×

10 شیوه فریب از کلاهبرداران اینترنتی

10 شیوه فریب از کلاهبرداران اینترنتی

تبهکاران برای کلاهبرداری‌ها یا سرقت‌های بزرگ، دیگر ناگزیر نیستند با حفر تونل‌های زیرزمینی و از کارانداختن آژیرهای خطر وارد بانک‌ها شوند و برای گشودن گاوصندوق‌های ثروتمندان، از هفت‌خوان رمز و راز چشم‌های الکترونیک بگذرند یا احتمالاً با خطر رگبارهای گلوله‌های محافظان مسلح روبه‌رو شوند

10-شیوه-فریب-از-کلاهبرداران-اینترنتی

تبهکاران برای کلاهبرداری‌ها یا سرقت‌های بزرگ، دیگر ناگزیر نیستند با حفر تونل‌های زیرزمینی و از کارانداختن آژیرهای خطر وارد بانک‌ها شوند و برای گشودن گاوصندوق‌های ثروتمندان، از هفت‌خوان رمز و راز چشم‌های الکترونیک بگذرند یا احتمالاً با خطر رگبارهای گلوله‌های محافظان مسلح روبه‌رو شوند.

امروزه به جای این‌گونه سرقت‌های کلاسیک، نقابداران دنیای مجازی با فشردن کلیدهای کیبورد کامپیوترها از راه دور گاوصندوق‌های مجازی را در هر نقطه از جهان می‌گشایند و میلیاردها دلار از حسابی به حساب دیگر انتقال می‌دهند.

با پیشرفت تکنولوژی و فناوری‌های جدید هر چند کار مجرمان و کلاهبرداران نیز سخت‌تر شده اما با این حال آن‌ها همچون گذشته در پی راهکارهایی هستند تا بتوانند به آسانی دست به کلاهبرداری‌های بزرگ بزنند و ثروت‌های کلانی را جابه‌جا کنند.

شیوه‌هایی که کلاهبرداران برای سرقت در دنیای مجازی به‌کار می‌برند بسیار گسترده‌تر و پرتنوع است و روز به روز نیز به این راهکارها افزوده می‌شود و هستند افراد ساده‌دلی که همچنان در سراسر جهان فریب این کلاهبرداران را می‌خورند و بخشی از دارایی خود را در این راه از دست می‌دهند.

آمار پلیس بین‌الملل و کارشناسان اینترنتی حاکی است در میان هزاران شیوه موجود، در سرقت‌ها و کلاهبرداری‌های دنیای مجازی 10 شیوه به شکل جدی‌تر و گسترده‌تر از سوی کلاهبرداران مورد استفاده قرار می‌گیرد.
کمک‌های خیرخواهانه!

یکی از شیوه‌های کلاهبرداری درخواست کمک از کشورهای فقیری همچون نیجریه است که درخواست کمک مالی برای مردم نیازمند دارند و طی ایمیل‌های مختلفی به کاربران اینترنتی از آن‌ها تقاضای واریز مبلغی به یک حساب بانکی دارند و گاهی هم از افراد خیرخواه درخواست می‌کنند هزینه ساخت یک کلیسا یا خانه‌هایی برای مستمندان را برعهده بگیرند.

این نوع کلاهبرداران کاربرهای خود را بیشتر در خارج از کشورشان انتخاب می‌کنند.

سالمندان نیازمند!

گاهی یک کاربر کلاهبردار به‌طور معمول خود را به عنوان زنی میانسال معرفی می‌کند که شوهرش مرده و درخواست کمک دارد یا مردی مدعی‌است در یک موسسه خیریه فعالیت دارد و میلیون‌ها دلار برای ساخت کلیسا مورد نیاز است. با این وجود مردم هنوز هم از طریق حساب‌های اینترنتی‌شان به این کلاهبرداری‌ها تن می‌دهند.

زندگی رؤیایی

در نوع دیگر کلاهبرداری، سارقان اینترنتی شما را به داشتن خانه‌ای رویایی یا رسیدن به تعطیلات افسانه‌ای و اتومبیل ترغیب می‌کنند و در ایمیلشان شرایطی را مطرح می‌کنند که شما را وسوسه کنند تا مبلغ گزافی به افرادی که نمی‌شناسید پرداخت کنید.

جایزه‌های خیالی

کلاهبردارانی هم هستند که با پیام‌هایی اعلام می‌کنند برنده جایزه چند میلیون دلاری شده‌اید و برای دریافت چنین جایزه‌ای باید مبلغی به یک حساب معین واریز کنید.

