانه وکالت موافقت می‌نمود به عبارت دیگر پایبندی به سجایای اخلاقی و حسن شهرت، از جمله شرایطی بود که علاوه بر احراز صلاحیت علمی فرد متقاضی، برای اخذ پروانه وکالت ضروری بود.

می دانیم که لایحة مصوبة مرحوم مصدق در پنجم اسفند ماه سال ۱۳۳۳ به تصویب مجالس قانون گذاری وقت رسید و از آن تاریخ تا تصویب قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت، کانون های وکلای دادگستری به صورت مستقل اداره می‌شدند و به تربیت وکلای توانمند و صحیح‌العمل می‌پرداختند. مهم ترین قانونی که در ارتباط با وکالت پس از انقلاب به تصویب رسیده است و استقلال کانون ها را تا حدودی خدشه دار ساخته، قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت مصوب سال ۱۳۷۶ می باشد که در این قانون دادگاه عالی انتظامی قضات برای تأیید صلاحیت نامزدهای عضویت در هیأت مدیره ها تعیین گردیده و همین مرجع نهاد تأیید و نقض تصمیمات هیأت مدیره و آراء دادگاه انتظامی در موارد خاص است. با این حال وکلای دادگستری ایران به این میزان از نظارت تن در دادند و به حکم مَثَل معروف «آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است» ورود دادگاه عالی انتظامی قضات به این عرصه را مانع جدی در استقلال کانون های وکلای دادگستری نمی دانند.

به زعم اینجانب اصل ۳۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با وکالت متضمن حکم شگفت انگیزی است که تعمق در آن نشانگر جایگاه ویژه نهاد وکالت (مدافع و حافظ حقوق افراد) در منظر تدوین کنندگان قانون اساسی می باشد. قسمت پایانی اصل ۳۵ ق. ا. با عبارت : « ... باید برای آنها امکانات تعیین وکیل فراهم گردد» بدون آن که مخاطب خاصی داشته باشد نشان می دهد که وجود نهادی که عهده دار تعیین وکیل برای اصحاب دعوا باشد از وظایف یکایک آحاد ملت است. مؤید این استنباط آن است که اصل ۳۵ ذیل عنوان «حقوق ملت» در قانون اساسی آمده است و بنابراین می توان آن را از وظایف و اختیارات حکومت و دولت ها قرار داد. بدیهی است اگر نسبت به امری، فرد یا افرادی وجود نداشته باشند که در برپا داشتن آن احساس مسئولیت کنند نهاد دولت باید در آن خصوص اقدام کند؛ اما اگر چنین نهادی وجود دارد منطقاً و عقلاً مداخله ارگان های حکومتی در این زمینه، فاقد توجیه شرعی و قانونی است. در مباحث فقهی نیز باب وکالت از جمله موضوعاتی است که فقها در آن ورود کرده اند و هیچ فقیهی چنین اظهار نظر نکرده است که وکیل باید عضو رسمی حکومت باشد.

 با این مقدمات روشن است که به لحاظ نظری، طرح و دفاع از ایده وکالت رسمی و حکومتی محکوم به بطلان بوده و قابل دفاع نیست از حیث ملاحظات اجتماعی نیز مصلحت چنین حکم می کند که وکالت و مرجعی که مجوز وکالت را صادر می کند وابسته به حکومت نباشد تا فرضیه دفاع آزاد و بدون لکنت زبان از شهروندان به ویژه کسانی که در معرض اتهام قرار می گیرند و همچنین در موضوعاتی که صبغه امنیتی و حکومتی دارند، فراهم گردد. بنابه مراتب، حقیقت آن است که پس از اطلاع از وجود لایحه ای موسوم به لایحه جامع وکالت رسمی با کمال شگفتی ملاحظه گردید که تدوین کنندگان این لایحه، کانون وکلای دادگستری را در اندازه یکی از سازمان های زیر مجموعه دادگستری مانند سازمان ثبت، سازمان پزشکی قانونی، سازمان زندان ها و . . . تنزل داده اند و در میان مواد پیشنهادی "دُرّ" استقلال مفقود شده بود !

 بدون هیچ حب و بغضی پرسشی که ذهن اینجانب را به خود مشغول داشته این است که آیا تدوین کنندگان این لایحه به راستی دوستدار نظام جمهوری اسلامی ایران هستند و یا چنین می پندارند که تحت نظارت و سلطه قرار دادن نهادی که طبیعت و اقتضای انجام وظیفه آن به شکل مطلوب، متضمن استقلال و عدم وابستگی آن به دولت است، به نفع کل نظام خواهد بود !؟