به عنوان مثال هنگامی که شما 3 هزار دلار به حساب کلاهبرداران واریز می‌کنید آن‌ها سرقت‌شان را با سرعت انجام می‌دهند و ناپدید می‌شوند.

وب‌سایت‌های دروغین

گاهی اوقات کلاهبرداری‌ها از سوی وب‌سایت‌های ساختگی و دروغین صورت می‌گیرد.

کلاهبرداران از طریق وب‌سایت تقلبی رمزهای عبور ایمیل و کارت‌های اعتباری شما را برای ورود به وب‌سایت به‌دست می‌آورند و هر کاربر برای ورود به وب‌سایت مجبور است از سیستم امنیتی وب‌سایت بگذرد تا عضو شود و به همین خاطر بسیاری از اطلاعات شخصی‌اش را در اختیار کلاهبرداران قرار می‌دهد. گاهی اوقات کلاهبرداران داستانی از هک کردن حساب بانکی تعریف می‌کنند تا شما بیشتر توجه‌تان جلب شود و اطلاعات محرمانه‌ای را برای در امان ماندن از دست هکرها در اختیار آن‌ها قرار دهید. گاهی در یک پیام ایمیلی که کلاهبرداران می‌فرستند گفته می‌شود روی نقطه‌ای کلیک کنید غافل از این‌که شما در عوض به یک لینک مخفیانه وب‌سایت جعلی هدایت می‌شوید و با ورود به شناسه و رمزتان صدها دلار از پولتان را از دست می‌دهید.

کلاهبرداری از جویندگان کار

روش دیگر، رزومه‌های استخدامی برای مردم ساده‌دل است. کاربران برای دستیابی به کار مورد نظر خود رزومه شخصی‌شان را برای سایت‌های کلاهبرداری می‌فرستند و به‌طور مثال پیشنهاد (نماینده مالی) یک شرکت بزرگ را دریافت می‌کنند که در خارج از کشور کاربر بوده و مخاطب هیچ اطلاعاتی راجع به آن ندارد. شرکت کلاهبردار موردنظر قبل از استخدام دروغین مبلغی از کاربر جویای کار دریافت می‌کند و با جمع‌آوری این مبالغ از هزاران نفر جویای کار برای خود پول هنگفتی فراهم می‌کند.

سوءاستفاده از انسان‌دوستی

کلاهبرداری‌های دیگر از نوع امدادرسانی است، در اتفاقاتی چون بلایای طبیعی همچون سونامی و توفان و زلزله، برخی از کلاهبرداران خود را به عنوان افرادی نیکوکار که قصد امدادرسانی دارند معرفی می‌کنند.

آن‌ها مدام از کاربران مختلف خواهان کمک‌های مالی آنلاین می‌شوند و با راه‌اندازی وب‌سایت‌های خیریه جعلی پول کاربران را به تاراج می‌برند. گاهی اوقات هم با ورود به سایت مخاطبان کلیه اطلاعات مربوط به حساب بانکی آنان را هک کرده و پول‌هایشان را از حساب‌شان به تاراج می‌برند.

کلاهبرداری‌های مسافرتی

کلاهبرداران مسافرتی بیشتر در طول ماه‌های تابستان فعال‌تر هستند. شما ایمیلی دریافت می‌کنید که با هزینه‌هایی کم می‌توانید در بهترین هتل‌ها تعطیلات خود را سپری کنید. کاربران مبالغ زیادی را به این سایت‌های مسافرتی ناشناخته پرداخت می‌کنند ولی هرگز امکاناتی دریافت نمی‌کنند.

روش دیگر، کلاهبرداری‌های هرمی است که به‌وسیله ایمیل صورت می‌گیرد. این روش که در ایران نیز برای سال‌ها متداول بود با نام گلدکوئیست شهرت داشت که هرکس می‌توانست برای خود زیرمجموعه‌ای بیشتر به‌دست آورد و پول بیشتری نیز کسب کند. منظور از زیرمجموعه افزودن تعداد متقاضیان هرم و سرازیر شدن پول بیشتر به گردانندگان شبکه است که از سوی پلیس، این شبکه‌های کلاهبرداری در کشور ریشه‌کن شد.
با وجود تمامی روش‌های متداول در دنیا برای کلاهبرداری آنچه که بسیار حائز اهمیت است برخوردی صحیح و هوشیارانه با این کلاهبرداران در فضای مجازی است. هر فرد باید زیرکانه به تمامی ایمیل‌هایی که برایش فرستاده می‌شود یا وب‌سایت‌هایی که تبلیغات مختلف دارند توجه داشته باشد تا فریب این کلاهبرداران را نخورد.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.