 لایحه جامع موصوف در واقع چنانچه به همان صورت اولیه باقی بماند، اولین ضربة کاری خود را به اعتبار نظام قضایی کشور وارد خواهد کرد و اعتبار احکام دادگاه های ایران به ویژه در ساحت های کیفری را کاهش می دهد زیرا کافی است که گفته شود در اتهامی با این کیفیت (کیفیت فرضی) حاکم، منصوب دستگاه حکومتی است و وکیل مدافع نیز کارگزار همان دستگاه حکومتی می باشد. از کجا معلوم دادرسی منصفانه رعایت شده و حقوق دفاعی متهمان یا محکومان به صورت کامل تضمین شده است. به این مناسبت این لایحه توسط کارشناسان ورزیدة کمیسیون های بررسی لوایح دولت، پس از بازنگری مجدد، به کیفیتی در آمد که می تواند در عین حل معضل پیش آمده، از پیدایش نهاد موازی مرکز مشاوران، استقلال وکالت و کانون های وکلا را عملاً حفظ و اعتبار و شأن بین المللی جمهوری اسلامی ایران را تأمین کند. به قراری که اینجانب اطلاع دارم پس از روی کار آمدن دولت جدید – خوشبختانه در رأس آن وکیل دادگستری قرار دارد – این لایحه همراه با لوایح دیگر به مراجع ارسال کننده آن لوایح اعاده شده است تا مجدداً به دولت جهت تقدیم به مجلس محترم شورای اسلامی ارسال شود که درباره لایحه مورد بحث، مسموعات حاکی از ارسال آن به دولت است. با امید به اینکه دست اندرکاران دخیل در این امر با جامع نگری مسئله را مورد بررسی و عنایت قرار دهند و کانون های وکلا را از دل مشغولی برهانند. به زودی شاهد تقدیم این لایحه به مجلس محترم شورای اسلامی با اصلاحات مناسب و متضمن استقلال کانون های وکلای دادگستری و وکیل مستقل باشیم. هم اکنون به این نکته مکرراً و مؤکداً اذعان داریم و اذعان می کنیم که استقلال کانون های وکلای دادگستری و وکیل مستقل، خط قرمز جامعة فرهیختة وکالت ایران است و به زعم من باید خط قرمز قوای محترم قضائیه و مقننه نیز باشد. بنابراین وکلای دادگستری در این مسیر همة شیوه ها و طرق قانونی و عقلایی را طی خواهند نمود از جمله تماس مکرر با نمایندگان محترم استان های کشور باید در سرلوحة کار یکایک وکلای دادگستری ایران باشد و به وکلای جوان توصیه می گردد معلومات نظری خود پیرامون ضرورت بقاء استقلال کانون ها و وکیل مستقل را افزایش دهند و تبعات منفی نفی استقلال کانون ها را حسب مورد به نمایندگان محترم مجلس یادآوری نمایند تا به یاری خداوند منان شاهد تصویب قانون جامع وکالت به نحوی باشیم که بتوان به آن افتخار و با سربلندی از قوة قضائیه و قوة مقننه کشور دفاع نمود. به امید آن روز

با دکتر حسن فرهودی نیا، رییس کانون وکلای آذربایجان شرقی و نایب رییس اسکودا، به گفت و گو نشستیم. موضوع گفت و گو جایگاه وکالت بود.

 تهیه و تنظیم مصاحبه: حنیفه نوحه خوان - وکیل دادگستری / وبسایت وکلای پیشرو

منبع : وکلای ملت
بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.

موضوعات مرتبط

مطالب مرتبط

تاکید نجفی توانا بر اصلاح ساختار قوانین مربوط به وکالت
هر زمان ظرفیت وکالت بالا رفت ، افراد غیربومی به سمت کرمان آمدند
تعیین تکلیف طرح جامع وکالت در آینده ای نزدیک ، قانون اعطای مجوز وکالت به متقاضیان باید اصلاح شود
کانون وکلا نقشی در تعیین ظرفیت پذیرش دانشجوی حقوق در دانشگاه ها ندارد
وضعیت لوایح تجارت و وکالت در مجلس
نگاه حقوقی به عدم اختیار صدور پروانه وکالت توسط مرکز مشاوران و وکلای قوه قضاییه
وکالت ذوق است و هنر ، حرفه است و پیکار
برگزاری نشست علمی وکالت در دانشگاه عدالت
از فراوانی وکلای بیکار تا به روز نبودن قوانین وکالت
وارثان خوبی برای استقلال کانون وکلا نبودیم

دیدگاه های شما

نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
نظر :
اختصاصی برای مدیر سایت ( درصورت انتخاب این گزینه نظر شما در وب سایت دیده نخواهد شد )
 
لطفا از ارسال سوالات حقوقی در این صفحه خودداری نمائید . به سوالات حقوقی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
 
 
کد امنیتی :
 
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

 
جرائم سایبری موجب نقض آرامش شهروندان می‌شود/ سند جامعی برای مبارزه با جرائم سایبری وجود ندارد حلقه اجبار در دستان کو چک ضرورت خالی‌شدن زندان‌ها حجتی: برخورد با جرایم جنسی خشن علیه کودکان نباید شتابزده و بدون کار کارشناسی باشد نشست مشترک حقوق مالکیت فکری ایران و کره جنوبی در وزارت دادگستری لایحه جدیدی در ارتباط با قانون ثبت اختراعات به مجلس تقدیم شده است مخاطب منشور حقوق شهروندی قوای سه‌گانه کشور هستند برگزاری اولین دوره فشرده آموزش تخصصی حقوق بین‌الملل قضات بخشنامه دیوان عالی درباره لزوم تصدیق و برابر اصل کردن دادنامه‌های موضوع درخواست اعاده دادرسی مجازات زمین‌خواری و تصرف اراضی دولتی رسیدگی به کدام دعاوی در صلاحیت دادگاه خانواده است ؟ شرایط اعطای آزادی مشروط چیست ؟ رویکرد سیاست جنایی و کیفری افتراقی ایران نسبت به کودکان بزهکار - بخش هفتم موارد ممنوعیت انعقاد قرارداد کار نحوه اجرای احکام مالی پسر مزاحم ماشین شوهر زن مورد علاقه اش را آتش زد زن جوان پس از مرگ سقوط مرگبار شوهر دوم گریخت اجاره های نجومی اولین نشست مشترک اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) با اعضای کمیسیون زنان مجلس شورای اسلامی مرگ بیش از 18 هزار نفر بر اثر غرق شدگی در 15 سال گذشته ، سیر نزولی تلفات